Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vilket däckstryck i dubbdäck?
- Trådstartare Stuvarn
- Start datum
Modd
speciellt när det blir mildare och moddrivorna djupnar blir lösare samt det är isvalkar under är inte kul. ibland kan det vara lättare med smalare däck som tränger ned mot underlaget bättre på såna fören men att uppsöka bilkörbanor i stället för cykelbanor är kanske det enda rätta.
Thure
speciellt när det blir mildare och moddrivorna djupnar blir lösare samt det är isvalkar under är inte kul. ibland kan det vara lättare med smalare däck som tränger ned mot underlaget bättre på såna fören men att uppsöka bilkörbanor i stället för cykelbanor är kanske det enda rätta.
Thure
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Så gjorde jag för ett antal vintrar sedan. Det var ”bara” det att jag inte ides släppa ut lite luft när jag kom hem, vilket ledde till en slangexplosion när cykeln stod inne i cykelkällaren.
Man kan misstänka att slangexplosionen berott på att en del av slangen fastnat mellan däck och fälg. Men om det var förklaringen med din slang vet jag inte. Skadades däcket?
Thure
När det är moddigt före så hjälper tyvärr inga som helst bubbar, dobbar eller avancerade mönster!
Sänkt hastighet vid svängar samt försiktighet är det enda som funkar vid nämnda förhållanden.
Jag kom just tillbaka från en liten runda (26km) och jag kan bara hålla med. Det är inte ett underlag att ta några risker på. Försiktighet och ... som Thure föreslår, längre ut i vägen där bilarna har städat upp i vägen.
Vilket däck är bäst!
Då jag inte var helt nöjd med greppet på mina Nokian Hakkapeliitta W 106 så fick jag testa kompisens Continental Spike Claw 240dubb. Upplevde dessa som betydligt bättre!
Tänker därför beställa nya dubbdäck å väljer nu mellan 3 st!
Continental Spike Claw 240 dubb.
Nokian Extreme 294 dubb.
Nokian Hakka WXC 300 dubb.
Prioriterar grepp å livslängd + dom får gärna vara lätta lägga på!
Vilket däck ska jag ta
/Janne
Ps Har 2 st mkt fräscha(cyklat max 5mil) Nokian W 106 till salu om nån är intresserad!
Då jag inte var helt nöjd med greppet på mina Nokian Hakkapeliitta W 106 så fick jag testa kompisens Continental Spike Claw 240dubb. Upplevde dessa som betydligt bättre!
Tänker därför beställa nya dubbdäck å väljer nu mellan 3 st!
Continental Spike Claw 240 dubb.
Nokian Extreme 294 dubb.
Nokian Hakka WXC 300 dubb.
Prioriterar grepp å livslängd + dom får gärna vara lätta lägga på!
Vilket däck ska jag ta
/Janne
Ps Har 2 st mkt fräscha(cyklat max 5mil) Nokian W 106 till salu om nån är intresserad!
Senast ändrad:
Jag tycker Nokian, Freddie´s Lite ser intressanta ut. Har inte testat dem, men eventuellt blir det dem nästa gång
2,3 breda och med 336 dubb.
http://www.cyclecomponents.com/1/sv...dubbat/nokian-freddies-lite-336-sw-26x23.html
2,3 breda och med 336 dubb.
http://www.cyclecomponents.com/1/sv...dubbat/nokian-freddies-lite-336-sw-26x23.html
Nu vet jag inte exakt hur dubbmönstret ser ut på de däck du frågar om, men generellt kan man säga att det är bäst att ha ett brett dubbmönster på framhjulet. När man svänger så är det ytterkanten på hjulet som ligger an mot underlaget. Bakhjulet är enligt mig bäst med ett centrerat dubbmönster för optimal drivning.Då jag inte var helt nöjd med greppet på mina Nokian Hakkapeliitta W 106 så fick jag testa kompisens Continental Spike Claw 240dubb. Upplevde dessa som betydligt bättre!
Tänker därför beställa nya dubbdäck å väljer nu mellan 3 st!
Continental Spike Claw 240 dubb.
Nokian Extreme 294 dubb.
Nokian Hakka WXC 300 dubb.
Prioriterar grepp å livslängd + dom får gärna vara lätta lägga på!
Vilket däck ska jag ta
/Janne
Ps Har 2 st mkt fräscha(cyklat max 5mil) Nokian W 106 till salu om nån är intresserad!
Livslängden vet jag inget om.
Jag tycker Nokian, Freddie´s Lite ser intressanta ut. Har inte testat dem, men eventuellt blir det dem nästa gång
2,3 breda och med 336 dubb.
http://www.cyclecomponents.com/1/sv...dubbat/nokian-freddies-lite-336-sw-26x23.html
Ser klart intressanta ut
Är aluminiumdubb med tungstensspetsar mindre hållbara än "vanliga" dubbar?
/Janne
ang dubb
Nokian hade tidigare problem med alu-dubbarna men jag tror de är fixat nu. Oavsett vad folk säger är aluminium känsligt för korrosion. Så har man hojat på saltade vägar och sedan låter cykeln stå och torka i smältvattnet kan dubben mm. angripas. Så att skölja av cykeln är en enkel och billig försäkring.
Har 47-559 Hakkapeliitta W240 och 54-559 Extreme 294 på mina cyklar men skulle jag köpa däck idag hade jag nog valt Freddie Lite med de nya kortare dubben. Verkar vara det mest lämpade däcket om man vill ut och nöta i det nuvarande snökaoset.
Nokian hade tidigare problem med alu-dubbarna men jag tror de är fixat nu. Oavsett vad folk säger är aluminium känsligt för korrosion. Så har man hojat på saltade vägar och sedan låter cykeln stå och torka i smältvattnet kan dubben mm. angripas. Så att skölja av cykeln är en enkel och billig försäkring.
Har 47-559 Hakkapeliitta W240 och 54-559 Extreme 294 på mina cyklar men skulle jag köpa däck idag hade jag nog valt Freddie Lite med de nya kortare dubben. Verkar vara det mest lämpade däcket om man vill ut och nöta i det nuvarande snökaoset.
Nokian hade tidigare problem med alu-dubbarna men jag tror de är fixat nu. Oavsett vad folk säger är aluminium känsligt för korrosion. Så har man hojat på saltade vägar och sedan låter cykeln stå och torka i smältvattnet kan dubben mm. angripas. Så att skölja av cykeln är en enkel och billig försäkring.
Har 47-559 Hakkapeliitta W240 och 54-559 Extreme 294 på mina cyklar men skulle jag köpa däck idag hade jag nog valt Freddie Lite med de nya kortare dubben. Verkar vara det mest lämpade däcket om man vill ut och nöta i det nuvarande snökaoset.
Då cykeln oftast får stå å torka i smältvattnet.... så lutar det åt att det får bli Extreme 294
Tack för era svar å trevlig helg
/Janne
Nokian hade tidigare problem med alu-dubbarna men jag tror de är fixat nu. Oavsett vad folk säger är aluminium känsligt för korrosion. Så har man hojat på saltade vägar och sedan låter cykeln stå och torka i smältvattnet kan dubben mm. angripas.
Det sitter inga aluminiumdubb i mina 40-622 Hakkapeliitta W240. Jag kollade med en liten magnet och det sitter helt klart ståldubb i mina. Slitaget är obetydligt trots två vintrar av dagligt cyklande i stadstrafik.
Har inte haft några nämnvärda problem med framkomligheten hittills och jag är helnöjd
Tilläggas bör att cykeln alltid förvaras inomhus.
Bilagor
Det sitter inga aluminiumdubb i mina 40-622 Hakkapeliitta W240. Jag kollade med en liten magnet och det sitter helt klart ståldubb i mina. Slitaget är obetydligt trots två vintrar av dagligt cyklande i stadstrafik.
Det stämmer hade ståldubb även i mina Nokian W106 Därimot så har Nokian Hakka WXC å Freddie`s Lite aludubb med tungsspets!
/Janne
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg