Bästa dunsovsäcken

Jag tänker köpa en sovsäck i dun för svenska sommar- och höstfjäll. Tänkt komforttemperatur kring -5 till -10 grader. Säcken ska vara så lätt som möjligt och finnas tillgänglig via internet från företag som finns i USA.

Säcken behöver ha en fungerande huva, men det kvittar om det är vattentätt yttertyg eller inte. Priset är också oviktigt.

Ett av mina problem är om jag behöver hellångt blixtlås eller ej. Tänker mest på möjligheten att ventilera försvinner. Mitt användningsområde gäller ganska svala sommar-höstnätter, så det kanske inte behövs? Du som har erfarenhet av dunsäckar med halvlång blixtlås får gärna berätta om dina erfarenheter.

Ytterligare ett problem är att det finns säckar som jag inte har en aning om kvaliteten eller funktionen hos. Bl a de två sistnämnda nedan.

I nuläget väljer jag mellan följande 4 säckar. Är tacksam för förslag och kommentarer på fler alternativ eller kommentarer och erfarenheter av de uppräknade.

Marmot Helium, -9, halvlångt blixtlås, 822 g.
Marmot Pinnacle, -9, hellångt blixtlås, 1249 g.
Mountainsmith Vision, -9, 3/4 blixtlås, 880 g.
Western Mountaineeing Versalite, uppg. sakn. 1020 g.

Marmot säckarna har dun med 900 fill power
Mountain Vision har +750 dun,
Western M V har +850 dun.

Western Mountaineering säckarna är generellt mindre rymliga och är t ex fem tum mindre över höften, därför går troligen Versalite bort. ME Lightline är också intressant, men jag har inte hittat den från någon amerikansk leverantör. Jag har läst tråden som "Kenzo" tog upp den 25 nov 2003. Men har inte lyckats hitta t ex Valandré LaFayette från någon engelskspråkig site, än mindre någon amerikansk.

Tack i förhand för dina erfarenheter och åsikter!
Christer
 
Jag gick igenom en sökprocess efter ny dunsäck i denna tråd: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22181&pagenumber=4

Skaffade en Rab Quantum (Endurance) 400 från Up & Under i UK. Komfort -5, men exakt den säcken finns även för andra komforttemperaturer. Hellång dragkedja med bra värmeklaff, fantastiskt loft i säcken, bra huva. Har hittills använt den endast under 20 nätter så jag gör ännu ingen recension. Men -5 var inget problem alls, inför minus 10 förstärkte jag med ett sovsäcksskydd av grövre format. Rab gör bra säckar. Värt att ta en titt på.

Raskesven
 
Läraren; sa:
Jag tänker köpa en sovsäck i dun för svenska sommar- och höstfjäll. Tänkt komforttemperatur kring -5 till -10 grader. Säcken ska vara så lätt som möjligt och finnas tillgänglig via internet från företag som finns i USA.

...


Har inte så mycket å säga om ditt sovsäcksval utan tänkte säga att du vet väl om att vid köp över internet/postorder så är det väldigt krångligt att reklamera/få reparerad en produkt. Framförallt om det är utlänska företag som inte har försäljningen i sverige.

Bara en tanke.

// Lars
 
sundancekid; sa:
Läraren; sa:
Jag tänker köpa en sovsäck i dun för svenska sommar- och höstfjäll. Tänkt komforttemperatur kring -5 till -10 grader. Säcken ska vara så lätt som möjligt och finnas tillgänglig via internet från företag som finns i USA.

...


Har inte så mycket å säga om ditt sovsäcksval utan tänkte säga att du vet väl om att vid köp över internet/postorder så är det väldigt krångligt att reklamera/få reparerad en produkt. Framförallt om det är utlänska företag som inte har försäljningen i sverige.

Bara en tanke.

// Lars

Tack för din omtanke Lars. Jag är medveten om problemet, men det går bättre om det gäller USA för min del.
Christer
 
Sovsäck

hej, varför köper du en dunsäck för somamr/höstbruk när det är som fuktigast?

Dunet är grymt svårt att få torrt om det blir blött.

Välj en syntetsäck istället. För dina önskemål om temperaturintervall finns mång och lätta att välja på.

Svenska märken som Haglöfs ligger väl framme.

Vill du en suverän fiber skall du välja märket Carinthia från Österrike som har en skruvad fiber med stort luftinnehåll.

Mvh

JanneP
 
Re: Sovsäck

Yappah; sa:
hej, varför köper du en dunsäck för somamr/höstbruk när det är som fuktigast?
Inte för att frågan var riktad till mig, men...

Om man vill ha en _rejält lätt_ säck så finns det inga vettiga alternativ till dun.
Idag så har många säckar mycket bra tyg som skyddar bra mot väta och om man sedan ser till att vädra ur säcken så ser jag inga problem med dun förutom priset. :)
 
Jag själv kör med en TNF yurt 560 g och komf temp +4, extrem 0. tar man bara på sig fleece och underställ, sånt som man ändå har med sig så har jag kört med den i minus tio. Med ett par fleecebyxor hade det nog gått fem grader till neråt. Nissen som sålde den hade själv kört med den i minus 25 med dunjacka så den funkar kalasbra. Har bara hittat den i England och på Outside i Malmö. Halvlångt blixtlås. 800 fp dun, 2400:-

[Ändrat av Attackscouten 2004-01-13 kl 09:57]
 
Attackscouten; sa:
Jag själv kör med en TNF yurt 560 g och komf temp +4, extrem 0. tar man bara på sig fleece och underställ, sånt som man ändå har med sig så har jag kört med den i minus tio. Med ett par fleecebyxor hade det nog gått fem grader till neråt. Nissen som sålde den hade själv kört med den i minus 25 med dunjacka så den funkar kalasbra. Har bara hittat den i England och på Outside i Malmö. Halvlångt blixtlås. 800 fp dun, 2400:-

[Ändrat av Attackscouten 2004-01-13 kl 09:57]

Tjena´re Hannes!
Tack för dina synpunkter, men jag väljer en något varmare säck för att klara verkligt kalla höstnätter, utan underställ. I nuläget står valet mellan två säckar som jag hittat i USA. Versalite (Western Mountaineering) går bort eftersom den är trängre än övriga säckar. Hela fem tum över höften.
De säckarna jag väljer mellan är Marmot Helium och Mountainsmith Vision. Den senare har 596 gram 750+ dun och Marmot har 538 gram 900 Fill power i sin. Men det verkar inte vara någon i det här landet som har erfarenhet av Mountainsmith-säckarna. Så jag tror jag fegar lutar för tillfället allra mest över åt Lithium-säcken. En sån har jag i alla fall klämt på.

Christer
 
Re: Sovsäck

Yappah; sa:
hej, varför köper du en dunsäck för somamr/höstbruk när det är som fuktigast?

Dunet är grymt svårt att få torrt om det blir blött.

Välj en syntetsäck istället. För dina önskemål om temperaturintervall finns mång och lätta att välja på.

Svenska märken som Haglöfs ligger väl framme.

Vill du en suverän fiber skall du välja märket Carinthia från Österrike som har en skruvad fiber med stort luftinnehåll.

Mvh

JanneP

Tjena JanneP!
Jag har dåliga erfarenheter av just syntetsäckar från Haglöfs, där materialet klumpar ihop sig, utan att det är fuktigt. Därför blir det dun den här gången.

Men materialen har säkert blivit något bättre, så har du en säck som är klassad för -9 och väger under 9 hekto så kan den vara med i kvalet. Berätta gärna om märke, modell och webadress, helst i USA.

Trots allt är det viktigaste att komma ut och trivas i naturen, även om det verkar som om detaljerna är allt när man läser vår diskussion. *
M V H
Christer
 
Om du letar efter sovsäckar finns annars feathered friends (www.featheredfriends.com) som tillverkar sovsäck med det yttermaterial du vill ha, tex event, epic eller pertex quantum. Har aldrig ens sett en sån sovsäck men dom verkar helsjyssta. Hur det står till med innermått kan jag inte svara på men om du vill ha riktigt mycket plats finns wide- format.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
vandrafjäll Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer Bo och sova 14
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
pelka Bästa liggunderlaget? Bo och sova 8
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
erikh1 Bästa tältkaminen? Bo och sova 13
Staffan Sandberg Ditt bästa och ovanligaste tälttips Bo och sova 7
saraabeiramar Bästa tält lösning för en månad? Bo och sova 9
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
karinsun Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat)) Bo och sova 3
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
Knoparn Bästa sovsäck sommarhalvåret? Bo och sova 15
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
zzeezz Bästa tält för 3 Bo och sova 15
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
_Erik_ Bästa liggunderlagskombination? Bo och sova 6
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
sweboss Bästa pris på Genius 23 Bo och sova 1
ÄventyrsUffe Fukt i dunsovsäcken, vad göra??? Bo och sova 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...