Vilket kök ska jag köpa?

Om du bara behöver en vattenkokare är MSR Reactor suveränt.

Två delar, ingen slang, inget vindskydd, tyst, ej vindkänsligt.

Dock tyngre än plocka ihop eget med liten toppmonterad.

Obs endast för vattenkok p.g.a. ej reglerbart.

Slår ett slag för Optimus Vega!
Lågt, lätt och har möjlighet att köra med gas ner till lägre temperaturer och behållare med lägre tryck än de flesta andra kök.

Kastruller till den blir ju utifrån vad det är för mat man har tänkt laga, men jag använder Terra HE men då lagar jag också en hel del mat uppe på fjället.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Med tanke på ditt användningsområde så skulle jag säga Jetboil eller MSR Windburner. Trangia och ljudnivå och flexibilitet i all ära men på en utsatt klipphylla i blåsten så tycker jag någon av ovanstående fungerar bäst. Dom går också bra att hänga längs klippväggen eller i tältöppningen. Det finns historier om hur någon bl a har fått sitta och hålla i köket för att smälta vatten eftersom det inte gick att vare sig ställa eller hänga det där dom befann sig.
Som baslägerkök lämnar det dock en del övrigt att önska och för det ändamålet har jag både ett Trangia med gas och ett MSR XGK för bensin. Hur bra dom är på att laga mat och sjuda pastasåser en halv eftermiddag brukar vara underordnat funktionen att smälta vatten och där brukar de flesta bensinkök vara riktiga arbetshästar med god bränsleekonomi och vill man köra gas är MSR Reactor som nämndes i ett tidigare inlägg nog den effektivaste som finns att uppbringa idag.

ETA Lite+

Har denna på ingång(ska bara hämta paketet på posten). Som dom två rekomenderade ovan går även detta kök att hänga. Har inbyggt vindskydd, tändare, fotstöd, mugg mm som allt får plats i kastrullen. Just den funktionen, att allt är samlat på ett ställe, uppskattar jag verkligen så man slipper massa lösa delar som kan komma bort i ryggsäcken. Men har som sagt inte prövat köket än..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips