Vintertur i Jämtland utan erfarenhet

Hej! Väl medveten om de ökade riskerna med vintertur har jag och några kompisar snöat in (!) på en tur runt jämtlandstriangeln över påsk i år. Ingen av oss har tidigare gjort någon fjälltur men samtliga har mycket erfarenhet från sommarvandringar och merparten har även gjort ett par glaciärvandringar i alperna över sommaren (Mont Blanc mm).

Vi har valt att fokusera på jämtlandstriangeln eller Abisko-Nikkaloukta för att det troligtvis rör sig mycket folk på lederna över påskhelgen då vi tänkt åka, och det är bra utstakat med leder. Tältar gör vi vid stugorna så att vi har nära om något går fel.

Tycker ni att det krävs att man går en kurs eller liknande tur med ledare först, innan man ger sig på detta på egen hand? Båda lederna känns ganska snälla (jag har gjort jämtlandstriangeln på sommaren), så vår inställning är att vi löser det genom att läsa på ordentligt inför turen.

Tack på förhand för svar!

Jag gick STF:s vinterfjällkurs för fyra år sedan över påsk, med utgångspunkt från Storulvån. Det var mycket trevligt och kan vara ett alternativ. Dock var jag extremt påläst (=nördig) och fick kanske inte så mycket ny teoretisk kunskap. Möjligen lite om bivackgrävning och sådant praktiskt. Mest var det ett trevligt sätt att prova på vinterfjället i tryggt sällskap.

Jag hade lätt klarat triangeln utan den kursen med samma förberedelsenivå. Samtidigt kan det säkert uppstå situationer med mer eller mindre otur där kursen inte hjälper, utan bara mera erfarenhet.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hur stor skidvana?

Hejsan

Eftersom det precis som du skriver är en kryssmarkerad led, med många människor i rörelse och dessutom eminenta vindskydd halvvägs på alla delsträckor skulle jag säga att det är lugnt att ge sig ut även med liten erfarenhet.

Då förutsätter jag iofs att ni kan åka skidor?!? Inte för att man måste vara någon expert, men är man total nybörjare är det nog klokt att gå kurs innan.

Sen tillhör jag de som gillar att sova i tält på vintern, men nackdelen är att det blir väldigt mycket mer utrustning att släpa på. Sover man i stuga och bara tar med det nödvändigaste blir tröskeln klart mindre på första turen....

Sist med inte minst vill jag slå ett litet slag för att överväga Jämtlandsfyrkanten (Vålådalen - Stensdalen - Vålåstugorna - Lunndörrstugan - Vålådalen). Är iofs inte riktigt lika storslaget, men om vädret är uselt är det en betydligt enklare och enligt mig mysigare tur.

/ Stefan

Hejsan

Eftersom det precis som du skriver är en kryssmarkerad led, med många människor i rörelse och dessutom eminenta vindskydd halvvägs på alla delsträckor skulle jag säga att det är lugnt att ge sig ut även med liten erfarenhet.

Då förutsätter jag iofs att ni kan åka skidor?!? Inte för att man måste vara någon expert, men är man total nybörjare är det nog klokt att gå kurs innan.

Sen tillhör jag de som gillar att sova i tält på vintern, men nackdelen är att det blir väldigt mycket mer utrustning att släpa på. Sover man i stuga och bara tar med det nödvändigaste blir tröskeln klart mindre på första turen....

Sist med inte minst vill jag slå ett litet slag för att överväga Jämtlandsfyrkanten (Vålådalen - Stensdalen - Vålåstugorna - Lunndörrstugan - Vålådalen). Är iofs inte riktigt lika storslaget, men om vädret är uselt är det en betydligt enklare och enligt mig mysigare tur.

/ Stefan

Tack Stefan! Samtliga åker vasaloppet regelbundet och har många års alpin skidåkning i ryggen, så det borde inte vara något problem. Fyrkanten kan absolut vara ett alternativ och ska kollas upp, tack för tipset!

Ni behöver absolut inte gå någon kurs för detta! Jag gjorde min första vintertältning just jämtlandstriangeln tillsammans med min son som då var 8 år. Det var en toppentur och väldigt tryggt med alla stugor och vindskydd. Det kan inte bli säkrare än så här. Största risken är att det känns lite löjligt att tälta utanför en fjällstation så planera att tälta nån km bort men ändå nära leden så ni har säkerheten men ändå en aning vild känsla.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Fördelen med tält är att man kan stanna var som helst och få det bra, om vädret inte är väldigt extremt. Kolla upp hur man bygger vindmur och gör det som träning och försäkring även vid gott väder. Och lyssna naturligtvis på väderprognosen - om ni skulle välja att gå längre norrut där det inte finns täckning med mobilen/fm-radio är det smart att bo vid stugor med stugvärd som får en färsk väderprognos varje morgon.
Lycka till, vintern är vacker!

Tack alla! Är turen till och med möjlig att göra själv för det fall att mina turvänner hoppar av? Vill inte riskera ytterligare en vinter utan någon fjälltur.

Tack alla! Är turen till och med möjlig att göra själv för det fall att mina turvänner hoppar av? Vill inte riskera ytterligare en vinter utan någon fjälltur.

Ja, givet att du är väl förberedd, påläst, håller dig till leder och besitter ett gott omdöme så borde det inte vara några problem. Vinterturer är ju ingalunda riskfria företeelser, men förmodligen är till exempel en bilresa till fjällvärlden klart "farligare".

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips