Vinscha Båt

Intressant förslag! Två "fästpunkter" och skjuta båten mot vattnet låter som en smart lösning, dessutom blir ju "dragkraften" högre.



Nu kanske jag inte är den skarpaste kniven.... men jag fattar ingenting!

Förslaget om "båtkärra" eller hjul monterade på aktern har jag provat och är det besvärliga markförhållanden, så funkar det inte (och det är nästan alltid besvärlig mark).

Lösningen med "stockar" är bra, men jag kan inte att släpa med mig stockar i båten. Mindre grenar, plank osv kan jag ha med mig.

Båten väger typ 130kg, +50kg batterier, + 30kg golv. Golven tar jag ur, men batterierna är kvar. Jag sjösätter oftast ensam.

Ska prova med ett ankare och vända båten, finns ju bara två alternativ, antingen går det eller inte....

Uppfattar jag dig rätt så ska du lyfta 200 kg och samtidigt flytta båten. Hittade ingen bra film som passar dig men tänker mig två trefötter med ett rep mellan i en båge under båten sedan flyttar du 200 kg. Man kan flytta en trefot genom lyfta ett ben i taget.


 
Var ute med båten och skulle prova att "vinscha utåt", men så såg jag tipset från @tango och tog med mig två ihåliga stockar av äkta plast. Det funkade så bra att "vinscha utåt" får vänta till ett ännu mer besvärligt ställe.

Ner med båten på marken, så att fören går att vrida mot vattnet.
20210926_091811.jpg

Med hjälp av "stockarna" gick det betydligt smidigare än med genar och plank, ska ha med mig några fler nästa gång.
20210926_092357.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andy69 Med båt mot Sarek/Skierrfe? Fiske 3
S Jonstorp Logi med båt på Lofoten Fiske 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...