Mountain Hardware Annapurna?

Som jag förstår så är det i princip en något rymligare blåkopia av det beprövade Trango 2 från MHW, fast med lättare vävar. Behöver du inte ett bombsäkert tält gissar jag att Annapurna funkar lika bra som Trangomodellerna. De är ju välkända för bra funktion och ventilation.
 
Nja, det verkar snarare vara en mindre variant av Trango . Har någon erfarenhet av tält där man fäster innertältet i tältpinnarna med klipps? Verkar som en del har synpunkter på det.

/Marcus
 
Bra vintertält? Jag e´ skeptisk!

Hejsan!

Jag har ett MHW Trinity som visserligen är av helt annan typ men flera detaljer som är viktiga för att ett tält skall fungera bra på vintern saknas på detta såväl som Annapurna.
Det jag främst vänder mig emot är yttertältet som slutar en decimeter ovanför marken för att ge bra ventilation. Säkert bra för att minska kondensproblemet men det gör även tältet flera grader kallare än tält med neddragna sidor och ventiler i taket. Här blåser det lätt in snö och kommer det större mängder blir det till att ut och skotta om man vill bibehålla funktionen på ventilationen och slippa att få grejjerna i absiden översnöade. Det samma gäller tyvärr även i regn!


Hur fästs ytter och innertält ihop? Det kan vara bra att ta reda på om du vill ha ett verkligt vintåligt tält. På mitt sitter det bara ihop vid marken samt med två små fjuttiga kardborre knäppningar vid toppen på den höga främre bågen. Har märkt vid tältning i öppen terräng att stark vinden lätt får tag i ytterduken och får den att rycka och smälla ordentligt. Ser ut som man löst ihopkopplandet på Annapurna på ett liknande sätt. De separata inner och ytter tält gör det även mer tidsödande och lättare att blöta ner innertältet vid resning.

Mitt vägde även betydligt mer än den uppgivna och i mitt tycke helt ointressanta minimivikt. Dessutom saknades linsträckare, vissa linor och tältpinnar för dessa, så skillnaden till maxvikt var irriterande stor! Kvalitén på MHW tält är dock bra men att det skulle vara ett speciellt bra vintertält ställer jag mig frågandes till. Då finns det nog bättre mellan pris tält ifrån Vaude tex. Sen finns ju då alltid möjligheten att själv sy till och fästa stormmattor med tex. kardborre ut med sidorna!

http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1411
 
Nu spårar det redan ur....

Måste bara fråga en sak. Jag har själv ett TNF VE25 och är mycket nöjd. Jag har nog inte utnyttjat dess fulla potential men vinter- och sommartältat med det i endel busväder. Jag har hittils inte märkt att det kommer in snö mellan dukarna som många pratar om. Jag trampar alltid till snön eller gräver ner det en bit om det är hård snö.

VE25 och liknande modeller är ju kända som bra höghöjdstält och använt på många expeditioner. Varför går åsikterna isär då jag tror att ni har god erfarenhet både från "fjällen" och mer extrema situationer?
Hmmm blev lite luddigt det där men jag tror ni förstår vad jag menar. Ska nog gå och lägga mig nu :p
 
Har ett Trango 2 och har foljande att saga. Jag skottar bara upp lite sno langs sidorna sa ar allt helt tatt och det kommer inte in nagon sno. Ventilerar gor jag genom att tata absiderna mer eller mindre. Tycker Trangoserien liksom tex TNF Mountain 25 ar kanontalt pa vintern, stabilare far man leta efter. Vikten pa mitt talt stammer overens med spec (som dock andrar sig lite mellan olika arsgangar...). Kroksystemet ar suverant (speciellt de wirekarbinliknande krokarna vid korsningar), gor att det gar snabbt att satta upp taltet. Om du vill ha ett latt talt, kolla pa Bibler eller Integral Designs, annars ar MHW och TNF klockrena i mitt tycke. Kolla aven recensionsbanken pa Trangoserien.

\M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bensson Mountain HardWare EV2 stromlinor Bo och sova 1
mani3393 Gör Mountain Hardware bra sovsäckar? Bo och sova 6
pqrstuv Mountain Hardware Solitude Bo och sova 3
RolandF Mountain hardvare rook -18 Bo och sova 0
lovni Mountain Equipment Aerostat Synthetic Bo och sova 14
Skogskungen Mountain Hardwear Phantom 32 Long Backcountry Green Bo och sova 7
johanzell Mountain Equipment vs Roberts.pl Bo och sova 4
maaacus Mountain Hardwear Skyledge 3 DP Bo och sova 4
Caminista Vikt o kvalitet på Mountain Hardwear Fairview 40 sovsäck? Bo och sova 2
Shamrock Mountain Hardwear Optic vs. Marmot Traillight? Bo och sova 2
Annina Mountain Hardwear Lamina 35 Bo och sova 2
fuchs mountain hardwear driket 2 Bo och sova 5
Muikku TÄLT SCANDINAVIA 6-MAN Mountain Classic Bo och sova 1
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
Dbang Mountain hardwear ev2 Bo och sova 8
Henke stj Mountain Hardwear Bo och sova 1
KarlK86 Mountain Equipment Glacier 500 Bo och sova 5
Morgan Mountain Hardwear tält Bo och sova 8
timothy_s Marmot eller Mountain equipment sommarsäck? Bo och sova 3
filto338 mountain equipment Bo och sova 2
josea_84 mountain hardwear Phantom 0 Long Bo och sova 1
ssundin Mountain Equipment Co-Up sovsäck Bo och sova 5
cyanopsis Hilleberg Nallo 2 vs Mountain Hardwear Skyledge 2 Bo och sova 20
UsedToBeNice Mountain Equipment Firewalker III på Vintern Bo och sova 1
Knut2 Hilleberg Unna vs Mountain Hardwear Skyledge Bo och sova 1
myggan i tältet Mountain Hardwear Bo och sova 2
Joakim Ambrosson Mountain Equipment Marathon Bo och sova 2
Läraren Mountain Equipement Dragonfly XT Bo och sova 0
Fredrik Öhman Mountain Equipment Helium Dragonfly Bo och sova 20
avslutad Mountain Equipment Helium 600 Bo och sova 20
VH MHW Mountain Jet Bo och sova 1
samme83 Mountain Hardwear Laser Bo och sova 0
glanne Haglöfs/Mountain Equipment dunsovsäckar Bo och sova 6
XmadiceX Mountain Hardwear EV2? Bo och sova 2
Performance Mountain Equipment sovsäck Bo och sova 5
grodanbolle Mountain Equipment sovsäckar? Bo och sova 5
Ka-Ka Mountain Equipment Dreamcatcher 750 Bo och sova 4
Django Mountain Equipment Firewalker 1 Bo och sova 5
Telislinkan Mountain Hardwear tält Bo och sova 2
duvillno Mountain Equipment Iceline Bo och sova 2
bergenudd Var finns Mountain Hardwear Trango? Bo och sova 2
tango är detta ett bra tält: mountain hardwear nightvision? Bo och sova 3
Olof.H Mountain Hardwear T2 Ultra Bo och sova 0
-Sampo Mountain Hardwear Weather Station Bo och sova 0
Farbrorvattenmelon Mountain Equipment Skyline? Bo och sova 0
surfban mountain hardwear trango 3.1 Bo och sova 9
duvillno Dunsovsäck(Mountain Equipment??) Bo och sova 12
fande Mountain Hardwear Bo och sova 3
nurmije TNF Mountain 25 Polyester? Bo och sova 4
Bullermand mountain hardwear trango 3.1 Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.