Vilket djur är detta? Vad har det ätit?

20190508_083700.jpg

- knappt 1 cm tjockt och ca 10 cm lång
- röd/orange i färgen (jag har aldrig sett den färgen på spillning tidigare)
- slät konsistens + en massa vita frön; inga hårstrån eller andra tecken på animalisk föda
- hittades på en 1650 meter hög topp i Nordmakedonien.
- miljö: ovanför lövskogen, på alpina gräsängar.
- tid: 8 maj 2019

Det enda jag kan tänka mig är räv som bara käkat bär det senaste dynget... Färgen får mig att tänka nypon eller rönnbär, men dessa bär finns väl inte under den här tiden på året?

Någon som vet? :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fjolårsnypon låter som en möjlighet!
Spagetti Bolognese är mer tveksamt hahaha! :)

Murmeldjurens spillning verkar mer se ut som pluttar än korvar.
Vad jag läst är korvformen ett tecken på allätare eller rovdjur.

Läste om räv: "En räv kan äta allt från blåbär och säd, till maskar, skalbaggar, harar, sorkar, fåglar och rådjur. Räven är således en opportunist, dvs den tar den föda som det för tillfället finns mest av – eller är lättast att komma åt – utan att vara särskilt nogräknad."

Kanske räv som ätit fjolårsnypon då?

Jag tycker det ser ut som majs i bajs.
Tänker att våra gäss gör ganska rejäla korvar, kan nog bli upp mot 10mm tjock och ganska långa.
Kan det vara någon fågel som hittat majsfält eller vildsvinsåtel med majs?

Men nypon har ju inte en stor kärna. De har ju massor av små ena. Åtminstone minns jag det så sen jag var enfaldig nog att försökra rensa 5 liter.

Men nypon har ju inte en stor kärna. De har ju massor av små ena. Åtminstone minns jag det så sen jag var enfaldig nog att försökra rensa 5 liter.

Men något slags bär borde det vara. Antagligen fjolårsbär med tanke på årstiden. Och räv gissar jag fortfarande på.

Majs är också ett förslag, men det förklarar inte den röda färgen...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips