Åt vilket håll i Ottsjö?

Hejsan

Jag skall upp till Ottsjö på en sk UGL utbildning
när kursen sedan är slut har jag valt att ligga kvar, jag får då två hela dagar att vandra på och jag har aldrig vandrat i fjällen, så detta skall bli mycket trevligt (hoppas jag, nåja har någon här föslag på två fina dagsturer i Ottsjö, fysiken är god, och vana finns annars av att vara ute i skog o mark.
Ordentliga kläder till kroppen och vadbara kängor upp till vaden finns. Samt en mössa att sätta på knoppen.

ha det bäst så länge
 
Åk till vålådalen - sen är det bara att gå. Rekommenderar en tur upp på ottfjället och en runda bort mot issjön-pyramiderna. Fast jag tycker kängor upp till vaden är överkurs...det går bra med lättare skoverk..
 
Åk till Vallbo och gå över Vargtjärnsflätet upp till Grönvallen, sedan upp till Pyramiderna och därifrån över till Issjödalen. Från Issjödalen går du rakt ned mot Grönvallen igen och sedan samma väg ned som du tog upp. En mycket trevlig dagstur på ca. 18km. Lite mycket skog och lite fjäll men pyramiderna och Issjödalen gör det mödan värt.

En topptur til Ottsjöfjället är ochså att rekomendera. Ställ bilen mitt emot "Gunders mosse", ca. 1 km före Vålådalen och följ skogsvägen upp mot fjället. Inte så långt i längdriktningen till toppen, mera i höjd istället. Men en kanonfin utsikt.

Du kan även utgå från Ottsjö och följa leden till Hållfjället. En trevlig tur med fina vyer på lagomt avstånd från Ottsjö.

Ottsjö är en otroligt trevlig fjällby som du säkert blir förälskad i.
 
8863; sa:
Jag har tyvär ingen bil, jag kommer dit i taxi från Undersåker

Hej!
Jag rekommenderar dig att hyra en billig bil de dagar du är där! Det är lättare att ta sig där och säkerligen billigare än att använda taxi.
Hmmm... eller.. ärligt så om det är första gången du är i "fjällen" så räcker det kanske att knalla upp för bergen kring Ottsjö.
Med bil kan du dock ta dig till Storulvån och titta däromkring vilket ligger lite högre upp än Ottsjö.

Hoppas UGL kursen går bra! Jag skulle också vilja gå den!
MVH
/nisse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.