Vilket djur är detta? Vad har det ätit?

20190508_083700.jpg

- knappt 1 cm tjockt och ca 10 cm lång
- röd/orange i färgen (jag har aldrig sett den färgen på spillning tidigare)
- slät konsistens + en massa vita frön; inga hårstrån eller andra tecken på animalisk föda
- hittades på en 1650 meter hög topp i Nordmakedonien.
- miljö: ovanför lövskogen, på alpina gräsängar.
- tid: 8 maj 2019

Det enda jag kan tänka mig är räv som bara käkat bär det senaste dynget... Färgen får mig att tänka nypon eller rönnbär, men dessa bär finns väl inte under den här tiden på året?

Någon som vet? :)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Fjolårsnypon låter som en möjlighet!
Spagetti Bolognese är mer tveksamt hahaha! :)

Murmeldjurens spillning verkar mer se ut som pluttar än korvar.
Vad jag läst är korvformen ett tecken på allätare eller rovdjur.

Läste om räv: "En räv kan äta allt från blåbär och säd, till maskar, skalbaggar, harar, sorkar, fåglar och rådjur. Räven är således en opportunist, dvs den tar den föda som det för tillfället finns mest av – eller är lättast att komma åt – utan att vara särskilt nogräknad."

Kanske räv som ätit fjolårsnypon då?

Jag tycker det ser ut som majs i bajs.
Tänker att våra gäss gör ganska rejäla korvar, kan nog bli upp mot 10mm tjock och ganska långa.
Kan det vara någon fågel som hittat majsfält eller vildsvinsåtel med majs?

Men nypon har ju inte en stor kärna. De har ju massor av små ena. Åtminstone minns jag det så sen jag var enfaldig nog att försökra rensa 5 liter.

Men nypon har ju inte en stor kärna. De har ju massor av små ena. Åtminstone minns jag det så sen jag var enfaldig nog att försökra rensa 5 liter.

Men något slags bär borde det vara. Antagligen fjolårsbär med tanke på årstiden. Och räv gissar jag fortfarande på.

Majs är också ett förslag, men det förklarar inte den röda färgen...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips