Vilket kök?

Hej.

Står i begrepp att köpa ett kök, har tittat ganska mycket på Primus ETA Power MF.
Eftersom jag inte avser att klättra och är hysterisk när det gäller vikten så undrar jag mest
om det är ett bra kök?
Finns det medlemmar som har några negativa erfarenheter?
Är det lika lätt att byta bränsle munstycke på det som på Primus Omnifuel?
Har tittat en del på Omnifuel, men ETA Power MF så får man ju till både kastrull och stekpanna.
Hur stor aspekt ska man lägga på att ETA Power MF har inbyggt vindskydd och därmed en riktigt
stabil bottenkonstruktion om man ska röra i kastrullen?
Går det att finlira effekten på köket om man inte vill stormkoka en sås tex.?

Vad jag har läst, så är bensin att föredra framför gas nu på vintern.

Tacksam för svar

Patrix

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jo, jag har läst....

Men hittar ingen information om ifall det går att finkoka på köket.
har bara läst att vindskyddet inte verkar vara så bra.

Kom gärna med fler synpunkter.

ETA Power MF eller Omnifuel och ETA kastrull?

Skall du finlira med långkok på svag låga så är Optimus nova erkänt bra, är nästan som gaskök när den väl är förvärmd och igång - vet inte hur det är med primus omnifuel men är dom byggda på samma koppbrännarprinsip så bör den vara ganska likvärdig

Dom flesta gasskök fungerar också bra på svag låga.

Dom flesta grytor med kyflänsar är oftast avsedda för kök med relativt liten brännardiameter som blåser upp i centrum på grytan (hattbrännaren är ju inte så stor på etapowern, jetboil etc.), lågan får bre ut sig under grytan och brinna färdigt innan avgaserna går in i flänskransen - annars blir det väldigt ogynnsamt ur CO-synpunkt.

Optimus nova och primus Omnifuel är koppbrännare med ganska vid flammutblås och det är inte säkert att kylflänsade grytor passar så bra för dessa (blåser direkt på flänsarna pga den stora diameterns med ofullständig förbränning som följd)

du får helt enkelt kolla noga och ev. provelda/låna en kombination av kök och brännare du tror på och se hur det ser ut med lågan vid olika farter och helst också testa vid vind (använd en bänk eller golvfläkt som substitut...).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips