Vinterparkas med eller utan membran?

lite ot:

jag har använt bomull,softshell,membran och allt där emellan.

bomull som ex morgedal anoraken är sköna och behagliga tills man börjar svettas. då sugs svetten in i bomullen och torkar långsamt, inte bra. membran fungerar bra tills man svettas, då blir det blött innanför och förblir så och det går rätt snabbt. dock torkar dom snabbare än bomulls varianterna.
jag använder mer och mer softshell varianter, dom andas bättre och torkar snabbare än båda andra materialen. vissa har vattentäta partier vilket gör att dom står emot regn ett tag. lägg till en poncho mot ösregnet som också kan fungera som temporärt vindskydd vid exempelvis matrast. eller ett lätt membran plagg runt 200 gram.

just my two cents.

Jag kan inte komma på många situationer då det är en fördel med membran i en vinterparkas utom möjligen vid låg aktivitet och mycket omväxlande väderlek med inslag av regn och blåst och där fördelen då ligger i att "slippa" ta på sig först mellanlager och sen skal, d.v.s. det blir lite enklare och går snabbare att ta på sig jackan direkt ovanpå understället.
Vinterparkas använder jag bara när det är minusgrader och då finns ingen anledning till ett vattentätt membran när det snöar. Är det plusgrader så blir det för varmt med en fodrad vinterparkas ändå. Mycket omväxlande väderlek där det går från minusgrader till några plusgrader och börjar regna känns det bättre ha någon ofodrad jacka (utan membran) samt värmetröja och ha med sig regnkläder att ta på.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
lite ot:

jag har använt bomull,softshell,membran och allt där emellan.

bomull som ex morgedal anoraken är sköna och behagliga tills man börjar svettas. då sugs svetten in i bomullen och torkar långsamt, inte bra. membran fungerar bra tills man svettas, då blir det blött innanför och förblir så och det går rätt snabbt. dock torkar dom snabbare än bomulls varianterna.
jag använder mer och mer softshell varianter, dom andas bättre och torkar snabbare än båda andra materialen. vissa har vattentäta partier vilket gör att dom står emot regn ett tag. lägg till en poncho mot ösregnet som också kan fungera som temporärt vindskydd vid exempelvis matrast. eller ett lätt membran plagg runt 200 gram.

just my two cents.
Plagg helt i bomull håller jag med om är dåligt då bomullen suger åt sig vatten/fukt/svett. Däremot tycker jag det är en fördel med en fodrad jacka där yttertyget är någon bomullsblandning som t.ex. Fjällrävens G-1000 som består av 65% polyester och 35% bomull. Fördelen med G-1000 är att det till exempel är mer slitstarkt och tål gnistor från lägerelden utan problem, en skaljacka där ytterlaget är helt i polyester bränner gnistor hål i.

Så den bästa vinterparkasen borde ha G-1000 som yttertyg (vaxat gör det lite vattenavstötande) och foder av PrimaLoft eller liknande. Har hittat två jackor jag gillar som någorlunda stämmer in på det Lundhags Berje parka samt Lundhags Edhe parka. Har inte provat dem så vet inte hur sköna de är och färgerna är väl inte direkt mina favoriter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips