Vintersovsäck från Noname kinabutik?

Hej!

Börjar förbereda för några tältnätter i jämtlandsfjällen i vinter (i nära anslutning till fjällstuga) och ser över min utrustning. Inser att sovsäckarna jag har inte kommer räcka till. Har nu;

* Snugpack Softie Autumn (Komfort -5 för herrar)

* En ultralätt dunsäck (komfort +1 för herr)

Funderar nu på om det skulle räcka att förstärka med en sån här och klara studentkassan http://viewitem.eim.ebay.se/Sleepin...inter-Warm-Bed-Hiking-Blue/321207705476/item?

Vad säger ni?
 
Den har ett isoleringsmaterial som kallas "hollow cotton". Bomull? Låter inte som en bra produkt. Tror att din Snugpak är varmare faktiskt. Om du kan kombinera båda dina sovsäckar utan att de komprimeras för mycket borde du klara rätt kalla temperaturer utan att behöva köpa nytt.
 
Köp Biltemas -10 , tror den ligger på en 250 spänn.
Den håller för ungefär det med underställ - sen toppar du me Snugpacken.

Är du över sådär 185 så är den kanske inte så lämplig dock.
 
Köp Biltemas -10 , tror den ligger på en 250 spänn.
Den håller för ungefär det med underställ - sen toppar du me Snugpacken.

Är du över sådär 185 så är den kanske inte så lämplig dock.

+1

Efter rekommendationer här på forumet tipsade jag några bekannta om denna. Hitills bara använts strax under nollan, men det fixade den utan problem.

Så om man kan leva med packvolym och vikt är det ju väldigt prisvärt.
 
Köp Biltemas -10 , tror den ligger på en 250 spänn.
Den håller för ungefär det med underställ - sen toppar du me Snugpacken.

Är du över sådär 185 så är den kanske inte så lämplig dock.

Tack för tipset! Jag är förvisso 186, men eftersom den ska kombineras med snuggen och ev. dunsäcken också borde det inte vara något problem.
 
Köp Biltemas -10 , tror den ligger på en 250 spänn.
Den håller för ungefär det med underställ - sen toppar du me Snugpacken.

Är du över sådär 185 så är den kanske inte så lämplig dock.

En sovsäck som klarar 10 minus och bara kostar 250 kr. För bra för att vara sant?

Jag gissar att -10 är extrem/överlevnadstemperaturen. Min Marmot Never Winter har en extremtemperatur på -15 grader, alltså fem grader lägre. Komforttemperaturen är angiven till 0 grader, men är det bara ett par plusgrader så känns det kallt. Grovt räknat så skulle alltså Biltemas sovsäck i så fall ha en komfortgräns på 5 plusgrader. Ingen vintersäck med andra ord.

Sen kan man förstås pimpa med att sova i sina ytterkläder.
 
Ja har alltså sovit till -25 i Biltemas -10 men då med underställ,mellanlager och isoleroveroll - under bar himmel.

Jag har för mig att jag en gångf sov i underställ,mellanlager,balaclava,yllesockaor och vaknande av att jag frös och kollade på temploggen så hade det dippat till nått -17 bar himmel.

Jag vet inte hur dom häftat fram -10 men den ligger nog nånstans där faktiskt.
Jag köpte den för skojs skull och använde den sen för den fungera bra och man våga ligga bredvid elden - jobbigt med en dyr marmot.

Vikten är inget problem och inte heller volymen om man har en större säck iaf
 
En vintersovsäck värd namnet måste ju ge anständig sovtemperatur vid det svalaste man förväntar sig. Vare sig man går tur eller är ute på uppdrag är ju den 1/3 delan av dygnet för sömn högst behövlig.
Firman lämnade på min tid ut två gröna dunsäckar NF, genomsydda som påstods klara vintern, snabbt insåg vi att bättre grejor behövdes om man skulle orka något på dagarna. Lite över 3 kg vägde de tillsammans.
Caravan och någon CH firmas fanns i sportaffärerna på 70-talet. Carry Combi hade många med mig och vi sov gott i tält. -25 som komfort påstods en ny, ren ha. Ibland blev det kallare men med vindrocken över och vintermössan på i säcken sov i vi igenom nätterna. Tyvärr stals min på en torkvind.
Jag köpte på kollegors inrådan en 1,8 kg dunsäck som var komfortmärkt till -22, med en tygsäck utanpå sov jag igenom många -30° nätter i den med lämpliga sovplagg på och i.
Min senaste vintersäck i dun är en 2,4 kg -30 påstås vara komforttemperaturen, där finns värmebafflar och helt blixtlås, så ventilation är en smärre kurs, men frusit har jag hitintills inte gjort i den ännu.
Vi vinterseglade till Holmarna en gång och inför det köpte jag en vinter syntetsäck. Den var så varm att jag brukade den som täcke. 2,8 kg hålfiber -27 som komforttemp.

Så vad säger SMHI om hur kallt det brukar bli på nätterna dit du skall, vid din årstid?
go tur
 
I sovsäck bör man ha antingen tvättbart innerlakan alternativt "pyamas" för att hålla säcken hyfsat hygienisk. I vintertid föredrar jag alla gånger att sova i pyamas för att man har ett lager på sig utifall man behöver springa upp ur sovsäcken på natten.
Beroende på köld kan man ju variera att ta med sig ex bambu eller merinoull. Jag har uppfattningen att om man lägger sig hyfsat mätt och belåten med "merinoullpyamas", mössa, fingervantar och yllestrumpor så klarar man sig ganska bra i en syntetsäck på två kilo. Har man också tält/vindstilla och tort är det klart man klarar ganska kallt inga -30 men väl 15 helt klart.

Har endast vid ett tillfälle testat dubbla sovsäckar då i endast kalsonger, t-shirt och mössa. En gammal everest ca 18år gammal med extremtemp -5 den andra komfort +10 sammanlagd vikt ca 2.3kg. Det var -5 eller något kallare. Sov under en pressenning och det var snällt väder. Jag har aldrig vaknat och varit så varm(förutom på sommaren då). Är man en person som jag är som vrider sig fram och tillbaka rekomenderar jag inte dubbla sovsäckar då huvudpartierna kan lätta hamna om lott och du vaknar i panik för luften är slut och du hittar inte ut. ;)

/Eric
 
Ja har alltså sovit till -25 i Biltemas -10 men då med underställ,mellanlager och isoleroveroll - under bar himmel.

Jag har för mig att jag en gångf sov i underställ,mellanlager,balaclava,yllesockaor och vaknande av att jag frös och kollade på temploggen så hade det dippat till nått -17 bar himmel.

Jag vet inte hur dom häftat fram -10 men den ligger nog nånstans där faktiskt.
Jag köpte den för skojs skull och använde den sen för den fungera bra och man våga ligga bredvid elden - jobbigt med en dyr marmot.

Vikten är inget problem och inte heller volymen om man har en större säck iaf

Kan nog vara ojämn kvalitet på de säckarna. Min vandringskamrat har klagat på att den var sval redan vid nollan och då sov han med underställ, mössa och fingervantar i tält. Han upplevde den som "fläckvis kall" dvs att den läckte på olika ställen. Testade liknande förhållanden ett par gånger med samma upplevelser. -10 med hans är nog en omöjlighet i komforttemp räknat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.