Vindkraftverk i fjällen

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
– Jättebra. Vi kan inte kombinera en fritidsresort med vindkraftverk. Nu ska vi försöka genomföra vårt projekt, säger Holiday Clubs vd Mats Svensson.
Men... varför inte? En golfbana är väl ett betydligt större och fulare ingrepp än ett par vindsnurror?

Det måste dessutom vara en av de minst effektiva typerna av fritidsanläggningar mätt i antal utövare per exploaterad kvadratmeter. Fast med den golfbanetäthet som finns nära städerna så får det väl snart räknas som en del av det svenska kulturlandskapet.

Njet vindkraftverk i fjällen......

... för guds skull, skall det inte få finnas några områden i vårt land där vi slipper att hela tiden påminnas om eländes elände. Vidkraftverket i Suorva är så gräsligt fult och förfular området å det värsta. Blir det fler i fjällområdet kan de lika gärna släppa utbyggnaden av älvarna också. Varför inte Vuojatätno.......som vattenfall visat intresse för.

Varför skall allt elände dras upp till norrland, bygg ut kärnkraften i södra sverige istället så det räntar lite, det är ju där förbrukarna finns. Tyvärr har vi så svaga politiker här uppe i norr så de kommer säkerligen inte att våga säga emot. Bara den egna politiska karriären som styr åsikterna.
Trodde i min enfald att Maud Olofsson värnade om glesbygden och att hon hade ett vettigt kontaktnät här uppe, men det verkar vara tvärtom. Sedan hon kom upp sig har hon bara deltagait i en massa för norrland dåliga beslut.
Det finns alldeles för många ryggradslösa politiker som inte vågar ta ställning för de väljare som en gång valt dem..

kanske har ovanstående inte så mycket med sakfrågan att göra, men jag blir så förbannad när jag hör sånt svammel....... får rent av puls!!!

avslutad210712

Gäst
...Tyvärr har vi så svaga politiker här uppe i norr så de kommer säkerligen inte att våga säga emot...

Säga emot - herregud våra politiker här uppe tar emot allt med öppna armar oavsett vad det är så det handlar inte om att våga säga emot - de vill inte säga emot.

Vindkraftsparker i havet verkar vettigare. Fast man kanske ska ta det lugnt med utbyggnaden till dess att tekniken är bättre och mindre subventionsberoende. Vore kanske vettigare att satsa på vågkraft-verk iofs då. Vi har en väldigt lång kust och på stora grund bortanför horisonten från land ska väl de flesta kunna tåla dem. Men jag har dålig koll . Jag är inget fan av kärnkraftverk men uppenbarligen är det många problem med alternativen. (Kol, gas, vind, sol, vatten) . Lite surt att smälla upp massa fula och störande (buller) propellrar överallt inkl fjällen om det ligger ett teknikgenombrott runt hörnet, men det är ju svårt att veta. Såg nån amerikansk dokumentär om baksidorna med vindkraft som var tänkvärd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips