Vintersovsäck för knattar?

Någon som känner till sovsäckstillverkare som gör dunsäckar till personer under 170 cm för vinterbruk, runt -30 i komfort?
Jag är ca 160cm och har tröttnat på att släpa omkring på en tung fleeceliner för att fylla tomrummet i allt för stora sovsäckar.

Det jag hittat än så länge är:
ME har vissa säckar i 175cm förutsatt att man beställer minst fem åt gången...
Valandre har säckar i 170 cm, någon som prövat deras Thor, Odin, hur är huvorna?
Roberts säckar finns i 175 cm, någon som prövat dem, är de välldigt rymliga på bredden?

Marmot, WE, RAB har endast extremsäckar i 180cm och uppåt.
 
Roberts

Om jag vore du skulle jag titta närmare på Roberts. Vad jag förstår så kan man få sin säck specialsydd utan större kostnad.
Det finns flera trådar här på forumet som avhandlar bl a detta.
/Thomas J
 
Snör av

Hej,
Ett knep (nej jag har inte testat det) som jag hört angående barn (generellt kortare än vuxna) är att snöra av säcken. Kanske kan man då fylla ut med delar av säcken.

Bara en ide. Det bästa vore ju såklart en säck optimerad för din längd, men om det nu inte finns så får man improvisera.

Lycka till!
Patrik
 
norksa isbjørn

Hej.
Det är först nu jag ser ditt meddelande och jag tänkte genast på den norska sovsäckstillverkaren isbjørn (www.isbjorn.no), de har en sovsäck som heter jan mayen.
(komfort -22, extrem -40). pris ca NOK 2000.

man kan måttbeställa dessa om man ringer till norge och pratar med tillverkaren. man kan också beställa med olika dragkedjor (no: glidelås), hela längden, 70cm eller ingen alls.

jag har en sådan säck för vinterbruk men har inte haft den i kallare väder än -10 till -15, då frös jag inte det minsta i varje fall.

enda nackdelen är att säcken är stor och tung (3kg), så om du skall gå turer utan pulka eller motsvarande så är det nog bättre att kombinera två säckar snarare än att köpa denna.
 
Roberts

Kan rekomendera Roberts. Köpte en Everest åt min fru med i princip identiska krav som du ställde upp. Fick den hemskickad och måttsydd för 330 Euro.Det tycker jag är helt ok. Detaljerna på säcken tycker jag kvalitetsmässigt är i paritet med min egen Marmot Col.

Dom syr up vad som helst om du bara kan vänta lite. Själv lät jag sy upp en åkpåse att ha i vagnen/pulkan till våra barn.....

Lycka till
 

avslutad210712

Gäst
joask202; sa:
Roberts säckar finns i 175 cm, någon som prövat dem, är de välldigt rymliga på bredden?

Min sambo har en Roberts Voyager Light 500 MR och jag kan kränga på mig den utan större problem. Själv har jag en 400 LR vilken är den större varianten och den är mer än tillräckligt bred för min del och då är jag 178 cm och +85 kg (vet inte vikten exakt eftersom det är ett tag sedan jag vägde mig).
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...