Walliser Alpen

Hej,

Håller på att förbereda sommarens alpaktiviteter och har lite frågor. 2 goa veckor är inplanerade och nu ska bara den Skånska vintern passera.

Weissmies - tänkte promenixa den gamla originalleden SSW kammen. Är det någon som vet något om den, enligt alla guideböcker så ska den vara enkel?

Bishorn - tänkte ta normalleden upp med min tjej och hennes svåger. Leden ska vara enkel, men jag undrar hur kvaliten är på Turtmanngletscher?

Alphubel via Feechopf - är det något skoj? enkelt eller svårt.... tjejen är höjdrädd och jag undrar hur pass exponerad traversen över Feechopf är?

Nadelhorn - missade detta berg förra sommaren då jag var i Saas Fee den sämsta veckan i augusti på många år.
Nu drar jag iväg i Juli, så jag hoppas på mindre nederbörd.. Normalleden verkar enkel, det är bara toppröset som ska kunna ställa till det vad jag hört.. Iom att där ofta är isigt, finns där bra ställen att kunna säkra och med vad, rundslingor eller vanliga nötter eller hexor?

Första dagarna ska jag och ungarna klättra i Zermatt.. Är det någon som har testat deras nya Klettereteig.. Finns beskrivning på Zermatt guidernas hemsida..

mvh
Peter
 
nitrox50.II; sa:
Weissmies - tänkte promenixa den gamla originalleden SSW kammen. Är det någon som vet något om den, enligt alla guideböcker så ska den vara enkel?

Har inte gjort Wiessmies själv, men har gjort en del på grannbergen, Lagginhorn och Fletchhorn. SW kammen är PD- i min bibel, Pennine Alps East, medan SSÖ kammen är F. Det rekommenderas en travers med nedstigning längs SSÖ kammen som beskrivs som lätt och idealisk för en snabb descent.

Alphubel via Feechopf - är det något skoj? enkelt eller svårt.... tjejen är höjdrädd och jag undrar hur pass exponerad traversen över Feechopf är?

Har inte varit på just Feechopf men väl fyra ggr på Alphubel (två ggr p g a att vi gjorde ett försök på Täschorn) från Täschsidan, så jag har sett hur det ser ut på nära håll.

Som jag uppfattar det är det inte särskilt exponerat. Inga objektiva risker på traversen. De planerar f ö en skidlift upp. På själva Alphubel är det lite brant en bit uppför en isig slänt. Knappast någon större objektiv fara - vid goda förhållanden - men det kan säkert vara spännande för en som är ovan.

Per
 
nitrox50.II; sa:
Alphubel via Feechopf - är det något skoj? enkelt eller svårt.... tjejen är höjdrädd och jag undrar hur pass exponerad traversen över Feechopf är?

Jag tror definitivt inte att traversen är något för någon med höjdrädsla -- den är ganska exponerad. Vi besteg Alphubel från Zermatt-sidan i somras och passade samtidigt på att ta en titt över mot Allalinhorn. Bilden nedan visar början på kammen från Feechopf sett(tyvärr lite dimma över kammen, så den syns inte så bra.

http://hem.bredband.net/b302482/mischabel/P1000677mod.jpg

Vad det gäller själva Alphubel, så kan jag rekommendera sydöstkammen snarare än östflanken, åtminstone om det finns hyffsat med snö (dvs inte är alltför isigt). Bilder på sydöstkammen:

http://hem.bredband.net/b302482/mischabel/P1000649mod.jpg
http://hem.bredband.net/b302482/mischabel/PICT1170mod.jpg

/Magnus
 
ipg289h; sa:
Som jag uppfattar det är det inte särskilt exponerat.

Magnus inlägg fick mig att kolla i bibeln, eftersom jag inte själv gjort denna travers utan bedömde den från vad vi såg från Alphubel. Jag får konstatera att Magnus har rätt enligt Pennine Alps East. Där står att läsa "continue along a sharp rock crest, generally mixed with snow and ice. This can be delicate and exposed and its teeth should be climbed direct (no difficulty); if there is a lot of snow the ridge may corniced on the R (S)." Den rekommenderas f ö som en mkt fin tur.

Så, jag rättar mig, och konstaterar att min far hade rätt när han sa att "det är två saker man aldrig ska bedömmma på avstånd, kvinnor och berg" ;)

För övrigt: fina bilder Magnus.

Per
[Ändrat av ipg289h 2007-03-12 kl 10:22]
 
Yepp... definitivt inget för henne... Man kanske ska gå ifrån Längflue istället...

Magnus, snygga bilder.... blir man sugen eller??

Per, håller med gällande Din fars uttryck.. :)

TACKAR
Peter
 
nitrox50.II; sa:
Yepp... definitivt inget för henne... Man kanske ska gå ifrån Längflue istället...

Ja, har inte gjort det heller, men enligt min bok så är det 2.5 timmar på glaciärstig i ascent. Mitt i sommaren kommer det med största sannolikhet att vara en fin tydlig stig. Glaciärutrustning är ett självklart krav.

Vi hade f ö en incident på Allalinpasset, min partner hamnade helt oväntat i en spricka som var snötäckt. Vi redde upp situationen utan problem. Men, vi fick en tankeställare ...

Per
 
Man kan ju kolla läget på plats. Efter några års varma somrar så är där mycket som inte är sig likt. Mycket av informationen som finns i guideböckerna är ej längre relevant.

Bishorn är iaf bestämd, det kommer att bli via Turtmannhyttan... En schweizare som jag känner gick bet på denna topp i slutet av gymnasiet och vill ha sin revansch.. Ska bli kul att få njuta av Weisshorn på nära håll..

Weissmies SSE-leden verkar vara ordentligt vacker. Kommer inte att göra en travers och gå ner via nya normalleden pga att vi bara är 2 personer då glaciären ska vara rätt jobbig..

Per, jag hamnade själv i en glaciärspricka på väg hem ifrån Castor för några år sedan... Givetvis händer det när man är som tröttast... sedan dess lämnar jag inget åt slumpen... Även om man är trött får man inte gå och sova, en glaciärspricka är ju ingen trevlig väckarklocka...

Nadelhorn ifrån Mischabelhyttan verkar trevlig, verkar vara en rättfram led... Alla pratar om den svåra avslutningen på klippa och is... Per, Du har ju varit uppe Rimpfischhorn, vilket verkar vara svårare och brantare... Har Du någon jämförande info?

Ungarna ska få sitt Breithorn.. förra året ändrade dem sina servicetider på liften upp till Kl.Matterhorn strax innan vi flög ner... vilket antiklimax... Vi gick upp på Pwulfe istället och kikade på Rimpfischhorn + klippkättring i närheten av Gandegghyttan.. Nu är dem mycket sugna på revansch, så i början av Juli gäller det...

Ha det bra
 
nitrox50.II; sa:
Nadelhorn ifrån Mischabelhyttan verkar trevlig, verkar vara en rättfram led... Alla pratar om den svåra avslutningen på klippa och is... Per, Du har ju varit uppe Rimpfischhorn, vilket verkar vara svårare och brantare... Har Du någon jämförande info?

Båda är PD —. Har inte varit på Nadelgrat. Det hör till de där saker vi skulle vilja göra men inte har gjort p g a att vi i princip alltid tältar. Skulle vi gå Nadelgrat skulle vi komma ner långt från tältet.

Svårt för mig att jämföra, alltså. Skulle tro att det är mer folk på Nadelhorn, eftersom det är nära Saas Fee. Det borde göra orienteringen lättare.

Rimpfischhorn var en härlig topp. Ödsligt och storslaget. Rolig klättring sista biten. Vi gjorde den från Mellichglaciären. Vi klämde Strahlhorn från Brittaniahütte, gick sedan över Allalinpass och slog läger vid Mellichglaciärens nordkant under Feechopf. Låg alltså ganska högt och hade en kort anmarsch över Mellichglaciären. Finns några bilder här. http://www.lowdin.nu/Treks/Wallis84/Wallis84.html

Om jag förstått saken rätt är det en lång och små trälig anmarsch från Fluealp. Något vi drömmer om är att göra en travers från Allalinpasset när klippan är torr och fin.

Visst är det stora förändringar p g a glaciärsmältningen. Märker det på vintern. Förra vinter försvann en skidbacke i närheten av Trocknersteg (Thödol). Där det tidigare var en brant puckelpist är det nu 100 meter klippterräng. Ruggigt ;( Vet ej hur det slår på klättringen, föreställer mig att bergschrunderna kan bli knepigare.

Per
 
ipg289h; sa:
För övrigt: fina bilder Magnus.
Per

nitrox50.II; sa:
Magnus, snygga bilder.... blir man sugen eller??
Peter

Tack så mycket... massa fler bilder från samma resa här: http://hem.bredband.net/b302482/mischabel/index.html. Jag har inte i närheten av samma omfattande fotoalbum till antalet bestigningar sett som du har Per, men jag försöker kompensera genom att ta många kort på varje resa :).

Vi (min bror och jag) planerar för övrigt en ny resa till Wallis i slutet av Augusti. Vi är väldigt sugna på att försöka oss på Zinalrothorn och Weisshorn. Dessutom blir det kanske en inledande bestigning av Pollux i acklimatiseringssyfte. Här är en mycket preliminär resplan:

dag 1. flyg/tåg till zermatt
dag 2. pollux via kl.matterhornliften
dag 3. zermatt -> rothornhütte
dag 4. zinalrothorn
dag 5. zinalrothorn reserv + -> zermatt
dag 6. zermatt -> weisshornhütte
dag 7. weisshorn
dag 8. weisshorn reserv + -> zermatt
dag 9. tåg/flyg hem

Verkar det här vara en vettig plan? Eventuellt kanske det behövs en tredje dag vid Weisshornhütte ifall det skulle bli för jobbigt att både bestiga Weisshorn och ta sig ner i dalen igen på reservdagen.

/Magnus
 
Khellros; sa:

Tackar, jättekul att kolla, längtar till Alperna.

Vi (min bror och jag) planerar för övrigt en ny resa till Wallis i slutet av Augusti. Vi är väldigt sugna på att försöka oss på Zinalrothorn och Weisshorn.

...

Verkar det här vara en vettig plan?

Ja, absolut! Den kritiska faktorn är vädret. Det kan vara högtryck i veckor. Men det kan också regna i veckor ;(

Men för egen del skulle jag gärna vilja ha lite mer tid för att acklimatisera mig. Zinal Rothorn och Weisshorn är höga, och det är mycket klättring på över 4000 m, så det är en faktor som kan bli kännbar. Men kommer ni i bra form och med vanan inne, i någon mening, när det gäller att klättra, att hantera rep etc, borde funka om vädret är fint. Det är högt och långt så man ska helst hålla ett bra tempo för att hinna.

Båda är ytterst lönande, roliga berg, och stämningen är trevlig (ngt man inte kan säga om Matterhorn). En variant, för att få fler öppningar om vädret strular, är att satsa på Wellenkuppe istället för Pollux.

Trifthorn är en annan klassisk träningstur från Rothorhyttan, men svårare än Wellenkuppe. Vi har försökt oss på Trifthorn två gånger och misslyckats, delvis p g a bristande acklimatisering, sist fick vi symaskinsknän.

Per
 
Tyvärr kunde jag inte öppna bildlänken här på jobb... så jag försöker hemma..

Turen i slutet av augusti verkar fin... Den 8:e juli hoppas jag på fint väder så att vi kan stå och titta på Weisshorn ifrån toppen av Bishorn...

Tack för bådas inlägg...

Har varit ute och rastat tjejen på Kullaberg i några timmar nu... vädret är bara toppen...

mvh
Peter
 
ipg289h; sa:
Ja, absolut! Den kritiska faktorn är vädret. Det kan vara högtryck i veckor. Men det kan också regna i veckor ;(
...
Men för egen del skulle jag gärna vilja ha lite mer tid för att acklimatisera mig. Zinal Rothorn och Weisshorn är höga, och det är mycket klättring på över 4000 m, så det är en faktor som kan bli kännbar. Men kommer ni i bra form och med vanan inne, i någon mening, när det gäller att klättra, att hantera rep etc, borde funka om vädret är fint. Det är högt och långt så man ska helst hålla ett bra tempo för att hinna.
Håller med om att vädret är kritiskt -- dock är det inte så mycket man kan göra när man måste planera resan långt i förväg.

Däremot tror jag inte att höjden/acklimatiseringen blir något problem. När vi besteg Dufourspitze gjorde vi det på motsv. dag 5 enl. ovan, och då kände vi inte av höjden. När vi besteg Dom gjorde vi det på dag 4, och då hade vi heller inga höjdproblem, även om vi var lite trötta på toppen (mycket lössnö under bestigningen). Å andra sidan kan man ju reagera olika på höjden på olika resor, så det gäller ju att känna efter och planera om ifall det inte funkar.

Däremot är vi väl inte så erfarna tekniska klättrare, lite ovana (=långsamma) på att sätta kilar som vi vågar lita på, t.ex. Men som jag har förstått det så är det ganska lite svår klättring på dessa bestigningar.

ipg289h; sa:
En variant, för att få fler öppningar om vädret strular, är att satsa på Wellenkuppe istället för Pollux.

Trifthorn är en annan klassisk träningstur från Rothorhyttan, men svårare än Wellenkuppe. Vi har försökt oss på Trifthorn två gånger och misslyckats, delvis p g a bristande acklimatisering, sist fick vi symaskinsknän.
Tack för dessa tips! Om vädret skulle vara dåligt dag 2, då går vi nog definitivt direkt till Rothornhütte, snarare än att åka upp med liften.

nitrox50.II; sa:
Tyvärr kunde jag inte öppna bildlänken här på jobb... så jag försöker hemma..
Det råkade smyga in en punkt på slutet av weblänken, det är därför det inte funkar. Tyvärr går det inte att redigera inlägget nu.

/Magnus
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.