Volcano kamin

Är det nån här som har erfarenhet av Volcano flerbränslekamin som bl a Tentipi säljer? Jag funderar på att köpa en sån till lavvun, men undrar om det luktar mycket diesel/fotogen inne i lavvun när man kör den.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Det jag hört från dom som använt liknande i det militära är att det trots rökröret blir en del lukt. Men det var inte exakt den här modellen på kamin.

Mina kamin äventyr är många, i primitiva lägenheter, ME, båtar och tält, under många år.
Hur rent de än brinner så luktar det, skorsten eller ej. vid tankning är det i stort omöjligt att inte spilla, även om du har skorsten så kommer vindstötar att trycka rökgaserna åter.
Har eldat i Warmvind, både med fotogen och diesel, Alladin av olika fabrikat och modell alla fotogen. I husvagnar med bensinvärmare förutom de två tidigare nämnda. Alla luktar.
Det är precis som med kemiska toaletter, helt luktfria tills de brukas.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips