Vridsits

Provade idag för första gången min nya vridsits och det var en riktigt positiv upplevelse. Inget skavande på rumpan och en ordentlig kroppsvridning utan problem. Nu kan ju även benen hjälpa till ordetligt. Vridsitsen sitter i en Zedtech Cayenne som jag paddlar sen i november. Nu har jag visserligen bara testat den i relativt snälla förhållande, 1-5 m/sek, småvågor, men det känns som ett stort steg bakåt att sätta sig i en motionskajak utan vridsits. Är en 60-årig motionär som tidigare mest paddlat havskajak och skärgårdskajak. Visst går det att sitta på teflon mm men kunde inte låta bli att sprida denna positiva erfarenhet. Hur vanligt är det med vridsits? Gissar att alla tävlingspaddlare använder det?/Magnus
 
Hur vanligt är det med vridsits? Gissar att alla tävlingspaddlare använder det?/Magnus

Majoriteten av alla racingpaddlare använder det inte faktiskt. Till viss del kanske det beror på att racingpaddlare är konservativa men också att det går lika bra att paddla tekniskt bra utan en vridsits.
 
Majoriteten av alla racingpaddlare använder det inte faktiskt. Till viss del kanske det beror på att racingpaddlare är konservativa men också att det går lika bra att paddla tekniskt bra utan en vridsits.

Kanske har motionärer mer att hämta från vridsits än racingpaddlare. Tycker själv att det blev mer uppenbart när drag och fråntramp kom i osynk. Utan vridsits märker jag det inte lika mycket. Ganska nyttigt att paddla med vridsits för att få bättre rotation och koordinering av kroppen.
 
Kanske har motionärer mer att hämta från vridsits än racingpaddlare. Tycker själv att det blev mer uppenbart när drag och fråntramp kom i osynk. Utan vridsits märker jag det inte lika mycket. Ganska nyttigt att paddla med vridsits för att få bättre rotation och koordinering av kroppen.

Ja, det är ett mycket bra hjälpmedel för att lära sig paddla tekniskt bra det är helt klart.
 
det är absolut så att motionärer har mer att vinna på vridsitsen än elitpaddlare som redan har ok vridning. En annan anledning som jag tror att man inte kan räkna bort i sammanhanget är att Max abbots vridsits (orginalet) är väldigt speciell och många klarar inte av att sitta i den. Trots detta är denna vridsits den som är standard och används i stort sett över hela världen det är i stort sett bara här i sverige som det finns ett alternativ. Det känns som fler och fler kör vridsits nuförtiden och jag vet att en del även om de inte tävlar med vridsits periodvis kör vridsits på träning för att få bättre vrid. Själv har jag kört vridsits sedan hösten 2003 så det börjar bli ett tag nu mår rätt kass i ryggen om jag sitter på fast sits nuförtiden.
 
Snygg vridsits?

Tjena Siven, eller någon annan.
Finns det någon snygg vridsits som inte förfular eller på något sätt förolämpar min Cleaver? Det är nog en förutsättning för mig tror jag
 
Tjena Siven, eller någon annan.
Finns det någon snygg vridsits som inte förfular eller på något sätt förolämpar min Cleaver? Det är nog en förutsättning för mig tror jag

det blir nog svårt. skulle vara om du köpte vinylfilm med mahognytryck och klädde den med. :)
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.