VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed?

Hej, är intresserad att skaffa en paddel med ställbar längd och vinkel för långfärdspaddling.
De två nämnda paddlarna från VKV är kandidater men jag undrar över längd samt storlek på bladen?

/Anders

Är inte båda väldigt stora för långfärd egentligen? Vet inte hur kraftig du är men jag skulle välja ngt mindre än de.

Lästips

Stilla bergsglädje

Montafon, en av Vorarlbergs mest populära dalar, lockar många besökare både sommar och vinter. Men under försäsongen visar den sig från sin lugna ...

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mycket möjligt då jag inte vet hur stora de är och jag är öppen för andra förslag.
Tanken med justerbar är att kunna praktiskt testa vad som passar just mig.

/Anders

Hej

Eurospeed 47,5X18cm 685cm2

Vind 50X16cm 628cm2

Vind är utmärkt för långfärd och Eurospeed mer lämplig vid motionspaddling.

Med vänlig hälsning Kåre (VKV)

Hej Kåre, tackar för svaren.
Jag försökte maila er direkt på den mailadress ni har på hemsidan med en fråga angående däcksluckorna ni nu har på expeditionsmodellerna men har inte fått något svar.
Har en Lisa Expedition av första generationen och undrade om det går eftermontera de däcksluckor ni nu har på dem?

/Anders

Jag hittade ditt mejl, men slarv eller något annat har gjort att jag missat att svara.

Lite bekymmersamt att såga upp hål i däcket för att eftermontera luckor då kajaken inte är extra förstärkt för detta. Sågar du av ryggraden/skarven mellan skrovhalvorna så säger det sig självt att du tar bort styrkan och då behöver krafterna ledas runt med förstärkningar.

Mindre luckor mindre bekymmer. På de flata ytorna går det att montera tex Beckson luckor eller så kallade inspektionsluckor som du kan hitta i båttillbehörsaffärer. Bara såga, skruva och täta med Silicon.

Skall vi ge oss på de större jobben så försvinner mycket tid på arbete och det lönar sig då bättre att sälja och köpa nytt.

Jag tror Dr Kajak skrev lite någon stans om ett luckarbete på en Lisa prova att kontakta honom för lite tips.

Med vänlig hälsning Kåre

Sorry jag måste har blandat ihop ngt, trodde de var mkt större men de måtten som Kåre säger låter ju bra. Så glöm mitt förra svar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips