Vindskydd till Pocket Rocket?

Ett fel med min lite misslyckade prototyp (längre upp i tråden) var nog att den inte gav någon luftspalt runt grytan som värmen och lågorna kan gå upp i. Då byggs värmen på rejält neråt, runt brännaren. Gasburken klarar sig nog med reflektorlocket, men plastdelarna på brännaren trivdes som sagt inte. Iofs kanske en Pocket Rocket är lite tåligare i detta avseende, den är väl gjord helt i metall. Men ändå lär det finnas en del packningar inuti kan man tänka. Vad det gäller detta med skyddande av folie i packningen etc går det väl alltid att lösa; Inlindat i ett skumplastliggunderlag, runt en Nalgeneflaska, i fickan för ryggsäckens ryggstoppning etc.

Man kan ju i och för sig ofta använda terrängen för att höja upp vinskyddet från tuben och mer runt kastrullen om man använder stenar eller dylikt. Men då blir det lite knepigt att få skyddet att stanna på plats när det blåser = när det behövs.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det här är min lösning. Inte så fancy men tar 5 minuter att fixa till och fungerar bra. Grunden är ett primusvindskydd till MFS/Omnifuel som jag klippt till. Den runda plattan som följer med har jag minskat diametern på och gjort hålet lite större så det går ner på gasbehållaren.

2299714220_e068bcceab.jpg

Det här är min lösning. Inte så fancy men tar 5 minuter att fixa till och fungerar bra. Grunden är ett primusvindskydd till MFS/Omnifuel som jag klippt till. Den runda plattan som följer med har jag minskat diametern på och gjort hålet lite större så det går ner på gasbehållaren.

Jag har försökt mig på en liknande lösning men den åkte i papperskorgen.
Problemet för mig är att jag är så in i h-----e petig med sådana här saker.

Detta är nog en av de bästa lösningar jag sett än så länge.
Jag måste lära mig att inte vara så extremt noga utan bara göra det. När man väl är ute så spelar det ju ändå inte så stor roll ändå. Det är ju funktionen man vill åt!

//Peter (som i och med detta skrev sitt 200:ade inlägg. Hurra! :) )

Senast ändrad:

[bild]

Hur fungerar det när det friskar i? Känns som om det finns risk att denna typ av lösning helt enkelt blåser av.

Jag får uppfattningen att det är "tappar" på vindskyddet som sticks ned i hål i den runda plattan. Dessa kan man ju sedan vika ut en aning. Då kommer det ju att bli ganska vindtåligt i alla fall!

Nu vet jag inte om Dave gjort så, men jag skulle i alla fall göra så om det vore jag. Jag ska nog testa att göra en sådan om jag har lite tjock al-folie hemma.

//Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips