Vilket rep?

Ofta ställd fråga, sorry:
Jag behöver ett allround rep ska användas till klippklättring och topprep utomhus.

Är följande bra eller ska man lägga 400:- till för att få ett Beal som dock har mindre UIAA fall?
Kanske är det mer slitaget på manteln som är det viktigaste...

Roca. Free 10,5mmX60m DRY , 14 UIAA fall
1470:-

Om du ska toppa mycket, kan kanske Mammuts robusta "Flex" vara intressant. Manteln utgör 37%, repet klara 15 UIAA fall och diameterna är hela 11mm.

mvh
Johan

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Det köptes in 11 mm rep till vår klätterklubb. Det har bra fakta men är kassa att använda. Åtminstånde de repen vi köpte. Roca rep tror jag att det var.

För topprep funkar de flesta rep. Jag skulle rekomendera ett rep som var 10,5 mm. Jag har klättrat men en kompis rocarep och det är helt ok (Jag vet dock inte vilken modell det var) men inte bäst.

/Gustaf

jag har ett rocca free och vi kan väl konstatera att man får vad man betalar för. I början har det bra dynamik men är en aning stelt (svårt att handskas med, ungefär som en stålwire) Efter ett tag blir det mjukar och lättare att använda men man faller ganska hårt i det...
fångrycket på rocca är ju som bekant 949dan jämfört med beals 680dan
jag använder det till både topprep och ledklättring sport/trad och kan väl konstatera att det duger för mig, jag klättrar inte mer än att jag kommer få slänga det pga av ålder snarare än utslitning iaf...
[Ändrat av Pott 2003-07-12 kl 17:21]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips