Vill ha långsfärdscykeltips!

Jag har cyklat runt i Europa med ungarna i många år. Nu är det bara jag och minstingen (15 år) kvar, och han växer och behöver ny cykel varje år (suck). För första gången vill han lämna MTB och cykla på nåt med mindre motstånd mot asfalten (cirka 90 procent av vägen brukar bli asfalt).
Vi tittar på Crescent Niak, men jag blir lite sur när jag ser den ynkliga pakethållaren, eller bristen på flaskfästen (ett enda!). Vi har också funderat lite på Batavus eller finska Tunturi. Vi kör fullastade med front- och back panniers och styrväskor.
Ett tag funderade vi t.o.m. på att lasta på racks och grejer på en Ehwaz, men det har vi skippat nu.

Själv kör jag på en gammal Crescent STX/RC som bara rullar och rullar - bara bytt vevlagret i princip. Så jag har aldrig behövt lära mig något om cykeldetaljer.

Så: Har ni tips? Vad vet man om Niak? Var har dom snålat? Vad ska man passa sig för? Erfarenheter från Nexave? Eller borde vi titta på något helt annat?

Tacksam för alla tips!
/Andyman
 
Ehwaz

Hejsan, har själv en Ehwaz sedan förra året och är nöjd med den. Undrar vad det var som gjorde att du skippade den. Jag kan tillägga att Crescent Ehwaz är nedgraderad i år för att komma under priset 10 000. Kostar den över får den inte heta Crescent. Jämför man komponenterna mellan årsmodellerna ser man att massor är utbytt- till det sämre??
 
Jag hojar Batavus

Jag hojar sedan förra säsongen på en Batavus M'Prove, den har nu rullat ca 600 mil mest i arbetspendling 45-50 km/dag M-F, några långurer och en Vätterrunda.

Väldigt stabilt system för packväskorna och en bra cykelkänsla.

Orginaldäcken och kedjan tyckte jag var klena.

Jag har en recention av den i recentionsbanken skriven efter förra säsongen.
 
Om man är beredd att betala upp mot tio tusen skulle jag för sortera bort alla cyklar som inte har lowrider monterad. Mest kanske för känslans skull - att man verkligen köper en touringcykel, men det visar ju också vad cykeln är tänkt för.

Batavus M'Prove verkar klart lockande. Annars hittar man störst utbud (?) hos www.koga.com.

Lite tveksam till rullbromsen hos Crescent Niak om man tänkt cykla alp- eller norgevägar. Jag har bara läst Shimanos manual och där står i alla fall inte att bromsen riskerar att skära, "bara" att bromseffekten inte garanteras vid hård belastning (pga värmen).

Det där med bakpakethållare är rätt intressant. Det verkar som att Crescent (till skillnad från t ex Cyclepro, www.cyclepro.se) anser att två stag per sida är nog. Lite konstig inställning tycker jag, inte för att det inte håller utan för att ju stabilare desto bättre.

Ehwaz är väl inte precis en touringcykel med sina två klingor fram och sportstuk och den där SOIL-cykeln verkar lite väl extrem med sin minimala vikt.

För övrigt tycker jag inte ni ska köpa ny cykel alls utan bara skaffa mer lättrullande däck till MTBn.
 
Det blev Abisko

Tack för tipsen. Har noterat nedgraderingen på Ehwazen. Avtändande stor skillnad mot förra säsongen. Det blev ingen Niak heller för Crescent kunde inte leverera stora ramen förrän i November. Är det då cykelsäsongen börjar??
Hittade en begagnad och i princip ocyklad Abisko istället, så vi får vara nöjda. Stålram och XT nästan rakt igenom. Mkt fin cykel. Varför slutade dom med den? Men jag undrar lite över Maguras hydrauliska bromsar? Någon som har erfarenhet?
Så om en vecka blir det färd. Tyskland. Oväntat fint cykelland faktiskt.

Soil har jag aldrig sett, men fina komponenter. Vad kostar den? Kanske något för mig när min gamla Crescent lägger av. Fast jag har ju spetsat på KogaMiyata när den dan kommer - nästan lovat mig själv en sån.
/Andyman
 
Det blev Abisko

Tack för tipsen. Har noterat nedgraderingen på Ehwazen. Avtändande stor skillnad mot förra säsongen. Det blev ingen Niak heller för Crescent kunde inte leverera stora ramen förrän i November. Är det då cykelsäsongen börjar??
Hittade en begagnad och i princip ocyklad Abisko istället, så vi får vara nöjda. Stålram och XT nästan rakt igenom. Mkt fin cykel. Varför slutade dom med den? Men jag undrar lite över Maguras hydrauliska bromsar? Någon som har erfarenhet?
Så om en vecka blir det färd. Tyskland. Oväntat fint cykelland faktiskt.

Soil har jag aldrig sett, men fina komponenter. Vad kostar den? Kanske något för mig när min gamla Crescent lägger av. Fast jag har ju spetsat på KogaMiyata när den dan kommer - nästan lovat mig själv en sån.
/Andyman
 
Abisko

Vad gäller magurabromsarna så inskränker sig min erfarenhet bara till att byta belägg och justera insexskruven vid handtagen vartefter beläggen slits.
Byte av belägg är okomplicerat och går mycket snabbt att utföra.

Om cykeln fortfarande har originaldäcken monterade (tror att dom hette ”Crescent Malm”) skulle jag byta dom mot någon annan sort, jag tyckte att cykeln ”slingrade” sig och kändes jättekonstig med dom däcken.

Det kan vara värt att känna till att cykeln på slutet levererades utan den lowrider som ska sitta monterad som original fram. Det hade tydligen inträffat att den ”gått sönder” med olyckor som följd. Jag har just en sådan monterad på min cykel som jag använt i två år, har inte hittat något fel på den ännu men funderar på att byta till en ”Tubus” som förutom att den är gjord i stål istället för aluminium dessutom både är lättare och verkar stabilare.
 
Lowriderproblem?

Intressant det du nämner med lowridern. Min sons Abisko är från 99, så gissningsvis är det ursprungsmodellen på lowrider. Den ser rejäl ut, med kraftiga rör. Men det som stör mig är att den är så tätt monterad över hjulet. Sidorna på hållaren går helt rakt ned, parallellt med hjulet, och sitter så tätt att både snabbkopplingen på ena sidan navet och bulten på andra sidan sticker ut genom lowrider-hållaren - minst en cm på varje sida. Märkligt tycker jag. Det innebär ju att väskorna kommer att vila på bultarna, och det kan väl aldrig vara bra i längden. Fast ännu värre är ju om den går sönder naturligtvis.
Själv har jag Tubus aluminium på min cykel och den har funkat perfekt i många år.
Däcken är Nokia - inget märkvärdigt, men en sommar får de rulla, innan vi byter till något med kevlar eller liknande.
/Andyman
 
Lowrider

Jo, så ser det ut på min cykel också, det kan vara lite pillrigt när man ska ta av hjulet.

Det fungerar dock bra med mina ”Oertlib-väskor” utan att dom tar i axeln/snabbkopplingen, trots att det sticker ut.

Däcken som jag tyckte var gav cykeln så ”slingriga egenskaper” har jag tydligen sparat, dom heter Nokia rollspeed-trek.
Michael
 
Niak

När jag köpte min Niak satt den tvåfärgade varianten av Nokiadäck på. Ganska snart uppstod sprickor i skarven mellan färgerna. Jag bytte då till enfärgade nokia som fungerat utmärkt. Jag har inte upplevt någon "sladdrighet" utan tvärtom tycker jag att de känns stabila. När ett par av mina cykelkompisar köpte Niak ett par år senare levererades de med Crescents egna "Malma"-däck. Där kan man tala om sladdrighet! De var totalt värdelösa även vad gäller slitstyrkan, redan efter 70 mil hade de tappat allt mönster och efter ca 100 mil började man se lindningen.

Pakethållaren kan man som sagt slänga bort och byta mot en kraftigare i stål. Svetsningarna i aluminiumvarianten spricker direkt.

Nexave växlar och bromsar är jag väldigt nöjd med, jag har aldrig haft några som helst problem med dem, funkar som nya!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.