Vintertur i jakt på kyla och ensamhet

Jag ska ut på en tvåveckors tur i februari/mars någon gång. Det lutar åt Skrek med start i Ritsem, sedan vet jag inte riktigt. Jag kommer att ha pulka och tält och vara helt oberoende av stugor. Jag kanske avslutar i Ritsem också då jag måste starta och stoppa någonstans där det finns buss eller tåg förbindelse. Någon som har något bra förslag på någon tur med buss eller tågförbindelse vid start och stopp?

Vet inte när bussarna börjar gå, men....

Finns ju massor av fina turer att göra! Men jag gillar personligen turer när man startar på en plats och avslutar på en annan.

T.ex skidade vi från Rago i Norge till Saltoloukta på två veckor för ett gäng vintrar sedan. Man tar tåget upp till Fauske och sen taxi in till t.ex Lakshol. En fantastiskt tur genom mycket varierande landskap. Vi gick dock dryg en månad senare, vilket underlättar.

En annan fin tur är att starta i t.ex Latnivaara 2 mil nordväst om Gällivare (även dit får man ta taxi) och skida genom Sjaunja. Avslut kan ju sen ske i Ritsem eller Nikkaloukta eller Abisko.

Helt annorlunda än Rago-Sarek turen, men personligen uppskattar jag verkligen kontrasten mellan det platta myrlandskapet inne i Sjaunja och de höga spetsiga bergen längre väster ut.

Det sagt, en vintertur till Sarek blir aldrig fel!!!

/ Stefan

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips