Mountain Hardwear Phantom 32 Long Backcountry Green

Slog precis till på den här säcken som fanns på addnature. Med studentrabatt fick jag ge ganska precis 2000 kr. 'var från början intresserad av Cumulus Mysterious Traveler 500.
Så...vad anser folket? Gjorde jag rätt eller borde den gå på retur?
 
Slog precis till på den här säcken som fanns på addnature. Med studentrabatt fick jag ge ganska precis 2000 kr. 'var från början intresserad av Cumulus Mysterious Traveler 500.
Så...vad anser folket? Gjorde jag rätt eller borde den gå på retur?
Börja med att länka till sovsäckarna så att man kan jämföra.
Berätta sedan dina mått och hur du sover. Är du frusen eller varm av dig? Är den till en man eller kvinna?
Var ska du använda sovsäcken och vid vilken årstid?
 
Slog precis till på den här säcken som fanns på addnature. Med studentrabatt fick jag ge ganska precis 2000 kr. 'var från början intresserad av Cumulus Mysterious Traveler 500.
Så...vad anser folket? Gjorde jag rätt eller borde den gå på retur?

Det var väl ett ganska bra pris! Säcken är lite kallare men också lättare än Cumulussäcken. Alltid skönt att handla inrikes om något blir fel.
 
Låter som en fin säck, det enda negativa jag läst om en del Mountain Hardwearsäckar är att de har #3 blixtlås (väldigt litet men lätt) som har en tendens att fastna. Cumulus har #5.
 
Jag har nu fått min sovsäck och tänkte utvärdera den en aning.
Vid första anblick var min uppfattning att sovsäcken är tunn och att det tog en relativt lång stund innan den fick upp sitt loft. Huvan är ganska tight och den saknar någon krage att dra åt (dock avskyr jag dessa kragar eftersom dem ger mig panik, so good for me). Tyget på säcken känns minst sagt tunnt, nästan som smörpapp. Dock är den lätt, fruktansvärt lätt! Och går att packa ner till nästan ingenting! Gick lätt att packa ner i den lilla packpåsen.
Testade igår att ligga ute i en och en halvtimme på ett liggunderlag av cellplast. Ett helt vanligt som går att köpa var som helst. Temperaturen ute var -3C och en aning fuktigt i luften. Inget tält användes utan jag låg under bar himmel. I sovsäcken hade jag t-shirt i ull, en tubhalsduk, tunna ullstrumpor, boxers och en relativt tunn mössa (ullmössa).
Till att börja med frös jag lite om tårna, men efter ett tag hade jag fått upp värmen och hade det mer än behagligt, till och med varmt! Nu är det här "testet" inte något bra test, men tänkte att det iaf kan ge en indikation av vad säcken klarar. I helgen kommer jag sova i tält och testa säcken lite bättre. Trivs jag med den så behåller jag den. Annars chansar jag på en cumulus.
Gällandes dragkedjan hade jag inga problem med att den fastnade eller liknande, tvärtom, den funkade hur perfekt som helst.
 
Jag sitter i exakt samma tankar som du. Mysterious traveller 500 eller Phantom. Du får väldigt gärna skriva lite om hur den kändes ute i fält!
Hur lång är du? Jag är 187 cm och är lite rädd för att phantom ska vara för lång. Samtidigt är jag lite rädd för att cumulussäcken ska råka bli lite för kort.. :/
Men som sagt, gärna ett utlåtande för hur phantomsäcken fungerade i det vilda!
 
Skickade till slut tillbaka Phantomsäcken. Den blev för lång för mig (är 180 cm). Sen upplevde jag inte att den levde upp till sin komforttemperatur. Sov en natt i tält på tomten och såg till att isolera bra mot markkylan. Under natten blev det som kallast 0ºC. Jag frös, ordentligt. Även fast jag hade tjocka ullsockor, ull t-shirt, ullunderställ samt en tjock tröja och en tjock ullmössa. Huvan var riktigt tight också. Sen hade den såklart sina fördelar. Efter jag hade packat den i den medföljande packpåsen (riktigt fin packpåse) så blev den extremt liten!! Minimal. Samt att vikten var väldigt låg. Valde ändå till slut att skicka tillbaka den. Främst för att den (enligt mig) inte riktigt klarade den utlovade komforttemperaturen. Enligt andras utsago ska däremot Cumulus göra det, plus någon grad till. Har också hört att dem är lite korta, tror inte det kommer vara något problem för min del dock.Återstår att se eftersom jag ännu inte har fått hem säcken.
 
Jag fastnade för denna säcken (regular storleken) när jag såg din tråd här. Håller med om att mitt första intryck är väldigt tunn och att det tog lång tid för den att lofta till sig. Har inte hunnit testa den mer än en halvtimma i trädgården precis under nollan. Kändes som det var för kallt för säcken och att det hade blivit kallt med en hel natt, framför allt om fötterna. I övrigt är den riktigt skön och go.
Mitt mål var en lätt säck som funkar tre säsonger i södra Sverige. Jag tror den kommer att fungera bra för mig, men jag kommer inte (avsiktligt iaf) att planera turer med den om det är risk för frost. Jag blev riktigt imponerad av packstorleken och vikten, och det känns som bra pris / prestanda. Min alternativa plan var en Cumulus Lite Line 400 som säkert är betydligt varmare, men tyngre och dyrare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
josea_84 mountain hardwear Phantom 0 Long Bo och sova 1
maaacus Mountain Hardwear Skyledge 3 DP Bo och sova 4
Caminista Vikt o kvalitet på Mountain Hardwear Fairview 40 sovsäck? Bo och sova 2
Shamrock Mountain Hardwear Optic vs. Marmot Traillight? Bo och sova 2
Annina Mountain Hardwear Lamina 35 Bo och sova 2
fuchs mountain hardwear driket 2 Bo och sova 5
Dbang Mountain hardwear ev2 Bo och sova 8
Henke stj Mountain Hardwear Bo och sova 1
Morgan Mountain Hardwear tält Bo och sova 8
cyanopsis Hilleberg Nallo 2 vs Mountain Hardwear Skyledge 2 Bo och sova 20
Knut2 Hilleberg Unna vs Mountain Hardwear Skyledge Bo och sova 1
myggan i tältet Mountain Hardwear Bo och sova 2
samme83 Mountain Hardwear Laser Bo och sova 0
XmadiceX Mountain Hardwear EV2? Bo och sova 2
Telislinkan Mountain Hardwear tält Bo och sova 2
bergenudd Var finns Mountain Hardwear Trango? Bo och sova 2
tango är detta ett bra tält: mountain hardwear nightvision? Bo och sova 3
Olof.H Mountain Hardwear T2 Ultra Bo och sova 0
-Sampo Mountain Hardwear Weather Station Bo och sova 0
surfban mountain hardwear trango 3.1 Bo och sova 9
fande Mountain Hardwear Bo och sova 3
Bullermand mountain hardwear trango 3.1 Bo och sova 1
Någon som har erfarenhet av mountain hardwear 2nd dimension standard? Bo och sova 3
RolandF Mountain hardvare rook -18 Bo och sova 0
lovni Mountain Equipment Aerostat Synthetic Bo och sova 14
johanzell Mountain Equipment vs Roberts.pl Bo och sova 4
Muikku TÄLT SCANDINAVIA 6-MAN Mountain Classic Bo och sova 1
bensson Mountain HardWare EV2 stromlinor Bo och sova 1
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
KarlK86 Mountain Equipment Glacier 500 Bo och sova 5
timothy_s Marmot eller Mountain equipment sommarsäck? Bo och sova 3
filto338 mountain equipment Bo och sova 2
ssundin Mountain Equipment Co-Up sovsäck Bo och sova 5
UsedToBeNice Mountain Equipment Firewalker III på Vintern Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Mountain Equipment Marathon Bo och sova 2
Läraren Mountain Equipement Dragonfly XT Bo och sova 0
Fredrik Öhman Mountain Equipment Helium Dragonfly Bo och sova 20
avslutad Mountain Equipment Helium 600 Bo och sova 20
VH MHW Mountain Jet Bo och sova 1
glanne Haglöfs/Mountain Equipment dunsovsäckar Bo och sova 6
Performance Mountain Equipment sovsäck Bo och sova 5
grodanbolle Mountain Equipment sovsäckar? Bo och sova 5
Ka-Ka Mountain Equipment Dreamcatcher 750 Bo och sova 4
Django Mountain Equipment Firewalker 1 Bo och sova 5
mani3393 Gör Mountain Hardware bra sovsäckar? Bo och sova 6
duvillno Mountain Equipment Iceline Bo och sova 2
mahj Mountain Hardware Annapurna? Bo och sova 5
pqrstuv Mountain Hardware Solitude Bo och sova 3
Farbrorvattenmelon Mountain Equipment Skyline? Bo och sova 0
duvillno Dunsovsäck(Mountain Equipment??) Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.