Vill upp på fjället med barnen! Vart?

Funderar på att ta med barnen 10 resp 8 år på fjällsemester i höst, men vet inte riktigt vart.
Tåget till Abisko och sedan dagstur till första stugan på Kungsleden för övernattning en el två nätter känns som ett alt.
Andra idéer?
Vill upp i "riktig" fjällnatur, kalfjäll.
Bor i Gävle så det kanske finns närmare alt. än Kungsleden.

Tacksam för förslag!

Claes

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Funderar på att ta med barnen 10 resp 8 år på fjällsemester i höst, men vet inte riktigt vart. Tåget till Abisko och sedan dagstur till första stugan på Kungsleden för övernattning en el två nätter känns som ett alt. Andra idéer? Vill upp i "riktig" fjällnatur, kalfjäll.
Bor i Gävle så det kanske finns närmare alt. än Kungsleden.Tacksam för förslag! Claes

Hej Claes

Klart du ska ta med dig barnen upp! Har tagit med mig min varje sommar för att få honom till en fjällfantast :) Har en del tips men framför allt ett par frågor:

* Hur länge kan ni vara borta?
* Fjällvana hos dig? Utevana hos barnen?
* Hur långt orkar barnen gå? Du bära på alla prylar?
* Bo i stuga eller i tält?
* Har du tillgång till bil? Eller är det tåg/buss som gäller?
* När i höst har du tänkt dig?
* "Fjällintroduktion" eller bara "vara ute"?
* Budget?
* Har ni utrustning för tältande?
* Rundvandring eller från A till B? Eller basläger och dagsutflykter?
* Enklare vandring eller toppturer/äventyr?

Med lite info kan du säkert få fler tips...

Jag har några idéer;
* Jämtlandsfjällen (som redan nämnts)
* Helags
* I princip hela Kungsleden... (Kanske Saltoloukta? Keb om ekonomi finns? Abisko som du nämner själv)

Och får jag lite svar så utvecklar jag dem ;) Du får gärna maila/kontakta mig också...

MVH Karolina

Hej Claes

Klart du ska ta med dig barnen upp! Har tagit med mig min varje sommar för att få honom till en fjällfantast :) Har en del tips men framför allt ett par frågor:

* Hur länge kan ni vara borta?
* Fjällvana hos dig? Utevana hos barnen?
* Hur långt orkar barnen gå? Du bära på alla prylar?
* Bo i stuga eller i tält?
* Har du tillgång till bil? Eller är det tåg/buss som gäller?
* När i höst har du tänkt dig?
* "Fjällintroduktion" eller bara "vara ute"?
* Budget?
* Har ni utrustning för tältande?
* Rundvandring eller från A till B? Eller basläger och dagsutflykter?
* Enklare vandring eller toppturer/äventyr?

Med lite info kan du säkert få fler tips...

Jag har några idéer;
* Jämtlandsfjällen (som redan nämnts)
* Helags
* I princip hela Kungsleden... (Kanske Saltoloukta? Keb om ekonomi finns? Abisko som du nämner själv)

Och får jag lite svar så utvecklar jag dem ;) Du får gärna maila/kontakta mig också...

MVH Karolina

Vi tänkte vara borta två nätter, tre dagar.
Inget tältade denna gång utan nyttja fjällstationer el dyl.
Ingen fjällvana alls egentligen med undantag från några turer när jag själv var barn.
Helt klart enklare vandringar.
Det finns tillgång till bil.
Början på september känns som en bra tid.

Härligt med snabba svar!!/Claes

Hit åker jag med mina barn (6 och 9 år) + deras kusin (11 år) om en vecka.
http://www.edsasdalen.nu/offer.aspx?id=573

Har aldrig varit där men det låter ganska perfekt. Känns som en lagom start för min sexåriga tjej! Till fjällstugorna längs lederna känns det fortfarande aningen långt för henne. Alla är dessutom intresserade av att fiska..:) Vi utnyttjar inte "paketet" utan har bara hyrt en av stugorna i två dygn.

Hälsar
// Peppe

Abisko fjällstation - Gorsavaggestugan - Låktatjåkkastugan - Björkliden(buss till Abisko)
Eller tvärtom.
Dramatik. Vackra vyer. God mat i Låktatjåkka. Lätt avslutning.

HåkanF

Grövelsjön

ligger bra till om man bor i Gävle. Finns flera bra trådar med tips för barnfamiljer där använd sökfunktionen.

Blev det nåt 2012?

Thure

Hit åker jag med mina barn (6 och 9 år) + deras kusin (11 år) om en vecka.
http://www.edsasdalen.nu/offer.aspx?id=573

Har aldrig varit där men det låter ganska perfekt. Känns som en lagom start för min sexåriga tjej! Till fjällstugorna längs lederna känns det fortfarande aningen långt för henne. Alla är dessutom intresserade av att fiska..:) Vi utnyttjar inte "paketet" utan har bara hyrt en av stugorna i två dygn.

Hälsar
// Peppe

Rätt val. Bor i närheten och Edsåsdalen är pärla i Årefjällen. Storöring finns inte långt i från din stuga men vart aslöjar jag inte:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips