Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Vilket tält

Kommer att köpa ett tält omgående.
Läser man här så ska man ha Hilleberg. Hur är Norska Helsport?
Tacksam för snabba svar.
Christer

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Prisklass

Jag har ett begagnat Helsport isfjäll 3 Camp på gång.
Det lär vara ca 1 år.
Det finns ju även några beg Hilleberg, fast dyrare.
Jag är ingen extrem campare, men hoppas att det blir några turer framöver.
Bland annat en ganska snart.
Christer

Isfjell är ju ett mycket fint tält. Om du får det till ett bra pris så tycker jag inte det är så mycket att fundera på!

/David

Dahlin; sa:
Läser man här så ska man ha Hilleberg.
Christer

Det beror väl helt på vad tältet skall användas till.. Skall det inte användas till polar/alpina expeditioner så behöver du inte köpa de aldra dyraste tälten oavsett vad hillebergsmaffian säger, det enda som är helt säkert med Hilleberg är att det är världens dyraste tält.. Du kan för halva priset få både hållbarare och bättre tält än Hilleberg.

Berätta lite vad du skall ha tältet till, e det sommarfjäll eller ett tält till högalpin vinterterräng?

Halva priset?

Går själv i tältköpartankar. Hilleberg ligger bra till, bra kvalitet, finns i Östersund där jag bor men som sagt dyra. De alternativ jag tittat på (Haglöfs, TNF och Marmot) är nästan lika dyra. Om det finns tält som funkar på vintern för halva priset är jag intresserad av märke och modell?

Nästan Halva priset?

wisher; sa:
Jag lutar åt ett Nammatj 3 för 5750 kr....

Njae.. Inte halva priset men bra mykke billigare kan man få ett minst likvärdigt eller bättre tält.

TNF VE-25 : 4500:-
Bibler Tempest : 4500:-
Salewa Altitude : 4300:-
Marmot Thor : 4000:-
Vaude Ferret III : 3700:-
Hannah Expedition : 3900:- (enl. recensionsbanken)
MEC North Wind Tent : 4100:-
Sierra Stretch Dome AST : 4100:-

Re: Nästan Halva priset?

FJS90/91; sa:
wisher; sa:
Jag lutar åt ett Nammatj 3 för 5750 kr....

Njae.. Inte halva priset men bra mykke billigare kan man få ett minst likvärdigt eller bättre tält.

TNF VE-25 : 4500:-
Bibler Tempest : 4500:-
Salewa Altitude : 4300:-
Marmot Thor : 4000:-
Vaude Ferret III : 3700:-
Hannah Expedition : 3900:- (enl. recensionsbanken)
MEC North Wind Tent : 4100:-
Sierra Stretch Dome AST : 4100:-

... och så fjällräven Akka III, lite större, lite tyngre. Naturkompaniet.se har haft rea på fjolårsmodellen, kolla...

/M

Hannah tält

Kan tipsa om Hannahs tält, som nämts ovan, som jag köpte i förra veckan. Det är ett tjeckiskt märke å går å få tag i här i Sverige via Sportringen, Torslanda Gbg. Jag köpte deras Expedition tält som säkert är overkill för dom ändamålen jag skall använda det till, men iom att det var 1.500:- billigare än det Nallo 2 GT som var alternativet jag tänkte köpa, så känner jag inte att jag gjort en dålig affär. Det tältet jag har är mest likt Hilleberg Saivo och är väldigt stabilt. Det finns enklare varianter oxå, kolla på http://www.hannah.cz Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips