Okej, tydligen var det här för mycket överkurs för mig.
Hej
Hej
pal2; sa:Jag slänger ur mig siffran ur minnet så det är stor reservation, Finland 5 tror jag går på någonstans mellan 25-30 miljarder euro.
Ingenting eftersom rätt jämförelseobjekt på global nivå är kolbrytning.graylingman; sa:Vad kostar uranbrytningens miljöeffekter?
graylingman; sa:Vad kostar slutförvaringen av avfallet?
mellpat; sa:Ingenting eftersom rätt jämförelseobjekt på global nivå är kolbrytning.
Varför bryter vi inte det uran vi själva har i stället för att importera från Kanada eller varifrån vi nu köper det? Jag trodde att miljöeffekterna vid brytning var en viktig orsak till varför vi valt att importera.
(Okej, kan tydligen inte hålla mig borta helt från diskussionen ändåStort sett ingenting om man t ex lagrar det i en öken i t ex Australien. Eller lagrar på toppen av ett urberg i Norrland, under ett stentak tillräckligt tjockt för att motstå ett stort störtande fulltankat flygplan. Webbkamera och seismometer håller koll på frånvaro av oönskade besökare.
mellpat; sa:Linnea, bli medlem i "Miljövänner för kärnkraft"
http://www.mfk.nu/ på prov under ett år (200 kr) så får du svar på alla dina frågor. Deras tryckta informationsmaterial var högintressant - och högst trovärdigt.
Tror att skälet till att vi inte bryter uran i Sverige är att vi har alltför många mäktiga "sensation-seekers" med starka känslor men låg intelligens och moral. Som exempelvis svenskar som blockerar en finsk arbetsplats och klagar på att den nya finska kärnreaktorn blivit för dyr - och vill att den ska bli ännu dyrare.graylingman; sa:Varför bryter vi inte det uran vi själva har i stället för att importera från Kanada eller varifrån vi nu köper det? Jag trodde att miljöeffekterna vid brytning var en viktig orsak till varför vi valt att importera.
Att jag inte är rädd för kärnkraft beror kanske delvis på att jag har två fina klätterkompisar som är kärnkraftingenjörer. Bägge har betydligt bättre förstånd än jag - samt bättre omdöme ...linnmea skrev:
Jag hör till de som är för rädda för kärnkraft för att vara för det, det kan jag erkänna ...