Vill åka långt härifrån, ensam med cykeln - men var?

Just nu är jag RIKTIGT sugen på att dra iväg med min cykel någonstans långt härifrån! Men frågan är var. Tänkte planera en resa i januari och ett par månader framåt. Eftersom min budget är långt ifrån stor tänker jag spendera de flesta nätter i tält. Därför ska det helst vara ett relativt varmt ställe!

Någon som har tips eller erfarenhet?

Funderade på Nya Zeeland ett tag, de har ju sommar under vårt vinterhalvår och helt underbar natur. Det skulle vara helt perfekt om det inte vore för den förbannade allemansrätten som inte existerar där. Det är alltså inte tillåtet att tälta förutom på campingar som kostar en del.


Så, frågan är, var ska jag ta vägen om jag ska:
cykla och tälta, i ett land som är relativt varmt i jan-feb-mars, och har vacker natur?

Skulle bli jätteglad om någon ville dela med sig med lite tips, åsikter och historier!
 
Allemansrätt

innebär vinter vid den angivna perioden. Den är unik.
Gilla läget och smyg det går väl om man är klok. Undvik tälta där djuren är stora och hungriga....
 
Just nu är jag RIKTIGT sugen på att dra iväg med min cykel någonstans långt härifrån! Men frågan är var. Tänkte planera en resa i januari och ett par månader framåt. Eftersom min budget är långt ifrån stor tänker jag spendera de flesta nätter i tält. Därför ska det helst vara ett relativt varmt ställe!

Någon som har tips eller erfarenhet?

Funderade på Nya Zeeland ett tag, de har ju sommar under vårt vinterhalvår och helt underbar natur. Det skulle vara helt perfekt om det inte vore för den förbannade allemansrätten som inte existerar där. Det är alltså inte tillåtet att tälta förutom på campingar som kostar en del.


Så, frågan är, var ska jag ta vägen om jag ska:
cykla och tälta, i ett land som är relativt varmt i jan-feb-mars, och har vacker natur?

Skulle bli jätteglad om någon ville dela med sig med lite tips, åsikter och historier!

Skit i allemansrätten... Tälta där du vill och där du inte stör någon. Jag brukar tälta ungefär 150 nätter/år och då i länder som saknar allemansrätt... Har i regel inga problem med folk när jag tältar men det gäller att hitta bra tältplatser. En bra tältplats är en plats där du inte stoer någon och inte blir hittad.

Jag har tältat en del på NZ och har inte haft några problem med att det är förbjudet. Göm din tältplats :)

Annars är Kazakstan perfekt för cykling

/Stellan
 
Argentina! Peson är för närvarande lika låg som förtroendet för Mona Sahlin... Du hittar både billiga campingplatser och löjligt billiga hotellrum om du vill lyxa till det något.
Temperaturen är den perfekta, biffarna de möraste, vinerna de bästa och människorna de trevligaste.
En tripp från Buenos Aires genom Pampas till Mendoza och över Anderna till Vina del Mar vid Stilla havet tar ungefär tre veckor och är som en bal på slottet. Har du lite mer tid över så fortsätter du söderut genom Chile och korsar Anderna ytteligare en gång och kommer fram till San Martin de los Andes. Därifrån har du en grymt vacker väg "Routa de siete lagos" fram till San Carlos de Bariloche. Hela denna sväng bör väl ta totalt 6 - 7 veckor i anspråk.

Kör hårt!
/A
 
att tälta utan allemansrätt är generellt inget problem.
Jag kan varmt rekommendera NZ. Jättefina vägar.
Jag och min tjej cyklade på sydön i en månad, mest vildcamping. i princip alla vi mötte var väldigt trevliga. nordön är ju mer tätbefolkad, men det är säkert inget hinder.
Lycka till!
 
Håller helt med.

Det blir svårt att misslyckas med Argentina och Chile. Definitivt ett bra alternativ. Förmodligen en hel del cyklister dock men det kan ju vara trevligt också.
 
Vill bara tipsa om Indonesien, och tropikerna i allmänhet. Klart underskattat. Jag cyklar just nu i Indonesien (Timor för tillfället) och trivs bra. Värmen här är inget problem på cykel som jag ser det. Det är ofta behagligare att cykla än att gå på grund av fartvinden. Dessutom är det ju ofta bergigt med vägar som går mellan 500 och 1500 meter över havet (svalare än låglänta delar).

Jag bloggar lite sporadiskt om min cykling här: http://tallabomba.blogspot.com/
Senaste postningarna är från Östtimor. Bergigt, fattigt, dåliga vägar, men vackert och trevligt.
 
Vill bara tipsa om Indonesien, och tropikerna i allmänhet. Klart underskattat. Jag cyklar just nu i Indonesien (Timor för tillfället) och trivs bra. Värmen här är inget problem på cykel som jag ser det. Det är ofta behagligare att cykla än att gå på grund av fartvinden. Dessutom är det ju ofta bergigt med vägar som går mellan 500 och 1500 meter över havet (svalare än låglänta delar).

Jag bloggar lite sporadiskt om min cykling här: http://tallabomba.blogspot.com/
Senaste postningarna är från Östtimor. Bergigt, fattigt, dåliga vägar, men vackert och trevligt.

Är det inte för mycket regn? Annars låter det bra med fattigt, dåliga vägar och bergigt :)

Bilder från Kazakstan
kaz_0670.jpg

Fina vägar i centrala Kazakstan

kaz_0537.jpg

Tomma lägenheter i Arkalyk

/Stellan
 
Jag har inte storts av regn forutom i Surabaya dar det envisades med att regna (kraftig skur) varje gang jag skulle till en cykelaffar (3 ggr pa fem dagar). Inte ens nu i december ar det regnigt. Nagon gang kan det komma en skur, men det ar ofta over pa en halvtimma. Man kan ju aven studera statistiken och undvika de varsta stallena vid de varsta tiderna pa aret. En spansk cyklist hade problem i Tana Toraja i november (jordsred, lervalling, massor av regn). Jag hade inte en droppe regn i "Tantor" i oktober. Bara sol och torra vagar. Jakarta verkar vara soligt och torrt aven under regnperioden :p
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.