vill ha tips om vinterdubbelsäck

Jag har tänkt köpa ny sovsäck och det ska vara en 4-säsongssäck vilket innebär dubbelsäck. Jag har börjat kolla på Carrycombi och försvarets sovsäck 2000? VIll ha tips om flera olika modeller och deras för- och nackdelar. Den måste rymma mig som är ganska lång, 186cm men normalbyggd 85kg. Ska gärna tåla att bo under en gran och nära brasan.
Finns det någon test i någon tidning, utemagasinet? eller annan eller kanske råd&rön elelr konsumentverket?
Undrar Patrik

Björn Sjögren

Gäst
Dubbelsovsäck

Du kan ha nästan vilka säckar som helst som dubbelsäck. Helst ska den yttre vara lite större, men det är inte helt nödvändigt. Kolla också vilken sida drakedjorna sitter på.
Samma: Ventilationsmöjligheter, lätt att komma i och ur.
Olika: Kan göra dubbelsäck om båda säckarna är av samma märke. Mindre drag genom blixtåset.
Caravan carrycombi vill jag inte rekomendera, för på de nya combi-säckarna är innersäcken genomsydd vilket gör den till en dålig sommarsäck. Dessutom ganska tung och stor.
En -25 (komfort temp) säck kan du ha året runt (som täcke om det är varmt), men den väger onödigt på sommaren.
Köp en sovsäck som håller (Akta dig för syntetsäckar från Caravan, Haglöfs, Angljungliak mfl, dom brukar sjunka ihop efter några år). Wiggy (dyrt), The North Face (Bra syntet och dunsäckar), Mountain Equipment ( www.highsport.se ), Marmot, mfl är bra.

Med en -5 (komfort temp) plus en 0 till -5 klarar du ungefär -20, vilket räcker om du inte ska TÄLTA (burr!!!) i norrland mitt i vintern. (Om du har dubbla bra liggunderlag.)

Oj va mycket det blev /Björn

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Col. 14er

Gäst
Backpacker testar kontinuerligt

Om du är intresserad av tester så kan jag varmt rekommendera Backpacker Magazine (Amerikansk) som kontinuerligt genomför tester på alla typer av utrustning. Deras årliga Gearguide är, just det, en bra guide till marknaden och inkluderar "Editors notes" som tar upp alla tidigare tester inom varje varumärke.

På frågan vilken säck/säckar du ska välja så vill jag rekommendera Feathered Friends. Högsta kvalitet rakt igenom och kombinerar du två Hummingbird så har du vintervärme under 1.600 gram plus att de fungerar enkla under årets övriga säsonger. Annars tycker jag Marmot och Mountain Hardwear har kanonsäckar om du söker en enda säck. Kika speciellt på modellern

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Håller med!

Jag håller absolut med Björn om att en dubbelsäck som man skall kunna använda året runt bör bestå av en tjockare säck (-5 till -10) och en tunnare. I t e x en Carry Combi är båda säckarna så tunna att de var för sig bara duger mitt i sommaren i södra Sverige. Skall man ut under höst och vår eller vandra i fjällen sommartid får man släpa med sig båda säckarna (ca 2,5 kg). Känns lite onödigt.

MVH

Peter Ask

Adam

Gäst
Håller också med!

Men som alltid... Det är ofta bättre att köpa "lösa delar" än färdiga paket. (tänkte närmast på stereoprodukter om man nu får göra den liknelsen).
/Adam

mattiashedberg@yahoo.com (Mattias Hedberg)

Gäst
Sovsäck 2000

Jag har precis avslutat min värnplikt, som innehöll omkring 130 nätter i sovsäck. En ganska gedigen prövotid enlig mig själv. Till trots var jag aldrig tvungen att byta pga. slitage, även om det blev en brännskada ibland mot kaminen.
Dubbelsäcken kompletterades med ett Gore-Tex överdrag som vintertid blev ett tredje lager, och sommartid ett vattenavvisande ytterskikt. Sovsäcken klarade alla krav och blev efter ett tag ens bäste vän.
De nackdelar som finns är kanske att det inte är en dunsäck, och att den faktiskt är ganska tung, när man i efterhand jämför med civila motsvarigheter. Men sammanfattningen är att det är en utomordentligt bra säck.

kmsellin@hotmail.com (Mats)

Gäst
Goretex överdrag

Vet du vart man kan få tag på goretexöverdraget till sovsäck 2000.

/Mats

mattiashedberg@yahoo.com (Mattias Hedberg)

Gäst
Gore-Tex

Gore-Tex överdraget som vi hade var inget särskilt till just sovsäck 2000, utan egentligen ett civilt 1-manstält med bågar. Jag använde aldrig bågarna, utan lämnade dem hemma vilket alla andra också gjorde. Tillverkaren hette någonting med "mountain...", men jag tror de flesta på marknaden går bra. Undersidan av överdraget var vattentätt och ovansidan bestod av gore-tex, och många stoppade in liggunderlaget innanför överdraget för att skydda på så sätt liggunderlaget mot väta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips