Vinter i fjällen

Vet ni när vintern brukar komma till Sylarna, norra resp södra delen av Kungsleden.
Alltså hur sent på året kan man vandra utan att drabbas av snöstorm eller andra otrevliga överraskningar.
Kom nu inte och säg att man kan vandra året om, för det vet jag.
Christer

Dahlin; sa:
Vet ni när vintern brukar komma till Sylarna, norra resp södra delen av Kungsleden.
Alltså hur sent på året kan man vandra utan att drabbas av snöstorm eller andra otrevliga överraskningar.

Är också intresserad av att få veta hur länge man kan "sommarvandra" på Kungsleden. Är det lämpligt att vandra i slutet på september i fjällvärlden i norr?

Anders

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Re: Vinter i fjällen

andersericsson; sa:
Dahlin; sa:

Är också intresserad av att få veta hur länge man kan "sommarvandra" på Kungsleden. Är det lämpligt att vandra i slutet på september i fjällvärlden i norr?

Anders

Det är helt OK att vandra i slutet av September. Jag brukar vara i Abisko-Kebne området i September varje år. Har haft snöflingor i ansiktet i början av september, har gått och svettats i shorts och tee-shirt i slutet september på 1200 meters höjd nedanför Kebne. Snöstorm har jag aldrig varit med om nere på lederna.

OBS!!! Ni bör dock vara beredda på skitväder i form av snö och kyla.

Dock inte i Abisko som alltid har bra väder :) Överdriver jag nu, nja inte så mycket! :)

Trevlig tur!
Peter Palágyi

Snö på topparna

I slutet av September är det ofta snö på topparna i jämtlandsfjällen och kallt, framförallt på nätterna.

Men det är samtidigt ofta vackert, hög klar luft och stabilt väder. Solljusets spel på nysnö och gula fjällbjörkslöv måste upplevas....

Men. Räkna med kyla och snö och utrusta dig därefter.

Sista helgen i september för två år sedan fick vi ett rejält snöväder på vägen till Storulvån. Hela helgen var det sen en halvmeter nysnö på kalfjället, alltså inte bara topparna. Nattemperaturen var -15. Vi ångrade att vi inte tog vintersovsäckarna och damasker för snövandringen. Det tog LÅNG tid att vandra i snön... vi kom inte alls så långt som planerat.
/Lasse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips