Vilken vandringsstav?

Det har tyvärr dröjt alltför länge innan jag förstått hur smart det är mad vandringsstavar. Nu ska jag iallafall svälja mins stolthet och köpa ett par.
Vilka har ni och är ni nöjda?
Vill förstås ha så lätta och billiga som möjligt, även möjlighet att korta de så mycket att de fungerar som låga tältpinnar till tarp.

Vore mycket tacksam för svar!!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Black Diamond Trail Woman (max längd 125cm) eller BD Trail (max länd 140cm) som du kan hitta för runt 600-700kr paret. Stabila och kan komprimeras till att lätt passa på ryggsäcken tack vare tre delar. Fliclklock stängningen är säker och staven sjunker inte ihop en enda mm trots ex 12 dagars vandring i Sarek (kasserat ett par Gipron med twist lock stängning pga att de alltid sjönk ihop lite varje dag oavsett hur hårt man drog dem). Tillverkade i aluminium som gör dem stabila och tåliga mot slag och repor. Vikten på gå-stavar brukjar jag inte bry mig sp mycket om (har ju dem i handen, inte på ryggen), stabilitet och pålitlighet är viktigare vid vad och stenskravel. Karbidspetsarna är skruvade och lätt bytbarar om man någonsin skulle slita ut dem (använt mina stavar i 5 år och slitaget på spetaarna är knappt synbart för blotta ögat).

Jag är 193cm och brukar vha mina stavar inställda på 128cm, min dotter är 169cm och kör med stavlarna på 120cm.

(Själv använder jag BD Trail Ergo Cork, samma stav som Trail men med vinklat handtag i naturkork vilket är behagligt att hålla i under långa dagar.)
 
Jag håller med Smux - Black Diamond Trail Pro. Har aldrig ångrat mitt köp...

De går att komprimera ihop nog så att de ryms inne i ryggan eller i spötunneln.
Den röda (långa 140cm versionen) komprimerar ner till 63cm och den korta blå
125-cm versionen komprimerar ner till 59 cm. Klart fördelaktigt vid transport...

"Ergo Trail"-versionerna blir ungefär en decimeter längre eftersom det sneda handtaget
inte kan utnyttjas för hopskjutningen, vilket de raka handtagen i normalversionen kan...

Glöm inte att köpa till gummiklumparna (kallas "Trekking Pole Tip Protector"),
de gör det tystare och smidigare att stavgå på asfalt, träspänger osv...
 
Glöm inte att köpa till gummiklumparna (kallas "Trekking Pole Tip Protector"),
de gör det tystare och smidigare att stavgå på asfalt, träspänger osv...

Använder aldrig gummipluppar på vandring, då det tar bort "känslan" i staven. Just att kunna "peta" med staven och känna efter var det är sten/rötter/tuvor som man kan sätta foten på när man passerar ex blötmark är ovärderligt och metallspetsarna förmedlar kontakten bäst. Även på en hal spång ger metallspetsen grepp medan en gummiplupp kan halka eller fastna i springan mellan plankorna.
 
Beställde precis "Black Diamond Alpine Carbon Z Poles".

Jag hade några preferenser som dessa fyllde. Skulle kunna "vikas" ihop, lätta och ha kork som handtag då detta tydligen är mycket trevligare när man svettas (så blåsor etc inte uppstår lika lätt). De var alldeles för dyra egentligen men jag hoppas på ett bra stavar som jag inte kommer tappa bort! :) Återkommer med review.
 
Beställde precis "Black Diamond Alpine Carbon Z Poles".

Jag hade några preferenser som dessa fyllde. Skulle kunna "vikas" ihop, lätta och ha kork som handtag då detta tydligen är mycket trevligare när man svettas (så blåsor etc inte uppstår lika lätt). De var alldeles för dyra egentligen men jag hoppas på ett bra stavar som jag inte kommer tappa bort! :) Återkommer med review.

Jag har även ett par BD FLZ, men dessa är mer för finpromenad hemmavid och får inte följa med på tyngre fjällvandringar, då jag upplever dem för klena (vinglar i skarverna). Beakta även att kolfiber är känsligt mot slag och repor som kan leda till plötsligt brott.

kan även tillägga att "trugorna" på FLZ stavarna är mindre än på Trail varianten, dvs de sjuker lättare ner i mjuk mark. Trail varianten levereras även med vinter (snö) trugor som skruvas på om intresse finns.
 
Senast ändrad:
Hopfällbara stavar

Jag har ett par men upplever att dom blir alldeles för "tjocka" när man fäller ihop dom. En aning vingliga dessutom. Har återgått till teleskopstavar.
 
Jag har även ett par BD FLZ, men dessa är mer för finpromenad hemmavid och får inte följa med på tyngre fjällvandringar, då jag upplever dem för klena (vinglar i skarverna). Beakta även att kolfiber är känsligt mot slag och repor som kan leda till plötsligt brott.

kan även tillägga att "trugorna" på FLZ stavarna är mindre än på Trail varianten, dvs de sjuker lättare ner i mjuk mark. Trail varianten levereras även med vinter (snö) trugor som skruvas på om intresse finns.

Hah. Fan också. Nog för att jag går med lite vikt men det du beskrev lät inte kul. :(
 
Håller med om det där om gummiplupparna. De funkar bra för vandringar som caminon där man går mycket på asfalt eller marmor (hej Lissabon) och riskerar att karbidspetsar inte greppar på underlag. Gummiplupparna låter dessutom inte lika mycket, vilket är jättebra om man ska gå länge på asfalt och blir störd av ljudet från karbidspetsarna. De kan dock falla bort, vilket jag upptäckte när jag av misstag råkade köra ner vandringsstaven i en golvbrunn och skavde av pluppen mot metallreglarna. Karbidspetsarna kommer fram om det är terräng som gäller, dvs vad som helst som inte är asfalt eller dylikt. De fäster bra i humus och låter inte alls på det underlaget.

Sedan får man göra en avvägning om man går på klapperfält eller stenskravel med omväxlande humus. Till Kungsleden hade jag karbidspetsar och de var inte till hjälp på steniga områden eftersom de inte kunde fästa på plana stenytor, och då och då gled de när jag började tynga på dem. Det handlar kanske bara om att ta det lugnare och hitta bättre ställen att placera spetsarna, tror jag.

Själv har jag ett par MacKenzie från XXL. De funkar bra för mig, så pass att jag inte känner något behov av att byta ut dem. Ibland kan vridfästningen lossna, men på tio dagars vandring på Kungsleden hände det bara en gång på en stav. Det är helt ok enligt mig.
 
Jag använde ett par sådana här när jag var ute 13 dagar i somras:
https://www.amazon.de/Fizan-Telesko...?ie=UTF8&qid=1503580091&sr=8-2&keywords=fizan
(som jag köpte på amazon.de för 52,50 Euro inklusive frakt)

Lättare än många kolfiberstavar trots att de är teleskopstavar gjorda av aluminium.

De fungerade perfekt trots ganska hårda prov i stenhaven. Det var ett par gånger de belastades hårt (väger runt 90 kg) när jag höll på att tappa balansen men det var inga problem.

Bra fäste på det mesta inklusive sten. Jag använder dem även som tältstänger vilket fungerade oklanderligt men det var inte heller så mycket vind så blev inte hårdtestade i den funktionen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
tgd Vilken tälttyp är lättast att slå upp? Bo och sova 41
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
Staffan Andersson WM - men vilken? Bo och sova 19
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.