Vinscha Båt

Har erfarenhet av att vinscha båt från trailer, både i och ur sjön, ofta från någon form av ramp.
På senare har jag även vinschat ner båten på marken och släpat båten de sista metrarna till vattnet.

Men, nu skulle jag vilja vinscha båten ut till vattnet!

Tänker så här: släppa ner båten på marken från trailern, få ut någon form av ankare med ett block i sjön och använda vinschen på trailern, och vinscha ut båten i sjön.

I teorin känns detta som ett fiffigt sätt, men är det någon som har erfarenhet av detta och tips på det eventuella "ankaret"?
Eller är detta dömt att misslyckas?
 
Hur starkt mothåll kan du få fast ute i sjön?
Det är ju det som avgör om det går.

Antar att du har alubåt som tål att släpas på marken.

Har du en oöm båt och oöm bil kanske du kan putta ut båten med bilen istället givet att marken går och att köra på, att du får köra där och att du inte riskerar att bilen hamnar i sjön.

/Patrik
 
Har du täta hjullager kan du ju halvdränka släpet och få båten i sjön. I USA har jag sett att de har ett lanceringsplan med rulle som de förlänger vagnen med så att de inte behöver bada hjullagren. Nöden är uppfinningarnas moder.

go tur
 
Kan nog fungera , men beror på djupet/lutning, typ av botten/ankare (olika ankare fungerar olika bra på olika botten).
Men hur ska du få ute ett tillräckligt stort ankare tillräckligt långt ut utan båt i sjön?
Tänkte du skapa det som en permanent anordning (i så fall kanske en bojring och även en boj är bättre än ankare)?

Annat funkar ju det urgamla sättet att rulla tunga saker på runda stockar eller kanske stolpar från brädgården, om marken inte är alltför dålig. Klarar du att vinscha med ankare eller släpa båten på marken så blir det ännu bättre med stockar.
 
Jag var kanske lite otydlig, men problemet uppstår när jag inte kan backa ner trailern ända till vattnet.
Dvs jag kör ner trailern så nära vattnet det går, men det är ändå ett antal meter kvar till vatten. Då hamnar alltså båten på land och jag behöver släpa båten för hand de sista metrarna. Just de där sista metrarna är besvärliga och då skulle jag vilja vinscha båten utåt! (i stället för att släpa och dra för hand).

Som @tango skrev; "mothåll i sjön", är nog nyckeln och där tänker jag mig ett "ankare med ett block".
Frågan blir då vilket "ankare" jag ska använda? I bland är det stenig botten, men oftast sand eller dy.
Vidare uppstår ytterligare ett problem då efter jag vinschat ner båten på marken, så är det ju aktern som pekar mot vattnet och det finns risk för att aktern "gräver" sig fast. Kanske måste jag vända båten på något sätt?

Det är inte för någon permanent lösning, utan ska fungera när jag besöker "nya sjöar".
Stockar och liknande använder jag redan idag, dels för att det blir lättare men också för att skydda båten när det är stenigt.
 
Vad är det som gör att du inte kan backa trailern ända fram? Mjuk mark, ojämn mark t ex upskjutande stenar? Fordonstrafik förbjuden?

Sen tror jag det är svårt att få fast ett ankare som håller för den kraft som vischen kräver för att flytta båten. Jag tror att i de flesta fall kommer ankaret att flytta sig innan båten börjar röra sig. Det gäller ju att få fast ankaret väldigt rejält.

SOm du själv kommit på är båten inte byggd primärt för att backas, varken på land eller i vatten så visst går det nog lättare med före först. Hur tung är båten och hur många är ni som sjösätter?

Orkar ni bära eller släpa den för hand eller på rullar, t ex lite grövre plaströr, om marken är jämn nog för det så låter det enklare, men rullarna blir lite otympliga att ha med sig.

/Patrik
 
Jag tror då att det besvärliga blir att få ut ett ankare, man kan knappast kasta ett tillräckligt stort ut tillräckligt långt, och sedan kan ju botten ha dåligt fäste.
Jag tror i så fall att det är bättre att använda två fästpunkter för blocken ungefär vid strandkanten (medhavda pålar/ankare, eller träd/stenblock som redan finns där).
Med ett block på vardera sidan av båten och linan på sidorna till fören (stävögla, knap?), så kan de lösa ändar på tampen från blocken gå till vinschen.
Då skjuter då båten istället för drar, och troligen gräver det inte ned aktern lika mycket?

Jag har aldrig gjort så men den lösningen kan ju hanteras helt i från land, men får förstås lite sämre dragriktning när aktern går förbi fästpunkterna, men då börjar den kanske gå flott i aktern så den lyftkraften hjälper till där istället?
man får som sagt improvisera olika på olika platser.
 
Det är olämpligt med tanke på kräftpest och annat att flytta båt eller kanot mellan olika vattendrag och sjöar om man inte är väldigt noga med rengöring av skrov innan ny sjösättning.
Men bortsett från det så finns det ju små båtkärror avsedda att dras för hand, så är båten inte så stor funkar det kanske.
 
Med ett block på vardera sidan av båten och linan på sidorna till fören (stävögla, knap?).
Då skjuter då båten istället för drar, och troligen gräver det inte ned aktern lika mycket?
får förstås lite sämre dragriktning när aktern går förbi fästpunkterna, men då börjar den kanske gå flott i aktern så den lyftkraften hjälper till där istället?

Intressant förslag! Två "fästpunkter" och skjuta båten mot vattnet låter som en smart lösning, dessutom blir ju "dragkraften" högre.

Två trefötter med rep imellan kan de flytta båten då behöver di inget ankare och vinch.

Nu kanske jag inte är den skarpaste kniven.... men jag fattar ingenting!

Förslaget om "båtkärra" eller hjul monterade på aktern har jag provat och är det besvärliga markförhållanden, så funkar det inte (och det är nästan alltid besvärlig mark).

Lösningen med "stockar" är bra, men jag kan inte att släpa med mig stockar i båten. Mindre grenar, plank osv kan jag ha med mig.

Båten väger typ 130kg, +50kg batterier, + 30kg golv. Golven tar jag ur, men batterierna är kvar. Jag sjösätter oftast ensam.

Ska prova med ett ankare och vända båten, finns ju bara två alternativ, antingen går det eller inte....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andy69 Med båt mot Sarek/Skierrfe? Fiske 3
S Jonstorp Logi med båt på Lofoten Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.