Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vuoggatjålme
- Trådstartare ludde72
- Start datum
Är det någon som har något att berätta om detta område?
Är intreserad av vad som hälst, Vad det gäller fiske, vandring m,m.
Vad tycker ni om området?
Hur är fisket?
Vart ska man åka om man vill ha röding?
M,m Allt är av intresse.
Mvh Micke
Så många besökare och ingen har nogot att säga omm det.
Jag har ingen aning om hur fisket är, men fjällen norr om vägen och runt norska gränsen är rätt trevliga för vandring. Lite folk, lättgången terräng, relativt höga toppar.
avslutad210712
Gäst
Fisket skall vara bra där i området men som allt fiske i fjällen är det nyckfullt.
Har vandrat där en gång och kommit ner en bit högre upp efter vägen via ikesjaure, mavasjaure och Pieskahaure och där var det trevligt att vandra.
Har vandrat där en gång och kommit ner en bit högre upp efter vägen via ikesjaure, mavasjaure och Pieskahaure och där var det trevligt att vandra.
Långkalsonger?
Att platsen har det svenska köldrekordet kan vara lite kul att veta
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/svenska-koldrekord-1.5114
Att platsen har det svenska köldrekordet kan vara lite kul att veta
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/svenska-koldrekord-1.5114
Har precis kommit hem från en fiskevandring där. Utgick från parkeringen som ligger på västra sidan bron precis bortom avtagsvägen till Vuoggatjålme.
Gick via Ruonekjåhken till Laisstugan sen till Smuolejåhken och via Guijaure tillbaks till Silvervägen. Lederna är av lite varierad kvalité, där leden mellan Silvervägen och Guijaure är bäst skött, uppmärkt och vandrad.
Leden från Guijaure mot Nasafjäll (Smuolevagge) var dåligt markerad, trasiga spänger, 1 trasig bro (gick bra att vada). Det är ganska mycket växtlighet i Smuolevagge så det är bra om man kan försöka följa leden så gott det går.
Leden mellan Ruonekjåhken till laisstugan var också bristfälligt markerad och väldigt lite trampad men där är terrängen ofta ganska enkel så det spelar inte så stor roll om man går längs leden eller inte.
Från Laisstugan till Smuolejåhken gick jag inte längs led utan tog en annan dalgång så hur leden är där vet jag inte.
Både Ruonekjåhken och Smuolejåhken ska vara bra fiskevatten men jag fick bara småfisk. Om det berodde på mig eller vädret låter jag vara osagt
Vid Laisstugan fiskade jag inte, Laisälven är väldigt grund och stenig där.
I Vuoggatjålme kommer ju även Sieldutjåhkå ner och det är en fin fiskejokk som dock är ganska känslig för glaciärvatten. Ibland är vattnet alldeles grågrumligt och då är det svårfiskat.
Men det finns massor av fina ställen i Arjeplogsfjällen, både för vandraren och fiskaren. Inte så mycket folk på sommaren, om man jämför med övriga fjällvärlden. Vintertid däremot, då kryllar det av folk, framförallt skoterburna
Åk till Vuoggatjålme, vandra, fiska, du lär inte ångra dig. Fråga om tips där också. Studera kartor. Du hittar säkerligen något intressant.
Bl.a i Guijaure går det att hyra sovrum i Länsstyrelsens stugor, kan vara bra om man inte vill bära med sig tält eller om man vill ha bättre möjligheter att torka kläder. Rummen hyrs i förväg, jag tror att man bokar i Vuoggatjålme, kan kolla om du vill veta.
Gick via Ruonekjåhken till Laisstugan sen till Smuolejåhken och via Guijaure tillbaks till Silvervägen. Lederna är av lite varierad kvalité, där leden mellan Silvervägen och Guijaure är bäst skött, uppmärkt och vandrad.
Leden från Guijaure mot Nasafjäll (Smuolevagge) var dåligt markerad, trasiga spänger, 1 trasig bro (gick bra att vada). Det är ganska mycket växtlighet i Smuolevagge så det är bra om man kan försöka följa leden så gott det går.
Leden mellan Ruonekjåhken till laisstugan var också bristfälligt markerad och väldigt lite trampad men där är terrängen ofta ganska enkel så det spelar inte så stor roll om man går längs leden eller inte.
Från Laisstugan till Smuolejåhken gick jag inte längs led utan tog en annan dalgång så hur leden är där vet jag inte.
Både Ruonekjåhken och Smuolejåhken ska vara bra fiskevatten men jag fick bara småfisk. Om det berodde på mig eller vädret låter jag vara osagt
I Vuoggatjålme kommer ju även Sieldutjåhkå ner och det är en fin fiskejokk som dock är ganska känslig för glaciärvatten. Ibland är vattnet alldeles grågrumligt och då är det svårfiskat.
Men det finns massor av fina ställen i Arjeplogsfjällen, både för vandraren och fiskaren. Inte så mycket folk på sommaren, om man jämför med övriga fjällvärlden. Vintertid däremot, då kryllar det av folk, framförallt skoterburna
Åk till Vuoggatjålme, vandra, fiska, du lär inte ångra dig. Fråga om tips där också. Studera kartor. Du hittar säkerligen något intressant.
Bl.a i Guijaure går det att hyra sovrum i Länsstyrelsens stugor, kan vara bra om man inte vill bära med sig tält eller om man vill ha bättre möjligheter att torka kläder. Rummen hyrs i förväg, jag tror att man bokar i Vuoggatjålme, kan kolla om du vill veta.
Såväl Guijaurestugan som Lomtjärnsstugan bokas hos Helamb i Vuoggatjålme.Bl.a i Guijaure går det att hyra sovrum i Länsstyrelsens stugor, kan vara bra om man inte vill bära med sig tält eller om man vill ha bättre möjligheter att torka kläder. Rummen hyrs i förväg, jag tror att man bokar i Vuoggatjålme, kan kolla om du vill veta.
Kan fö bara hålla med Peter, det finns mycket fint i området.
På http://vuoggatjolme.se/ står det lite om fiske också.
Har precis kommit hem från en fiskevandring där. Utgick från parkeringen som ligger på västra sidan bron precis bortom avtagsvägen till Vuoggatjålme.
Tack för infon.
Vi kommer inte att vandra, vi ska flyga ut med helikopter och bara fiska och njuta av den svenska fjällvärden.
Jag kollade på eran blogg, är det inte förrän nästa år ni ska åka (v.30)?
Stämer bra. Man måste ju va ute i god tid med att finna bra saker man vill veta om området.
Och så går tiden lite fortare om man har något att se fram emot.
Jobbet går lite lättare, ett problem bara. Nästan alla som ska med jobbar på samma ställe så det blit mycket snack, som gör längtan ännu längre.