windstopper fleece?

Tjena! Jag funderar på att skaffa en "vindtät" fleece, främst för Telemark åkning på vårvintern. Har någon erfarenheter av "vindtäta" fleece? Patagonia, The north face, Haglöfs?
 
bästa plagget

passar utmärkt till alla aktiviteter. Andas bättre än jacka. Ersätter jacka i de flesta fall.


Perfekta topptursplagget. Windstopperfleece och en tunn vindjacka med huva så klarar man de flesta situationer. Jag gick på topptur i två veckor i påskas iförd riktigt tunn underställströja (t-shirt modell), windstopper fleece. Även när det var riktigt svettigt så kändes det lagom. Blev det toksvettigt så räckte understället. Så fort vi kom upp en bit och det blev vind så var det precis lagom. Inget avkylande vinddrag. Drog oftast på mig den tunna vindjacka för nerfarten, men det behövdes oftast inte.


Enda nackdelen är att de brukar ta rätt mycket plats.


När det gäller märke så är det bara att prova sig fram till den som sitter bäst och är snyggast. Alla har likvärdig teknisk funktion. Det är mer detaljerna som räknas. Ex ventilation genom fickor, strechpaneler etc.


Hälsningar
David Elmfeldt - Utsidan
 
Håller med!

Jag håller med ovanstående! Jag har en Haglöfs windstopper som jag använde 10 dagar i Sarek i vintras tillsammans med en tunnare Annorak. Det var kanon bra och annoraken låg mest i väskan. Jackan är inte särskilt värmande i sig så är det akllt får man ta på sig under men det är ju bra då den ju bara blir mer användbar.
Vill också tipsa om Haglöfs mössa Gale Cap i samma material har använt den till allt från långfärdsskridsko i -20 till längdskidåkning i 0 gradigt och den funkar lika bra. Man fryser inte i den men svettas ändå oerhört lite när det är varmt. Det viktigaste är dock att den räddar mina jätteörsnibbar som med andra mössor alltid hamnar utanför. Det lite jobbiga är att man hör väldigt kasst i den eftersom windstopper logiskt nog även stoppar ljudvågor ganska effektivt..... Dock inget problem direkt.......


Vad det gäller jacka så kan jag bara rekomendera!
Ett fantastiskt plagg med många användningsområden. Nästa gång jag går i fjällen på sommaren lämnar jag andra jackan hemma och använder fleecejackan och regnställ.......


/Andreas
 

urban.norstrom@boliden.se (Urban.)

Gäst
Fråga.

Har du några problem med att dragkedjan fastnar när du drar upp eller ner den? Det hade jag.


/Urban.
 
Blixtlås problem Haglöfs Tornado

Sedan jag tvättat min Haglöfs Tornado första gången fick jag problem med att den tunna flik tyg bakom blixtlåset ständigt åkte in i blixtlåset, så varje gång jag skulle dra upp eller ner blixtlåset. 2-4 cm gick det att dra sedan var det stopp. Dra tillbaka in med fingrarna och pilla dra 2-4 cm igen, otroligt irriterande på en så dyr jacka 1495 SEK. Hade det varit ett plagg för 299 SEK hade jag kunnat acceptera det. Under min semester i våras då jackan åkte på och av åtskilliga gånger/dygn jag var lindrigt sagt irriterad. När jag kom hem var jag in på affären och klagade men dom trodde inte det gick att reklamera, men jag kunde ju själv ringa Haglöfs, trots att dom nya Tornado dom hade i butiken hade en tjockare flik bakom blixtlåset, så problemet var nog känt (barnsjukdom ?). Visserligen hade jag kunnat sytt om det själv, men det är svårt att sy nära blixtlåset med samtliga mina pressarfötter, eller helt sonika klippa bort fliken men trots allt borde en så dyr jacka fungera.

För några veckor hade butiken en representant från Haglöfs på besök och jag tog med mig min Haglöfs Tornado och visade hur besvärligt det är med blixtlåset, och sa som det var att jag var lindrigt sagt irriterad. Representanten sa direkt åt mig att lämna in jackan i butiken så skickar dom den till Avesta (tror jag det var men det spelar ingen roll i sammanhanget), så syr Haglöfs om den. Nu efter mindre än 2 veckor har jag fått tillbaka min Haglöfs Tornado med en tjockare flik bakom blixtlåset och nu det verkar det fungera bra.

Så har Ni en Haglöfs Tornado av första årgången och problem med blixtlåset så reklamrea, det lönar sig. Jag köpte min i december 1998.
 
Tierra!

Håller med ovanstående om windstoppers utmärkthet. Själv har jag en några år gammal tierra med hellång dragkedja som fungerat kanon rekomenderas varmt.

MVH
Cristoffer
 
Köpte nyligen en windstopper (Tenson) på Intersport för 1400:- och är mycket nöjd. Har dock inte hunnit åka telemark i den ännu men kommer att göra det över nyår.

Slutsats: De é ba å köp!
 
Se upp!!!

Använder själv en TNF windstopper till vandring.paddling och alla övriga friluftsaktiviteter jag utövar. Har bara en sak att säga Windstopper är suveränt. Det enda är att man sakll se upp med vilket märke man köper då jag har en kompis som köpte en av märket Alpinus (polskt märke) och han fick problem med sömmarna som gick upp efter 2 månader. Välj ett etablerat märke och känn på sakerna köp inte via Internet för då har man ingen pelj.
 
Windstopperval

Gick runt i flera veckor och provade alla märken. Ville ha något man kunde springa i och ha under vindplagg.
fastnade till sist för Tenson; anledningar:
1-Går ner lite över baken, skyddar alltså svanken, det gör få av de andra
2-Har en bra ventilation under armarna som inte skaver (på mig i alla fall) tex North face "gamla" hade på bröstet vilket täcktes av ryggsäckremmarna. Nya billigare har väl ingen ??
3-lagom tight i halsen (personligt) med ett bra skydd för dragkedjan.
4-Långa i armarna. Slipper glipa till handsken.
5-Har inga förstärkningar på armbågar och axlar vilket ger en lättare jacke som torkar fortare samt tar mindre plats.
Priset var mindre viktigt, tänker man använda den mycket så finns det inget som irriterar så som icke fungerande detaljer. Men Tenson är en av de billigare kvalitetsjackorna.
Mina två ören.
MVH /Esse
 
Har någon provat Mountain Hardwears Windstopper ?

Jag såg Mountain Hardwear's "Gore WindStopper Tech Jacket " en affär i Vemdalen. Den hade långa dragkedjor i armhålorna och verkade välsydd.
Den satt verkligen verkligen bra( mao relativt slimmad) det enda som gjorde mej betänksam var priset...1995kr.

Vad finns det för alternativ? Hittills så har jag använt Goretex ( med ventilations öppningar under ärmarna) i kombination med tunnaste HH understället, den lösningen har fungerat någorlunda, men nu funderar jag på om inte Windstopper vore lämpligare för mej då jag verkligen behöver ventilera ut värmen så fort jag rör på mej...


http://www.mountainhardwear.com/clothes/fleece/000835.html

/
hasse
 
Marmots Yellowstone Jacket är grym

Marmots Yellowstone Jacket är grym (Gore® Windstopper™).
Micro fleece med artikulerade ärmar och pitzips.

Arc'teryx (som är i en klass för sig) har en variant som heter Sigma AR Jacket (med Gore® Windstopper™ och Shoeller® förstärkningar). Jag gillar den för den fenomenala passformen.

Båda är lite för varma för vårskidåkning (fina dagar) tycker jag. Ett tunnt underställ, en Marmot Windshirt och en fleece-väst med Windstopper (som reservförstärkning i ryggan) är min melodi.

//gg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
liedberg windstopper fleece Kläder 19
snurpen windstopper fleece Kläder 5
FruNalleman Ulljacka med windstopper - funkar det? Kläder 5
utesälen Windstopper? Kläder 2
limitless86 Merino-windstopper mössa (?) Kläder 0
Farbrorvattenmelon Windstopper Paclite? Kläder 9
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
XPAT Windstopper + vattenpelare Kläder 6
thfc Soft shell + windstopper Kläder 9
Xander Windstopper, ett onödigt material? Kläder 15
Malindo WindPro vs. WindBloc vs. WindStopper Kläder 7
kempe Windstopper i skidjacka? Funkar det? Kläder 1
erikri Klarar en Windstopper-skaljacka av GBGs regnskurar? Kläder 6
Mathew Impregmera Windstopper. Lite hjälp tack! Kläder 6
schweingaard Bergans Chmonix Ullfleece Windstopper Kläder 9
Martin Fjäderlätt Windstopper - en bluff! Kläder 11
BengtW Windstopper-väst, dammodell? Kläder 1
mellgren Polar Tech/Dry Clime/Power stretch/Windstopper Kläder 0
Martin Gidlund Windstopper Kläder 9
Ka-Ka Windstopper handskar Kläder 8
föhl Windstopper eller inte? Kläder 1
0399 Windstopper tech Jacket Kläder 0
avslutatmedlemskap150217 Goretex vs windstopper Kläder 12
sindrin Allroundbyxor: Windstopper ELLER Gore Tex Kläder 6
oskarg North Face Pamir Windstopper-väst Kläder 3
Andningsförmåga Gore-Tex vs. Windstopper Kläder 2
Ras Diskret Windstopper jacka? Kläder 1
s022vq Windstopper shell jacka Kläder 0
Regn och Windstopper? Kläder 7
Windstopper el. windcutter Kläder 2
1977 Windstopper Tyg? Kläder 1
Labben Fleecetröja/Windstopper? Kläder 7
Bra fleeceväst ej windstopper Kläder 2
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
flanell fleece på fleece värmer ej !?? Kläder 36
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7
Linett123 Sail Racing fleece Kläder 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...