Tälta i Januari

Hade tänkt ta en tur i Dalarna/Härjedalen (eller något annat lämpligt landskap) efter nyår. Huvudmålet är att lyckas plåta något/några av våra stora rovdjur (Björn, Varg, Lo, Järv), något jag av erfarenhet vet är ruskigt svårt - har försökt och misslyckats ett antal gånger...
Men skam den som ger sig, och dessutom vore det nästan lika kul att bara få se några av dessa djur på svensk mark! (Jag har naturligtvis även tänkt fotografera en del andra djur & fåglar samt landskap och natur.)

Nu är det ju dock så att det ser ut att bli en kylslagen vinter, och även om det blir lite mildare lär nätterna vara kalla... Planen är att bo i tält (tältet kommer även att användas som fotogömsle på några platser), jag har visserligen hyfsad erfarenhet av att bo i tält, men tror att -7 grader i Yosemite (CA, USA) är den lägsta temperatur jag tältat i. Och det är rena tropikvärmen jämfört med vad man får vara beredd på i Sverige vintertid...
Jag behöver alltså tips & råd gällande att tälta i rejäl kyla.
Jag har ett riktigt bra tält från Fjällräven, självstagande, vindtåligt etc.
Dock har jag ingen bra sovsäck för vinterbruk. Tips på vad jag borde kolla på? Det vore fint om den inte kostar allt för mycket... Vikt & storlek spelar ingen roll - jag har en lättviktssäck att använda vid vandringar etc. Det jag är ute efter nu är en säck som klarar riktigt rejäl kyla.

Så det är väl främst tips gällande sovsäck samt allmäna tips kring att tälta på vintern jag 'är ute efter' - väldigt tacksam för båda!
 
Hej!

Så vitt jag vet går björnar i ide på vintern.

Jättefina och förhållandevis billiga (jag får det till ungefär 30% billigare än Western Mountinering med samma spec) sovsäckar sydda efter beställning går att köpa på roberts.pl
Jag skulle säga att en t-lim temperatur på ungefär -15 till -25, dvs extremtemp från ungefär -30 till -40 är lagom för svenska vinterfjället, jag har sovit gott i min -15 t-lim säck i -36, men då med i princip alla kläder jag hade med. :)

När man tältar på vintern så får man tänka på att ha kläder man drar utanpå resten när man stannar för rast eller läger (så man alltså inte behöver klä av sig för att klä på sig).

Slår man upp ett tält på lös snö då måste man trampa det hårt en stund, så gå i sidled med skidorna och packa till snön ordentligt, gör något annat en kvart och slå sen upp tältet när snön har satt sig nog att tältpinnarna sitter fast, och att inte golvet i tältet blri alldeles buckligt så fort man rör sig..

Är man frusen på natten så är varmvattenflaska i sovsäcken ett hett tips! Smält snö och koka upp vattnet, häll det i en flaska som tål värmen, skruva på korken och trä på ett par tjocka sockar på flaskan, då bör den vara lagom varm för att man inte ska bränna sig på den, när den har kallnat och inte riktigt värmer längre så dra av en socke och den är genast varm igen, ta av andra socken vid behov. Använd vattnet för att göra frukost.

Och när du stannar för rast och drar på dig rastkläder, stoppa dina tunnare handskar i en ficka nära kroppen så dom inte är stelfrusna när du tar på dig dom igen senare! Detta förutsatt att du har ett par varmare handskar du byter till givetvis. :)

Det var väl ett informativt svar? :)
Det är nog det viktigaste jag har lärt mig under mina ~25 nätter i tält på snö :)
 
En prisvärd är faktiskt från biltema...dom har en -10 säck - dubbelagers syntet säck.

Prova för skojs skull.

2kg och ganska stor ihopackad men för priset är den helt ok.

Har provat den i 16 minus som max på 5mm cellplast underlag under bar himmel
för att se vad den gick för.

Med tunt syntet underställ och ett tunt fleeceställ så var det sovbart många timmar.
Var lite kallt när man vakna.

Vid ungefär samma temp i tält var det inga problem alls då vakna man varm.

Så med den säcken och kompletterat med en 1 kilos sommarsäck så är klarar man sig långt iaf om man har tält - och kör med ett vinterliggunderlag.
 
hej
exped downmat 9 DLX. blir det skitkallt så komplettera med cellplast under.
kom ihåg att du inte vill ha kondens i varken sovsäck eller tält..
dvs andas inte in i sovsäcken, koka inte vatten inomhus samt tillåt fukten att ta sig ut genom tältets ventilation..
ullsockor som nattstrumpor, ullfrotte- eller merinoulls underställ som pyjamas (inte bara för värme utan även som fuktsamlare). mössa såklart, kanske vantar.
somliga använder fuktspärr i sovsäcken.
varför inte dubbla sovsäckar ?
glöm inte att pinka INNAN du går till sängs....
god tur
vänligen nils

ps kan vara ide' att använda en pressening som footprint ds
 
Snöspade och snöborste för kläder och skor samt damasker utanpå skodonen är bra grejor att ha med sig.
Extra lilla sittlappen kan du lämna hemma. Pannlampa med batterierna inne i varma fickan gör att du kan se lite några av alla mörka timmarna.
Jobba lungt så att du inte svettas.
Det lär bli rätt solo i snön.
go tur
 
Det viktigaste ...

Det viktigaste är ett bra och välisolerande liggunderlag därefter en varm sovsäck. Ullunderkläder är också bra. Tältar du i skogsterräng bottna med granris under tältgolvet. Två tunna sovsäckar i varandra är varmare än en tjock dito.
 
Snugpak

Halloj!

Spelar vikt och stl intem roll så kan du kolla på Snugpak Antarctica. Den levererar bla till engelska försvaret. T lim på -20 grader. Vikt knappt 3 kg, kostar ca 2500 på addnature men kan fås för 1500 inkl frakt från Storbritannien:

http://www.amazon.co.uk/Snugpak-Ant...sr_1_1?ie=UTF8&s=sports&qid=1291292278&sr=8-1

Sov själv i derass "Xpedition" T lim -15 förra vintern i -15, inga problem.

Annars kan du plocka hem Marmot Never Summer Membrain T lim -17 från samma sida, med membranyttertyg. Köpte själv en sådan här för leden, kostade 1900 inkl frakt. Går på 3000 i Sverige. Membran kan ev bli problematiskt på flerdagarsturer eftersom det inte släpper ut fukt lika väl ur säcken. Är dock vatten/vindtätt.

Bara några tips.

/M
 
Tackar för alla informativa svar!!!
Och, ja, jag är medveten om att Björnen går i ide på vintern... Det gick lite väl fort när jag skrev... ;-)
Tidigare 'Björnexkursioner' har ägt rum i Juni, Juli. Augusti, September samt ett försök i slutet av Mars. Det sistnämnda var nog alldeles för tidigt på säsongen.

Främst är det Varg jag hoppas på, men med väldigt mycket tur borde Lo vara möjligt...
I övrigt hoppas jag kunna få bra bilder på Tjäder & Orre.
Egentligen borde jag vänta till mars för denna typ av exkursion, men jag tänkte testa i januari, misslyckas det fullständigt blir det ett nytt försök i mars.

Till alla tips;

Jag hade tänkt gräva ner tältet ordentligt för att få lite vindskydd & isolering - granris är ett bra tips! Hade dessutom tänkt lägga en vanlig pressening under.
Har några Nalgene- & CamelBakflaskor som borde funka bra som 'värmeelement' - bra tips!
När det gäller ljus har jag en LED-lykta som fungerar bra i tältet, dessutom en 3W LED-ficklampa som kan fästas på ena axeln, denna i kombination
med min Petzlpannlampa är guld värda!!

I övrigt har jag nog det mesta när det gäller kläder, skalplagg & microfleece från Tierra, underställ samt fleeceunderställ från Helly Hansen, kängor från Lundhags, handskar, damasker & balacava från North Face. Så det känns som om den biten är 'klar'.

Att köpa sovsäck från någon utlänsk nätbutik har jag inte tänkt på - det låter ju helt suveränt prismässigt! Ska absolut ta en rejäl titt! Mycket bra tips!!

Som sagt, tack för alla tips, det känns som om jag inte var helt fel på det när jag funderade, men det är verkligen skönt att få det bekräftat från folk med erfarenhet!!!

Jag kan ju passa på att fråga hur ni gör upp eld under vintern?
Några tips på var man hittar ved som brinner? Något speciellt att tänka på då det gäller själva 'eldstaden'?
Mvh
 
Ta hem lite tände torka det väl och ta med det ut i fryspåse som är försluten. Värmeljus och stora metatabletter är praktiska fusk, tunnved och efterhand grövre brukar göra susen, elda på underlag av det som skall bli makeld så att du kommer upp från snön.
Reflexskärm är aldrig fel på vintern.
 
torr ved

kan var svårt ibland att avgöra i fruset klimat om veden man känner på är torr eller fuktig egentligen. ett tips är att tälja av en liten tunn skiva trä och lägga den på tungan. är det fuktigt fruset trä så kommer du rimligen känna fukt utsöndras på tungan. framförallt: är det torrt trä så kommer det kännas som litmuspapper, en torr känsla på tungan.

/M
 
Se till att hålla kamerabatterierna så varma som möjligt under turen så räcker de längre. Dvs. under kläderna på dagarna och i sovsäcken på natten.

Ska du laga mat på gaskök så gäller samma regel där. Gastuben får inte vara allt för kall när den används om den ska fungera tillfredsställande. Har du möjlighet så skippa gasen helt och använd bensin istället.

Får du problem med kondens i tältet kan du testa att lämna innertältet öppet när du sover.

Tänk på att allt som blir blött kommer att frysa.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.