vintertältning

Vad ska man tänka på när man ska sätta
upp en snömur som vindskydd för tältet?
Har hört att avståndet är viktigt..
1 1/2 meter från tältduken.
Är det någon som varit ute och
har erfarenhet??
 
Nej längre...

Snömuren bör inte vara så nära som 1-1,5 meter, då kan snön dreva över tältet. 3 meter brukar vara lämpligt som riktmärke.


M v H


Johan
 

Jonas Möller

Gäst
två murar

Min uppfattning är att man skall bygga två murar om man vintertältar. Den första muren (ca 80 cm hög) bör ligga 2.5 till 3 m ifrån tälten. Syftet med denna är att skapa turbulens i vinden så att vindens snöinnehåll läggs som en driva bakom denna mur. Nästa mur skall man enligt min mening bygga nära tälten (inte alldeles inpå utan ca 50 cm ifrån). Då ger man lä för tälten och man kan sova gott även när vädret är kass. Att lägga sig i lä kan ju som bekant vara farligt ibland då det kan bli mycket drivor. I detta fall har man dock reducerat snöinnehållet i vinden rejält. Den yttersta muren är dock viktigast -den inre är en "komfortmur" .
Den stora faran med vintertältning är att ha snö som i drivor "klättrar" uppför duken... detta kan kollapsa tältet!


Mvh Jonas Möller
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Klyv snödrevet

Jag bygger ofta vindmur kring tältet även om det inte blåser speciellt mycket, eller i förebyggande syfta om vädret är lugnt. Vid dessa tillfällen lägger jag upp en enkel mur 2-3 meter från tältet. I hård vind däremot får man ta till andra metoder:


Har man stark vind och snödrev brukar jag bygga en dubbelmur. Den innersta nära tältet (0,5 - 1 m ifrån). Denna skall hindra vindstötarna från att slå ner direkt på tältet. Den yttre muren bygger jag som en halvcirkel eller spets mot vinden 5-10 meter från tältet. Denna mur klyver effektivt snödrevet och tvingar det på båda sidor om tältet istället för rakt mot det. På så sätt undviker man att bli begravd under en vinddriva. Jag har provat det många gånger, och för det mesta fungerar det bra. Tältet kommer efter hand att ligga som i en liten dal mellan två drivor.


Detta förutsätter att vinden komer stadigt från samma håll, vilket enligt min erfarenhet är vanligt i fjällen. Tältar man i en dalgång kan man vara nästan säkert på att det blåser längs dalen, och inte tvärs. Går dalen i öst-väst kan man också vara nästan säker på att de hårda vindarna kommer från väster.


För övrigt är det alltid klokt att försöka hitta en så vindskyddad plats som möjligt att slå läger på. Svackor, bakom terrängformationer etc kan det vara betydligt lugnare än mitt ute på en fjällvidd. Om snön tillåter kan det också vara bra att gräva ner tältet en halvmeter eller så, så slipper man bygga så höga murar.


MVH


Peter Ask
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.