Vindskydd vildmarksleden (Gbg)

Då blir det till att sikta på Hornasjön då, tar med mig tältet (väger bara 1,6 kg ändå) om det skulle vara raserat men det är gott att sitta under tak och laga mat.

Hittade bara ett utmed leden och det var vid Stentjärnarna, hade inte tid att vika av och leta runt efter de andra. Men det vid Stentjärnarna var väl ok. Lite murket i golvet på ett ställe men tillräckligt stort för att övernatta i.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag sov vid Stentjärnarna vid nyår.

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=23913&set=

Om det går att länka så är det en bild.
Läckte lite när regnet kom men annars ok.
Om man får låna tråden en sekund så är jag ute efter ett vindskydd på någon höjd med utsikt över en mosse eller hygge i närheten av Gbg.
Så om någon vet var så skicka gärna en blänkare.

Mvh
Morgan

Är det någon som har uppdaterad koll på vindskydden i Vättlefjäll? Tänkte då närmast på de tre man kommer åt landvägen vid Kroksjön samt de tre vid Gäddevattnet. Är det någon som är bättre, schysstare utsikt? Eller saknas det ved vid något?
/Cristian

Är det någon som har uppdaterad koll på vindskydden i Vättlefjäll?
När jag gick Bohusleden i somras stötte jag på några hundrastande locals som tipsade mig om två vindskydd som inte fanns på kartan. På Stora Stentjärnens västra strand finns två jättefina vindskydd med utsikt över sjön. De ligger rätt långt norr ut. Rekommenderas varmt även om man kan stötta på paddlare pga att de är lättillgängliga med kanadensare. Själv tvingades jag genomlida en skolklass vrål hela luchen igenom....

Det vindskyddet vid Hornasjön har inte funnits på väldigt länge, inte ens stigen finns kvar (fast det har du ju redan märkt nu). Däremot finns det ett vid sydöstra delen av Stora Härsjön (rakt öster om Bockö). Det vindskyddet syns på gröna kartan men däremot inte det vid Stentjärnarna eller vid Prästtjärn.
/A

Vindskyddet vid Prästtjärn finns ej kvar (nedbränt)

Någon som har aktuell information om vilka vindskydd som finns/inte finns längs vildmarksleden mellan Hindås och Göteborg? Finns vindskydden vid Stora Härsjön respektive Stentjärnarna kvar och i vilket skick är dom?

Det är några år sedan vi gick vildmarksleden, men då var vindskyddet vid Hornasjön totalt obefintligt och det vid stentjärnarna i mycket dåligt skick. Enligt de personer som ledde oss rätt när vi missat en ej längre markerad avtagsväg (i en by) var det en privatperson som hade underhållit leden men som inte längre gjorde det.

Tack för infon. Var och kollade St Härsjön och Stentjärnarna idag, postar intrycken här som hjälp till andra vandrare:

Kunde konstatera att vindskyddet vid Stora Härsjön var i mycket bra skick, ligger på en fin torr skogklädd strand med kvällsol. Inte så gott om plats för eventuella egna tält precis intill vindskyddet dock. Vindskyddet vetter mot väster (med andra ord har den kvällssol).

Vindskyddet vid Stentjärnarna var i sämre skick. Tätskiktet på taket låg i skilsmässa med resten av gapskjulet men det var ändå förhållandevis torrt under tak. Till skillnad från vindskyddet vid Härsjön ligger golvet här direkt mot marken vilket har gjort att det börjat murkna ganska rejält men det var fortfarande beboeligt. Här fanns det gott om plats för egna tält, även om marken var något mer låglänt om än inte direkt vattensjuk. Vindskyddet vetter mot söder.

Allt med förbehåll för att det var frågan om en snabb rekning och ingen övernattning i något av vindskydden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips