wing vs. rim

Heisan! Har nå i over 2 år brukt wingåre. og mener at den er absolutt overlegen annen åre. I sommer har jeg padlet langs vestkusten, og truffet mange svenske havpadlere.
Nesten alle dere svensker har et negativt forhold til wingåren.
Noe jeg ikke kan forstå. Wingåren er suveren når det gjelder hastighet. Støttetak o.l. er kun en treningssak.ROLLEN GÅR FAKTISK LETTERE. Selv i sterk vind med lav paddelføring, er den mer effektiv.

HVORFOR SÅ NEGATIV??

ERIK
 
Wing ger fin paddlingssving!

Jag har paddlat med Wingpaddel sedan 1986 och håller
med om alla dess fördelar.Men jag var lite motståndare
till "den nya" paddeln och även tekniken efter ca 10 år
med en traditionell paddel. Men efter några testlopp
så var jag helt övertygad och har ALDRIG ångrat mitt
byte till Wing-paddeln.Har både tävlingspaddlat och paddlat långfärder med min "vinge" med bra resultat.
Jag kan inte heller förstå att folk inte vill paddla
Wingpaddel. När det gäller övrig utrustning verkar det
som de flesta vill ha det bästa!
mvh/Jampa
 
Kan det vara på grund av det första intrycket man får när man testar en vingpaddel? Det känns ju väldigt avigt till en början och helt annorlunda jämfört med en "vanlig" paddel. Det tar ju rätt många paddelpass innan det känns OK. Jag har nu kört med vinge i två år i min motionskajak och man kanske skulle testa en vanlig paddel bara för jämförelsens skull... Jag antar att den skulle kännas väldigt vinglig nu när man är van vid vingens grepp i vattnet.

Sedan passar ju vingpaddeln definitivt inte för alla dessa "bakåtlutade" havskajakpaddlare man ser! Vissa ser ut att nästan halvligga i kajaken. Det blir ingen särskilt effektiv paddling med den sittställningen..
 
ving med roder?

Hej,
Jag har med stor belåtenhet kört med vingpaddel sittandes i roderförsedda kajaker, främst motioskajaker. Till havs åker har jag skedda och styr med krängning (lutning av skrovet) och med styrtag (svep och kontring). Så jag undrar:

Ni, som kör med vingpaddel, har ni roder eller skedda?

Hur fungerar styrtagen med en vingpaddel (alltså: funkar vingpaddeln bra med en båt som styrs med krängning och styrtag)?

Patric
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14
eos Wing paddel fördelar??? Paddling allmänt 23
Kjell Lundgren Lendal Kinetik Wing Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.