Vilket dubbelrep till trad?

Ska till lofoten i sommar och tänkte köpa 50 m dubbelrep. 60 meter verkar onödigt tycker jag, sällan man klättrar så långa repor och det blir ju 20 meter extra rep att släpa på?

Har kikat lite och Tendon 7,8mm Master är bland de billigaste:
http://www.pathfinder-equipment.de/Hot-Offers/Halbseil-Zwillingsseil-Tendon-7-8mm-Master.html

Men 7,8 mm känns väldigt tunnt? Är det mest till is man har så tunna rep?

Beal 8,6 verkar också prisvärt:
http://www.bananafingers.co.uk/beal....html?osCsid=86baf9304bed273514cb0f602c3a50d9

globetrotter.de har några riktigt billiga rep, men jag kan inte hitta några längder på repen?
http://www.globetrotter.de/de/shop/...ot=0&GTID=4f142e2a7e9f95ba376d04046e6f3e93a37

Någon som har tips på andra billiga halvrep till trad?
 
Har jättebra erfarenhet av Tendon. Tycker dessutom om att de är väldigt miljömedvetna i sin produktion (enligt hemsidan iaf).

Jag skulle köpa 60m, utan tvekan. Många firningsleder i t.ex Yosemite förutsätter två 60m rep och i evakueringssituationer vill man hellre ha lite mer än lite mindre... Även om du har rätt i att det inte så ofta behövs för själva klättringen. Men att linka ihop två replängder i en tur som är ca 25m var kan vara smidigt och spara dig mycket tid. Och det kan man ju inte med 50m rep. Har mest erfarenhet av långturer i Yosemite och fann ofta att det i föraren stod nåt i stil med "Link pitch 7 and 8 with 60m rope"..
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ojdå, en desto knepigare fråga.

Eftersom jag bara klättrar med singelrep. För tillfället ett Tendon Ambition 9.8mm. Det är ett lite billigare rep (i jämförelse med Beal eller Mammut) som fungerar hur bra som helst och är smidigt och trevligt att hantera.

Lite oldschool kanske att inte vilja gå över till dubbelrep men jag tycker att det är otrevligt att gå ner i diameter när repen skaver över klippkanter. Även om man har två så att det alltid finns en backup. Du tappar slitstyrka och hållfasthet när du går ner i diameter. Men tjänar uppenbarligen vikt.

Jag tänker som så att jag vill ha ett allroundrep. Som funkar att redpointa sportleder med, som funkar att topprepa med när jag tar med min lilla systerson på äventyr vid klippan. Men också ett bra rep för långtur och tradklättring, det som jag helst ägnar mig åt.

Även där kan man på ett bra singelrep ta ett gäng fall, repet kan gnuggas lite mot klippan, utsättas för lite smuts och väta och ändå vara i bra skicka att ta med ut igen.

På krävande långturer måste jag ha ett rep till med för firning, och då blir det ju ett par, tre kilo extra i andremannens ryggsäck. Om man inte vill enkelrepsfira (har diskuterats i tidigare trådar, har sina säkerhetsbrister). Det tar jag.

När man klättrar på dubbelrep och klipper varannan säkring i varannan lina. Har man som sagt en backup om repet skulle gå av och man tjänar vikt eftersom man inte behöver ett helt extra rep för att fira 60m.

Men 7,8 mm och liknande känns som du redan påpekat väldigt tunt. Är osäker men tror inte att ett sånt rep kan ta så många längre fall. Eller är särskilt hållbart när det är i full spänningen och skaver mot en vass klippkant. Går det ena av blir det lätt ett långt fall innan man fångas av nästa som kanske har sista säkringen långt ner. Klättrar man trad är det ju viktigt att säkringarna delar energin från reprycket vid ett fall. Med dubbelrep halverar man ju antalet säkringar per rep och om ett av de (tunna) repen går av och man faller ex. 7-8 meter innan man fångas av den näst senaste säkringen är det väl bara att hoppas på att det inte är en marginell microkil-placering...

Jag jobbar med rope access och enligt mina riktlinjer (IRATA) får jag aldrig gå under 10,5 mm på arbetsrepet. För att det ska tåla lite mer misshandel helt enkelt. Och då har jag ändå alltid ett backup rep med samma styrka.

De tunna linorna som blir vanligare och vanligare kanske helt enkelt är så nya och bra att de håller samma säkerhet som ett rep omkring 10mm. Men jag tänker att de hekton man tjänar har jag råd att bära på. Tror att det är mest för bergsbestigning där man sällan faller men har stor nytta av viktbesparing..

Långt inlägg, utan nåt egentligt svar på frågan, ursäkta mig.
 
Tunt rep= lätt rep! Ju mindre vikt att släpa på vid anmarsch ju bättre!!!

Kör med Mammut Revelation Superdry 9.2mm som "normalrep". Har kört med Genesis Classic 8.5mm som dubbel, så att gå ner till 7,8 skulle jag inte ha nåt problem med.

Min erfarenhet av billiga rep är att dom blir ofta stela och tråkiga snabbare, och så mycket billigare är dom oftast inte.

Och alltid minst 60 meter!

På Revelation så kör jag 70 till och med. Tänk på att om du kör dubbelrep så är det oftast inte raka vägen upp som vid mesta sportklättringen. Då vill du kunna fira rakt ner utan att vara beroende att följa samm väg som du gick upp, och så fort oxå och då är långa rep bra... Mao, med mitt singelrep så kan jag fira 35 meter, och med dubbelrepen 60.

Om Lofoten vet jag inget men detta är min erfarenhet från UK och södra Europa.
 
Senast ändrad:
60M inte kortare

Har varit 3ggr på Lofoten och har aldrig lidit av att repet är för långt. snarare tvärt om.
Det blir vanligare med repor på +55 m som till exempel i Nissedal och nere i Europa.
 
Jag har klättrat Storpelaren, Presten (via tre leder), Djävulstind, Trollfestningen (via två leder), och ett antal mindre klippor. Jag tycker två 50 m rep räcker för dessa (utom Djävulstind där man behöver gå löpande med 60 m rep för att nå stand på någon repa på Sheep range). Det är något så djävulusiskt flackt på Lofoten att repdraget blir klart jobbigt även om man knappt lägger säkringar.
 
Fast ute på Reine finns några inte fullt så flacka väggar. T.ex. Djävulstind vars pelarare nog är 80° i alla fall, men självaste huvudväggen som nog är oklättrad i sin helhet är dock inte mer än 65°-70°. Det finns även en hel del intressanta verto-väggar som inte har några dokumenterade leder.
 
Jag var 3 månader i kanada i sommras var av 2 månader i squamish (som jag antar på minner en del om klättringen i lofoten)
Hur som helst jag är inte speciellt inskolad i att använda dubbelrep på trad och vi använde enbart enkel rep (70m, det var gött att ha i många fall). Vi hade bara extenders vilket gjorde att vi kunde undvika det mesta repdrag som annars kan vara nackdelen med enkel rep.

Fördelen med dubbel rep är väl dock att du kan fira betydligt längre vid en eventuell evakuation av leden.
Nackdelen är betydligt mer rep-meck.

tja
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips