Vintersovsäck

Letar efter en vintersovsäck i dun, till -25 till -30 Grad C. Har någon erfarenhet med
a) Marmots Col EQ
b) Mountain Hardwears Wraith eller Ghost
c) har Roberts.pl också vattentäta tyg?
d) andra säck man/fru kan rekommendera?
Dubbelsäck vill jag inte har pga. platsbrist.
Tack i förskott: A.
 
Vikt/pris etc

Jag lyckades av en slump komma over en Ajungilak Mammut-sack som jag ar grymt nojd med. Att tanka pa kan vara att ett sovackslakan (ytterligare en sak att bara) gor ca 5 grader beroende pa material. Sover man sedan i understall sa gor det ytterligare nagra grader
 
Jag har en Western Mountaineering Puma MF. Det är en jättebra sovsäck och med det menar jag fluffig, varm, lätt och släpper inte dun. Det är förmodligen den lättaste sovsäcken i den temperaturklassen och tar mindre plats i ryggsäcken än motsvarande sovsäckar. Den finns ju även i en variant med Gore Windstopper om man vill ha än mer vattenavvisande. Enda nackdelen är priset. Man kan ju spara en slant om man kan köpa den i USA istället för i Sverige.
 
Har en Marmot COL sedan 7 år och är mycket nöjd. Vill minnas att jag skrivit ett omdöme om den någon gång för länge sedan. Hos Roberts kan du få vilket yttertyg du vill. Bor du i S-holm så kan du hitta TNF till 40% i deras konceotaffär just nu. När det börjar komma upp ni den kalibern¨på säckar så vill jag påstå att alla är bra oavsett fabrikat då de som tillverkar "billiga" säckar inte har produkter i den zonen.

Vill du ha det bästa dun som finns just nu så titta på PHDs säckar i 900 dun Europeisk standard. Där kan du dessutom få den stoppad som du vill mm.

http://www.phdesigns.co.uk/

R
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.