Vill upp på fjället med barnen! Vart?

Funderar på att ta med barnen 10 resp 8 år på fjällsemester i höst, men vet inte riktigt vart.
Tåget till Abisko och sedan dagstur till första stugan på Kungsleden för övernattning en el två nätter känns som ett alt.
Andra idéer?
Vill upp i "riktig" fjällnatur, kalfjäll.
Bor i Gävle så det kanske finns närmare alt. än Kungsleden.

Tacksam för förslag!

Claes
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Funderar på att ta med barnen 10 resp 8 år på fjällsemester i höst, men vet inte riktigt vart. Tåget till Abisko och sedan dagstur till första stugan på Kungsleden för övernattning en el två nätter känns som ett alt. Andra idéer? Vill upp i "riktig" fjällnatur, kalfjäll.
Bor i Gävle så det kanske finns närmare alt. än Kungsleden.Tacksam för förslag! Claes

Hej Claes

Klart du ska ta med dig barnen upp! Har tagit med mig min varje sommar för att få honom till en fjällfantast :) Har en del tips men framför allt ett par frågor:

* Hur länge kan ni vara borta?
* Fjällvana hos dig? Utevana hos barnen?
* Hur långt orkar barnen gå? Du bära på alla prylar?
* Bo i stuga eller i tält?
* Har du tillgång till bil? Eller är det tåg/buss som gäller?
* När i höst har du tänkt dig?
* "Fjällintroduktion" eller bara "vara ute"?
* Budget?
* Har ni utrustning för tältande?
* Rundvandring eller från A till B? Eller basläger och dagsutflykter?
* Enklare vandring eller toppturer/äventyr?

Med lite info kan du säkert få fler tips...

Jag har några idéer;
* Jämtlandsfjällen (som redan nämnts)
* Helags
* I princip hela Kungsleden... (Kanske Saltoloukta? Keb om ekonomi finns? Abisko som du nämner själv)

Och får jag lite svar så utvecklar jag dem ;) Du får gärna maila/kontakta mig också...

MVH Karolina
 
Hej Claes

Klart du ska ta med dig barnen upp! Har tagit med mig min varje sommar för att få honom till en fjällfantast :) Har en del tips men framför allt ett par frågor:

* Hur länge kan ni vara borta?
* Fjällvana hos dig? Utevana hos barnen?
* Hur långt orkar barnen gå? Du bära på alla prylar?
* Bo i stuga eller i tält?
* Har du tillgång till bil? Eller är det tåg/buss som gäller?
* När i höst har du tänkt dig?
* "Fjällintroduktion" eller bara "vara ute"?
* Budget?
* Har ni utrustning för tältande?
* Rundvandring eller från A till B? Eller basläger och dagsutflykter?
* Enklare vandring eller toppturer/äventyr?

Med lite info kan du säkert få fler tips...

Jag har några idéer;
* Jämtlandsfjällen (som redan nämnts)
* Helags
* I princip hela Kungsleden... (Kanske Saltoloukta? Keb om ekonomi finns? Abisko som du nämner själv)

Och får jag lite svar så utvecklar jag dem ;) Du får gärna maila/kontakta mig också...

MVH Karolina

Vi tänkte vara borta två nätter, tre dagar.
Inget tältade denna gång utan nyttja fjällstationer el dyl.
Ingen fjällvana alls egentligen med undantag från några turer när jag själv var barn.
Helt klart enklare vandringar.
Det finns tillgång till bil.
Början på september känns som en bra tid.

Härligt med snabba svar!!/Claes
 
Hit åker jag med mina barn (6 och 9 år) + deras kusin (11 år) om en vecka.
http://www.edsasdalen.nu/offer.aspx?id=573

Har aldrig varit där men det låter ganska perfekt. Känns som en lagom start för min sexåriga tjej! Till fjällstugorna längs lederna känns det fortfarande aningen långt för henne. Alla är dessutom intresserade av att fiska..:) Vi utnyttjar inte "paketet" utan har bara hyrt en av stugorna i två dygn.

Hälsar
// Peppe
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Abisko fjällstation - Gorsavaggestugan - Låktatjåkkastugan - Björkliden(buss till Abisko)
Eller tvärtom.
Dramatik. Vackra vyer. God mat i Låktatjåkka. Lätt avslutning.

HåkanF
 
Grövelsjön

ligger bra till om man bor i Gävle. Finns flera bra trådar med tips för barnfamiljer där använd sökfunktionen.

Blev det nåt 2012?

Thure
 
Hit åker jag med mina barn (6 och 9 år) + deras kusin (11 år) om en vecka.
http://www.edsasdalen.nu/offer.aspx?id=573

Har aldrig varit där men det låter ganska perfekt. Känns som en lagom start för min sexåriga tjej! Till fjällstugorna längs lederna känns det fortfarande aningen långt för henne. Alla är dessutom intresserade av att fiska..:) Vi utnyttjar inte "paketet" utan har bara hyrt en av stugorna i två dygn.

Hälsar
// Peppe

Rätt val. Bor i närheten och Edsåsdalen är pärla i Årefjällen. Storöring finns inte långt i från din stuga men vart aslöjar jag inte:)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.