• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

vindkrften för vem?

Alltså, att du lägger hela ansvaret av den energipolitik vi har i Sverige idag ställer jag mig mycket tveksam till. Under de senaste decennierna har MP varit i regering ibland, och aldrig som största parti. Nu när det fortsätter på samma linje när enbart S står bakom ratten blir det väl ännu märkligare att beskylla MP för det hela. Sitter du på någon insiderinformation som skulle styrka att MP har kontrollerat S och andra partier från skuggorna sedan länge?
 
Alltså, att du lägger hela ansvaret av den energipolitik vi har i Sverige idag ställer jag mig mycket tveksam till. Under de senaste decennierna har MP varit i regering ibland, och aldrig som största parti. Nu när det fortsätter på samma linje när enbart S står bakom ratten blir det väl ännu märkligare att beskylla MP för det hela. Sitter du på någon insiderinformation som skulle styrka att MP har kontrollerat S och andra partier från skuggorna sedan länge?

S och andra partier är på väg att svänga i frågan om kärnkrafts nödvändighet, det är väl i stort bara Bolund och co i MP som fortfarande vill lösa ostabiliteten som vindkraften orsakar med att bygga mer vindkraft utan plan på vad som ska ge stabilitet.

Miljöpartiet har legat på mest och hårdast och kohandlat för nedstängning av reaktorer samtidigt som dom drivit vinkraftlinjen hårt, dvs det som skapat problematiken vi står inför.......äras den som äras bör.
 
S och andra partier är på väg att svänga i frågan om kärnkrafts nödvändighet [...]
Det spelar väl ingen roll om de har varit emot det i 40+ år nu? Du kan själv läsa vad S har för ställning till kärnkraft. De står bakom målet om 100% förnyelsebar energi till 2040, vilket effektivt sätter stopp för nya satsningar där.

Därtill har det gått mode i vindkraft vilket inneburit att i princip alla partier har varit med att verka för en massiv utbyggnad. Jag säger inte att MP inte har en del av ansvaret i detta, men att beskylla hela energipolitiken på ett relativt litet parti är befängt. Vi har demokrati i detta land, vilket innebär att ett parti som under de 40 år de existerat fått som högst 7,3% av rösterna inte själva kan sätta agendan om övriga partier är emot. Att hävda motsatsen låter rent konspirationsteoretiskt.
 
Många tycker med rätta elen är dyr nu när vi börjar se konsekvenserna av en misslyckad energipolitik, men borde man inte kunna sett detta komma ?

Man kan väl försöka tänka lite i förenklade termer som om man hade drivit ett företag så även MP gänget klarar hänga med. ;)


Man har ett företag med två anställda som står ombytta och klara i god tid före arbetsstart och är beredda att jobba hårt och ta sitt ansvar, klagar aldrig om dom måste jobba över eller ha jourverksamhet.
Dessa skulle man kunna säga är nyckelpersoner och utgör ryggraden i verksamheten.

Sedan har man en som bara kommer till jobbet när det blåser och inte sällan avviker denne från jobbet när det är som mest att göra.
Jourverksamhet är inte att tänka på trots att verksamheten kräver detta.
Dessutom är denna rätt ineffektiv när han väl dyker upp och förstör mycket han har runt omkring sig i förhållande till vad han producerar.

Alla anställda har ungefär samma timlön, fast den blåsta har arbetsmarknadsstöd smygvägen via lägre arbetsgivaravgift.

Verksamheten skriker efter mer arbetskraft då ni har hög orderingång ändå vill du tydligen säga upp en av dom trogna som kommer punktligt för att istället anställa fler blåsta som man inte vet när dom kommer ?
Du motiverar beslutet med att du kanske skulle kunna hyra in en pensionerad överviktig gammal kedjerökare från Karlshamn när dom blåsta inte gör sitt jobb trots att ni har strikt rökförbud på arbetsplatsen.

Så, nu har vi en bild över hur Svensk energipolitik fungerar.....eller rättare sagt inte fungerar.

Lycka till med firman. :)
 
Senast ändrad:
Jag tycker väldigt lite fokus ligger på att den vindkraft som byggs här uppe i norr faktiskt ofta inte byggs för att tillföra Sverige den energi vi behöver.
Det är ofta utländska bolag som bygger och dessutom säljer strömmen utomlands!
Och det är inga små vindkraftparker, det är gigantiska parker med sverigemått!
Så vi pratar inte om nån enstaka vindsnurra här uppe som sålts till någon diffus ägare, det är typ hela skiten!
Google, General Electric och diverse tyska och kinesiska bolag styr var strömmen går...

Visst behöver vi ström i Sverige, jag köper att många av våra älvar förstörts fast ekologin körts åt skogen, det har varit viktigt för Sveriges industrialisering, men nu känns det lite märkligt att det byggs vindkraftverk i Sverige för att andra länder inte kan skaffa sig den strömmen själv?

 
Jag tycker väldigt lite fokus ligger på att den vindkraft som byggs här uppe i norr faktiskt ofta inte byggs för att tillföra Sverige den energi vi behöver.
Det är ofta utländska bolag som bygger och dessutom säljer strömmen utomlands!

Ja.
Vår Svenska natur offras på Miljöpartiets altare för att elpriserna inom EU ska skena efter att naiv energipolitik med Miljöpartiet som främsta pådrivare arbetat för att skapa dåliga långsiktiga förutsättningar för kärnkraften.
 
Jag tycker väldigt lite fokus ligger på att den vindkraft som byggs här uppe i norr faktiskt ofta inte byggs för att tillföra Sverige den energi vi behöver.
Det är ofta utländska bolag som bygger och dessutom säljer strömmen utomlands!
Och det är inga små vindkraftparker, det är gigantiska parker med sverigemått!
Så vi pratar inte om nån enstaka vindsnurra här uppe som sålts till någon diffus ägare, det är typ hela skiten!
Google, General Electric och diverse tyska och kinesiska bolag styr var strömmen går...

Visst behöver vi ström i Sverige, jag köper att många av våra älvar förstörts fast ekologin körts åt skogen, det har varit viktigt för Sveriges industrialisering, men nu känns det lite märkligt att det byggs vindkraftverk i Sverige för att andra länder inte kan skaffa sig den strömmen själv?

Ja.
Vår Svenska natur offras på Miljöpartiets altare för att elpriserna inom EU ska skena efter att naiv energipolitik med Miljöpartiet som främsta pådrivare arbetat för att skapa dåliga långsiktiga förutsättningar för kärnkraften.

Om detta blir verklighet så kommer alla pärlor i Norrbotten och i stora delar av Sverige att försvinna. :(
Norska kommuner får ersättning vid utbyggd vattenkraft från enrgibolagen och dom kommunerna har det bra ställt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.