vilket kök är bäst?

• Trådstartare Anonym från gamla forumet
  • Start datum

Anonym från gamla forumet

Gäst
Vilket kök är bäst av optimus explorer 11 och Whisperlite 600 Internationale?

Vilket är tystast och ger bäst möjlighetr att reglera lågan?

Johan

mrstaffan@telia.com (Staffan)

Gäst
Mina erfarenheter

Jag har ett MSR Whisperlite International som jag kört uteslutande på bensin i sex år. Jag har i stort sett varit nöjd med det. Det kräver dock att man kör det på teknisk bensin för att inte sota. Lite av känsligheten har förbättrats i och med att bränsleslangen gjorts rymligare och shaker-jet funktionen för rengöring av dysan. Jag har haft problem med att lamellerna korroderat och bytt dom två gånger, antar att det kommer av paddelturer på Västkusten och i Norge. Det är det lättaste köket. Dock har jag fått mycket bra hjälp av Outside med service och reservdelar. Det är inte taget helt ur bruk än, trots att jag i princip ersatt det med ett Optimus Explorer.

Optimusen reglerar fantastiskt fint och brännaren är mer gedigen. Hittills har jag inte haft några problem även om jag har hört om andra som haft det. Se till att du får en ny version av köket. Det fungerar väldigt bra i ett Trangia på paddelturer. Effektintervallet är mycket stort, från mildaste sjudning till mycket hög effekt. I fjällen kombinerar jag det med ett MSR vindskydd i brist på bättre.

Om du ska resa utomlands eller vara ute på långa expeditioner är det kanske säkrare att välja ett XGK (som i övrigt är oflexibelt och bullrigt).

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

beerhook@hotmail.com (Martin)

Gäst
Mina erfarenheter åxå

Whisperliten kräver en del träning precis som alla bensinkök. Om köket inte funkar är det oftast användaren det är fel på, vilket går lätt att åtgärda.
Jag har bara positiva erfarenheter av Whisperliten, och kör det på Heptan. Inte så mycket sot, bra värme och med lite träning lär du dig att reglera lågan. När din mat eller ditt vatten nått kokpunkten skruvar du ner lågan till absoluta minimum om du har gynnsamma vindförhållanden, annars bränner du vid även tevattnet.
Se även mitt inlägg "Köksval....never ending story?"

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips