Mountain Equipment Co-Up sovsäck

Halloj!

Är ute efter en vintersovsäck och eftersom jag är i Canada så har jag kollat in MECs prylar och deras vintersovsäck verkar klart intressant! Men jag är jättekär i min sommar säck som är en Marmot Pinnacle och har kollat på Marmot vintersäckar oxå...

Fakta:
MEC Thor windstopper -30, 750 dun, 1,82 kg -> 2418 Skr

Marmot Col EQ reg -29, 800 dun, 1,98 kg -> 4126 Skr

Vad gör marmot säcken så mycket dyrare, är det så himla mycket bättre med 800 dunet eller är det bara märket som kostar?

Är det någon som har erfarenhet av MEC:s säckar eller kan ge mig något annat tips på vad jag ska köpa?

Tack! /Sara
 
Hej

Ingen har svarat så jag tar mig friheten...

Jag har inte någon personlig erfarenhet av MEC men har tittat en del på deras produkter och läst det som skrivits om MEC här på Utsidan.

Det verkar som om de har rätt prisvärda grejer, visst mått av plagiering vilket trots allt borgar för bra och utprövad design, man kopierar knappast dåliga produkter :)

Sovsäcken du tittar på ser ut att vara en kopia av MountainHardwears extrem säckar, så designen är nog helt ok. Materialet, står inte så mycket om det förutom Windstopper och 750 dun.


Vad gäller Marmot så betalar man en hel del för märket. Dessutom tror jag att de inte sänkte priset så mycket som de borde ha gjort efter att kvaliten på dunet sänktes. För något år sedan hade Marmot 900 dun i sina top of the line säckar men i och med fågelinfluensan så sänkte de till 800 dun för att spara på det bästa dunet. Har du tur hittar du en 1-3 år gammal Col med 900 dun för samma pris som den nya med 800 dun.


Western Mountaineering gör säckar som liknar Marmots, de är bättre på vissa punkter men samtidigt dyrare, deras motsvarande säck Puma SDL går på över 5000 kr


Har själv två Marmot dunsäckar och de är helt underbara men tror ändock det blir svårt att hitta en sovsäck som är lika prisvärd som MEC Thor.
 
Jag har ingen erfarenhet av MEC-sovsäckar, men av en del andra MEC-produkter. Min absoluta uppfattning är att de är mycket, mycket prisvärda. MEC är ju ett konsumentkooperativ och många av deras produkter tycker jag pekar på vilka överpriser vi betalar för "rätt" märke. Det är det ena.

Det andra är att det enligt min mening finns få produkter där det är mer motiverat att satsa en slant på något riktigt bra än just dunsovsäckar. Eftersom de håller 10-15 år även med ganska intensiv användning så blir det ju en ganska låg årskostnad/nattkostnad.

Det tredje är att den säck du tittar på är en ganska rejäl/extrem vintersäck. Jag föreställer mig eller rekommenderar att du har en annan och klart lättare säck för alla barmarksturer. En säck som klarar nollan ungefär. Jag har en Marmot Hydrogen som väger 685 g och något åt det hållet kan jag rekommendera. Därmed är frågan hur många vinternätter nedåt -20 som du kommer att använda den här varma säcken. Om du räknar med väldigt många vintertältnätter de närmaste 10-15 åren, så skulle jag köpa Marmot eller Western Mountaineering eller RAB eller något annat stort märke. Är du mer "normal" och räknar med någon vecka per vinter så blir ju kostnaden per natt ganska stor för en sådan säck.

Sedan har vi temperaturgraderingen. Även om säckarna enligt tillverkarna är av samma klass så kan man inte alltid lita på detta. Högsta kvalitet dun är värt ganska mycket när det gäller vikt och loft. Och det är loftet, förmågan att hålla luft, som avgör hur varm säcken är.

Gå till MEC och lägg de båda säckarna bredvid varandra på identiskt sätt, uppfluffade, samt mät tjockleken. Är de lika tjocka? Hur tjocka? En tumregel är att du behöver 7,5 cm loft ovanpå kroppen för att klara -20. Det betyder att säcken när den är dubbel bör vara 15 cm över golvet. Detta förutsätter att det finns lika mycket stoppning över kroppen som under, men detta är ofta inte fallet. Så det bästa är om du kan fläka upp båda säckarna och mäta loftet ovanpå kroppen på några ställen.

Jörgen
 
ssundin; sa:
...Är det någon som har erfarenhet av MEC:s säckar eller kan ge mig något annat tips på vad jag ska köpa?

Tack! /Sara

Jag har bara positiva erfarenheter av både MEC och deras produkter (ingen sovsäck själv men exflickvännen hade deras syntetsommarsäck och var nöjd)

Dessutom har de en policy som säger att du alltid kan få pengarna tillbaka om du inte är nöjd med deras produkt (oavsett varför som jag förstått).

Köp MEC
/M
 
Tack för svar!

Jag har oxå bara hört bra saker om MEC det är därför jag överväger den sovsäcken, det är så härligt att gå in i de affärerna, jag kan gå där en hel dag och bara känna å pilla på prylar!!!

En vanlig vinter är en vecka el två i tält så jag vill ha en sovsäck som går ner mot -30. Min vanliga sovsäck går till -9. har alltid lånat vintersäck av min far förut men har insett att det är dags att skaffa en egen!

Ska kolla runt lite mer, kommer inte till en MEC-affär på ett par veckor, alternativet med att försöka hitta en gammal marmot med 900 dun lät intressant!
 
ssundin; sa:
Tack för svar!

Jag har oxå bara hört bra saker om MEC det är därför jag överväger den sovsäcken, det är så härligt att gå in i de affärerna, jag kan gå där en hel dag och bara känna å pilla på prylar!!!

En vanlig vinter är en vecka el två i tält så jag vill ha en sovsäck som går ner mot -30. Min vanliga sovsäck går till -9. har alltid lånat vintersäck av min far förut men har insett att det är dags att skaffa en egen!

Ska kolla runt lite mer, kommer inte till en MEC-affär på ett par veckor, alternativet med att försöka hitta en gammal marmot med 900 dun lät intressant!

Om du köper en riktigt lätt dunsäck av bra kvalitet så kanske den tillsammans med din -9-säck klarar trettio minus? Det har återigen att göra med hur tjockt det hela blir ovanpå kroppen. Tumregeln är att 10 cm klarar -30.

Det blir förmodligen lite tyngre med två säckar men om du kör mycket med hund kanske det inte spelar någon roll. Då har du en riktigt lätt barmarkssäck också. Dubbla säckar är ju lättare att torka, den mesta fukten hamnar förmodligen i yttersäcken och fryser där. Att kunna torka denna separat om det blir solglimtar, eller vid någon eld underlättar.

Men med tanke på att en bra dunsäck varar hemskt länge vid användning några veckor per år så kan det kanske vara värt att göra ett köp om du har ett bra tillfälle hos MEC.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Performance Mountain Equipment sovsäck Bo och sova 5
lovni Mountain Equipment Aerostat Synthetic Bo och sova 14
johanzell Mountain Equipment vs Roberts.pl Bo och sova 4
KarlK86 Mountain Equipment Glacier 500 Bo och sova 5
timothy_s Marmot eller Mountain equipment sommarsäck? Bo och sova 3
filto338 mountain equipment Bo och sova 2
UsedToBeNice Mountain Equipment Firewalker III på Vintern Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Mountain Equipment Marathon Bo och sova 2
Fredrik Öhman Mountain Equipment Helium Dragonfly Bo och sova 20
avslutad Mountain Equipment Helium 600 Bo och sova 20
glanne Haglöfs/Mountain Equipment dunsovsäckar Bo och sova 6
grodanbolle Mountain Equipment sovsäckar? Bo och sova 5
Ka-Ka Mountain Equipment Dreamcatcher 750 Bo och sova 4
Django Mountain Equipment Firewalker 1 Bo och sova 5
duvillno Mountain Equipment Iceline Bo och sova 2
Farbrorvattenmelon Mountain Equipment Skyline? Bo och sova 0
duvillno Dunsovsäck(Mountain Equipment??) Bo och sova 12
Mountain Equipment Dewline Bo och sova 9
651222 Erfarenhet Mountain Equipment sovsäckar Bo och sova 3
RolandF Mountain hardvare rook -18 Bo och sova 0
Skogskungen Mountain Hardwear Phantom 32 Long Backcountry Green Bo och sova 7
maaacus Mountain Hardwear Skyledge 3 DP Bo och sova 4
Caminista Vikt o kvalitet på Mountain Hardwear Fairview 40 sovsäck? Bo och sova 2
Shamrock Mountain Hardwear Optic vs. Marmot Traillight? Bo och sova 2
Annina Mountain Hardwear Lamina 35 Bo och sova 2
fuchs mountain hardwear driket 2 Bo och sova 5
Muikku TÄLT SCANDINAVIA 6-MAN Mountain Classic Bo och sova 1
bensson Mountain HardWare EV2 stromlinor Bo och sova 1
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
Dbang Mountain hardwear ev2 Bo och sova 8
Henke stj Mountain Hardwear Bo och sova 1
Morgan Mountain Hardwear tält Bo och sova 8
josea_84 mountain hardwear Phantom 0 Long Bo och sova 1
cyanopsis Hilleberg Nallo 2 vs Mountain Hardwear Skyledge 2 Bo och sova 20
Knut2 Hilleberg Unna vs Mountain Hardwear Skyledge Bo och sova 1
myggan i tältet Mountain Hardwear Bo och sova 2
Läraren Mountain Equipement Dragonfly XT Bo och sova 0
VH MHW Mountain Jet Bo och sova 1
samme83 Mountain Hardwear Laser Bo och sova 0
XmadiceX Mountain Hardwear EV2? Bo och sova 2
mani3393 Gör Mountain Hardware bra sovsäckar? Bo och sova 6
Telislinkan Mountain Hardwear tält Bo och sova 2
bergenudd Var finns Mountain Hardwear Trango? Bo och sova 2
tango är detta ett bra tält: mountain hardwear nightvision? Bo och sova 3
mahj Mountain Hardware Annapurna? Bo och sova 5
pqrstuv Mountain Hardware Solitude Bo och sova 3
Olof.H Mountain Hardwear T2 Ultra Bo och sova 0
-Sampo Mountain Hardwear Weather Station Bo och sova 0
surfban mountain hardwear trango 3.1 Bo och sova 9
fande Mountain Hardwear Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.