Vinscha Båt

Intressant förslag! Två "fästpunkter" och skjuta båten mot vattnet låter som en smart lösning, dessutom blir ju "dragkraften" högre.

Nu kanske jag inte är den skarpaste kniven.... men jag fattar ingenting!

Förslaget om "båtkärra" eller hjul monterade på aktern har jag provat och är det besvärliga markförhållanden, så funkar det inte (och det är nästan alltid besvärlig mark).

Lösningen med "stockar" är bra, men jag kan inte att släpa med mig stockar i båten. Mindre grenar, plank osv kan jag ha med mig.

Båten väger typ 130kg, +50kg batterier, + 30kg golv. Golven tar jag ur, men batterierna är kvar. Jag sjösätter oftast ensam.

Ska prova med ett ankare och vända båten, finns ju bara två alternativ, antingen går det eller inte....

Uppfattar jag dig rätt så ska du lyfta 200 kg och samtidigt flytta båten. Hittade ingen bra film som passar dig men tänker mig två trefötter med ett rep mellan i en båge under båten sedan flyttar du 200 kg. Man kan flytta en trefot genom lyfta ett ben i taget.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Var ute med båten och skulle prova att "vinscha utåt", men så såg jag tipset från @tango och tog med mig två ihåliga stockar av äkta plast. Det funkade så bra att "vinscha utåt" får vänta till ett ännu mer besvärligt ställe.

Ner med båten på marken, så att fören går att vrida mot vattnet.
20210926_091811.jpg

Med hjälp av "stockarna" gick det betydligt smidigare än med genar och plank, ska ha med mig några fler nästa gång.
20210926_092357.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips