Vinterförvaring av kajak

Jag håller på att bygga ett garage och planerar att ha kajakerna i takstolarna på rullar så att de lätt kan dras fram till takräcket på bilen. Garaget kommer att vara isolerat men ej ovanför innertaket där kajakerna kommer att ligga.

Min fråga är hur känsliga är kajakerna mot kyla, sliter det på dem att inte ha dem i rums temp?

Det finns säkert nån här på forumet som tycker att det gör det... Men såvida du inte planerar att låta dina barnbarns barn ärva kajakerna, är det nog ingen fara.

Vad som däremot är bra är om kajakerna får möjlighet att torka ur mellan turerna, så att de inte surnar/möglar inuti. Det brukar räcka med att lämna sittbrunn och skott öppna.

Jag har i o f s bara erfarenhet av glasfiber. Jag har hört endel sägner om gamla plastkajaker som böjer sig på mitten vid väderomslag, men... ;-)

/micke

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tipp; sa:
Jag håller på att bygga ett garage och planerar att ha kajakerna i takstolarna på rullar så att de lätt kan dras fram till takräcket på bilen. Garaget kommer att vara isolerat men ej ovanför innertaket där kajakerna kommer att ligga.

Min fråga är hur känsliga är kajakerna mot kyla, sliter det på dem att inte ha dem i rums temp?

Alla plastmaterial åldras mindre ju kallare det är. Ett kallförråd är alltså alldeles utmärkt för vinterförvaring.

hälsningar
Jens

Värme

Värme är ett potentiellt större problem speciellt om det är en mjuk och icke glasfiberarmerad kajak som ligger på sparrar. Den kan tänkas deformeras permanent om temperaturen under taket blir för hög på sommaren.

UV ljus kan också tänkas vara en negativ faktor i längden.

Thure

Inget föredöme

Mitt sätt att förvara kajaken är inget föredöme men visar att glasfiberbåtar tål mer vanvård än många vill tro.

Vintertid förvaras den upphängd utomhus under ett skärmtak, sommartid när den inte är i vattnet så ligger den på ett par bockar med kölen i vädret.

Kajaken är 16 år och "still going strong" kanotisten var en aning strongare förr.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips