Vilket djur?

Vandrade i Sarek och Padjelanta nyligen och sprang då på någon form av gryt. Det låg delar av ett käkben och även nåt annat ben utanför, så jag antar att det är ett rovdjur som bor där. Det var ett flertal ingångar till vad jag antar är ett större sammanhängande gryt. Ingångarna låg nära varandra och var uppskattningsvis 30 cm i diameter.

På bilderna nedan framgår även spillning som jag gissar kommer från djuret.

Någon som vet vilket djur som kan tänkas bo här? Fjällräv? Järv?

373771CD-84FE-4632-A505-7B79A182E1B8.jpeg

56DAF797-FB73-4EE9-98F3-F830BAE74399.jpeg

DD6A1075-3B3B-4CCF-8168-6D9F4DE6882C.jpeg

1C840C7F-F323-4E55-8CEA-990F43012908.jpeg

C45CBDAC-7507-4051-BED3-FD3A5267387C.jpeg

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Häftigt! Det kan även vara rödräv för dess utbredningsområde är betydligt större nu. Rödräv har hårtussar i både sin avföring och i sina spybollar.
Järven bygger gärna sitt i stenigare terräng där det gärna ligger något stenblock o blockerar halva ingången till sitt gryt.

Jag stötte på en rödräv mitt på stigen genom björkskogen ner mot Suorva nu i augusti, så nog finns de i de trakterna.

Rödräv har blivit vanligare däruppe. Järv finns förstås också. Liksom fjällräv. Skulle säga att alla dessa tre är möjliga.

Thure

Kan ha börjat som fjällrävsgryt och sedan övertagits av t ex järv eller att järven försökt gräva sig in?

Just fjällrävsgryt har stor utbredning och massor av ingångar.

Thure

Kan ha börjat som fjällrävsgryt och sedan övertagits av t ex järv eller att järven försökt gräva sig in?

Just fjällrävsgryt har stor utbredning och massor av ingångar.

Thure
Visst kan det vara det, men dom järvgryt som jag har sett på tv och i våras under älgvandringen har legat i stenig terräng.

Storleken på öppningen är ungefär det samma som rävgrytet som jag har ca 200 meter från stugan.
järven har ju en lite annan kroppsform och är en hel del tyngre än räven och skulle tro att den ville ha lite större öppning om den har varit in där. Osäker på om järven tar över nåt rävgryt men tror inte det.
Räv ca 6-8 kg
Järv ca 9-25 kg
Tog några kort på rävgrytet, det har varit obebodd i över 30 år. Brukar gå förbi och kolla men nu har det varit nya hyresgäster där

Bilagor

• 20200907_164257[1].jpg
    20200907_164257[1].jpg
    726.5 KB · Visningar: 182
Storleken på öppningen är ungefär det samma som rävgrytet som jag har ca 200 meter från stugan.
järven har ju en lite annan kroppsform och är en hel del tyngre än räven och skulle tro att den ville ha lite större öppning om den har varit in där. Osäker på om järven tar över nåt rävgryt men tror inte det.
Räv ca 6-8 kg
Järv ca 9-25 kg
Tog några kort på rävgrytet, det har varit obebodd i över 30 år. Brukar gå förbi och kolla men nu har det varit nya hyresgäster där

Ja, det ser rätt lika ut! Vi tar en halvgardering att det kan vara räv o fjällräv som bor i det grytet men bara den ena av dom.;):)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips