Vilket håll är bäst Helags Sylarna eller tvärtom?

Funderar på att gå mellan Storulvån- Sylarna - Helags. Vi har tänkt bo på fjällstugorna. Vi har folk som kan skjutsar dit och hämta oss med bil oavsett var vi börjar. Men kondisen är väl inte på heltopp men ok så därför undrar vi vilket håll som är lättast att gå och orkar man gå dessa sträckor på en dag? Är det några vadningsställen som man bör tänka på?
/Charlotte
 
Jag antar att ni går till/från Ljungdalen för att komma åt Helags? Den etappen är ju rätt så kort (12 km) och lättvandrad, även om det är lite uppför för att komma upp på fjället, så det kanske kan vara en bra första etapp för att komma igång.

Helags-Sylarna är platt och lättvandrat, utom möjligen biten närmast Sylarna. Kommer man från Helagshållet får man motlut där, efter Mieskentjakke(?) vindskydd. Men Helags och Sylarna ligger väl på ungefär samma höjd, så man får lika mycket uppför och nedför åt vilket håll man än går.

Sylarna-Storulvån: går man mot Sylarna så har man ju den klassiska 2 km-backen upp mot stationen på slutet, vilket är lite drygt. Men å andra sidan har man utsikten mot Sylarna under hela vandringen. Det är iofs inte fel att komma till Storulvån på slutet av dagen och ta mat & öl på restaurangen.

Det är inga vad att tänka på på någon av sträckorna. Ni orkar gå etapperna på en dag styck. Vilket håll ni väljer är en smaksak, men som sagt en kort etapp första dagen kanske är skönt.
 
Något som är bra att tänka på är att det är trevligt att gå med solen i ryggen. Då blir utsikten framåt fin. :)

Börja i Helags alltså. Storulvån är som sagt också ett bra ställe att avsluta vandringen med lite god mat.
 
Ok, då ska jag ta fasta på att ni hade taskig kondis. Börja i Storulvån. Platt och fint fram till Sylarna. Sen en rejäl uppför direkt på morgonen, men sen lättgånget resten av dagen, och från helags till Ljungdalen är det NERFÖR.

Christian
 
Något som är bra att tänka på är att det är trevligt att gå med solen i ryggen. Då blir utsikten framåt fin. :)

Börja i Helags alltså. Storulvån är som sagt också ett bra ställe att avsluta vandringen med lite god mat.

Instämmer!
Solen i ryggen, tycker jag är mycket bättre än att ha den i ansiktet.
Att avsluta med god mat i Storulvån är också suveränt.
Om man börjar vandra från P-platsen i Kläppen, 4-5 km norr om Ljungdalen, tycker jag inte att det är besvärande uppförsbackar.

/ Bertil
 
Solen i ryggen eller vinden i ansiktet?

Visst är det trevligt med solen i ryggen, men min erfarenhet vad gäller denna sträcka är att det oftast blåser motvind om man går från Helags till Sylarna.
Lättast torde alltså vara att börja i Storulvån. Till Sylarna är det mycket lättvandrat, närmast cykelvägstandard, ett svagt motlut de sista 2 km, men det vägs upp av fjällstationens höga standard.
Från Sylarna blir det sedan en rejäl uppförsbacke, men som sagt, sen är det i princip utför, antagligen med vinden i ryggen å solen framifrån och från sidan.
Efter Helags är det dessutom också utför så gott som hela vägen till Kläppen. Kan för övrigt rekommendera Helags värdshus i Ljungdalen som har boende och utmärkt mat till överkomligt pris.
 
Från Sylarna blir det sedan en rejäl uppförsbacke,

Jag kände inte igen mig, men kom på varför: från Sylarna kan man gå precis i början två vägar mot Helags. Antingen går man rakt söderut och rundar Herrklumpen på södra sidan, eller så går man (som jag förstått det?) istället österut från stationen, dvs upp mellan Fruntimmersklumpen och Herrklumpen, varefter leden rundar Herrklumpen på norr/öst-sidorna istället. Där får man som sagt en rejäl backe direkt i början, men om man väljer den andra vägen (egentligen vinterleden?) så blir det inte lika kraftigt, om än lite motlut även då. I gengäld får man se Tempeldalen på en aning närmare håll.

Jag vet inte varför sommarleden går upp mot Fruntimmers- och Herrklumpen, men jag har bara gått Helags-Sylarna en gång. Kanske brukar vinterleden vara för blöt?
 
Det är ju en vacker utsikt däruppe. Räcker inte det som orsak?

Nej, då en riktig vandrare hänger med huvudet av utmattning och bara ser sina skor (eller magen). :)

Jag gick upp på Fruntimmersklumpen en gång. Precis på toppen blev jag magsjuk. Jag håller mig ifrån sådana förbannade platser. Kanske strålningen från masten där.
 
Jag har iofs bara gått sträckan en gång och då i motsatt riktning, men jag tycker Sylarna-Helags skulle vara trevligt för utsiktens skull. Sylarna låg lite avskärmat, man fick aldrig nån sån där Wow!-vy när man kommer traskande söderifrån.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Consultra Ekorrdörren, från vilket håll är bäst? Fjällvandring 2
dandan Padjelantaleden - vilket håll Fjällvandring 7
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
mnen Abisko-Nikkaluokta - Vilket håll? Fjällvandring 18
8863 Åt vilket håll i Ottsjö? Fjällvandring 5
Jokk Kungsleden, vilket håll? Fjällvandring 6
reflex Kungsleden, men åt vilket håll? Fjällvandring 6
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
kjpil Vilken tvål fungerar bäst i kall fjällbäck? Fjällvandring 73
Namn När är Kebnekaise som bäst? Fjällvandring 9
Fotoroger Bäst väg till Pältsa! Fjällvandring 1
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
anton_karlsson_78_yahoo.se När är berget som bäst? Fjällvandring 4
france Bäst i september? Fjällvandring 1
Lars G A Bäst vada med två stavar? Eller en? Fjällvandring 11
bash När är det bäst ?? Fjällvandring 7
Grus grus Var är bäst? Fjällvandring 2
Sihm Vilken sida av Rapadalen är bäst? Fjällvandring 2
Ann-Cha När är det bäst att vandra i Sarek? Fjällvandring 9
Vilket myggmedel är bäst Fjällvandring 7
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Nema79 Helags- Ekorrpasset Fjällvandring 4
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ZettLind Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 27
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Jepped Kläppen - Helags Fjällvandring 5
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
Huggehug Vandring från lönndörrensstugorna till helags Fjällvandring 6
stenis94 Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 2
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
URB65 Norr om Helags? Fjällvandring 5
Ngez Fiskevandring Helags - Gåsen - Ljungan Fjällvandring 2
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
rennod helags Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.