Vita blixten med stålkant?

Finns det vita blixten med stålkant? Har för mig att jag har hört att det ska finnas en lite värre variant av vita blixten med stålkant.

Någon som veta något om detta och kanske vet var jag kan få tag i dessa.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Det finns äldre varianter också. Jag har ett par och en kompis har också ett par. De är inte vita utan träfärgade med ett litet "tre kronor" på ovansidan. De har skruvade stålkanter. Mina är nog från sent 50- eller 60-talet. Jag skulle tro att de är rätt eftertraktade men går nog att hitta på överskott, blocket, loppisar och liknande.

Den modellen fanns i litet antal med olika bindningar och att inför övning se till att vi hade bara en sort, med reservdelar med oss var ett av förberedelse pusslena. Mina ABC från 60 talet är mycket lika om än utan tre kronor, men de har bredden, längden, hickorysulan, vikten och spannet för en tung karl med dito ryggsäck. Det senare är vad många civila modeller saknar.
Bästa krongrejen i skidsammanhang är utan vidare stålstavarna med sina stora trugor.
Stålkantade fjällskidor brukar vara lätta att hitta på loppisar, speciellt Främjandets.
Den gamla låga fästpunkten modell Kandahar bör dock avmonteras om ni gillar era underben som de är.

ja

Nato120 bindningen vill jag också ha men jag har förstått att den inte tillverkas längre och svår att få tag på. Ingen med inside information

Fjällskidor

Hej!

Jag har ett par Arméns fjällskidor med stålkant. Hållbara, men tunga. Dom är tillverkade av ek och väger nog dubbelt så mycket som mina 9-fots Tegsnäs.

VH/Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips