Vilken väg till Álggajávvre?

Om det är klart väder kan du tälta sedan, i mynningen av Njåtjosvagge, vaka på natten, och se hur solen vid uppgången i öster, ställer sig precis i mitten av dalhugget. En mycket spektakulär syn. Försök sedan, jag vet att detta råd är svårt att ta till sig-eftersom de flesta bara knatar vidare-ligg kvar och insup atmosfären. Att tälta mitt i dalhugget i Njåtjosvagge är en viktig livsupplevelse som är få förunnade!
Stort medhåll på det, om jag gissar rätt att "dalhugget" är den lilla vinkeln vid Bulkas (jag har inte hört det uttrycket tidigare). Jag har har haft förmånen att tälta två nätter där och det är en magisk omgivning, även om anledningen till att det blev två nätter på samma ställe distraherade lite (knäskada, följdes av ett par dagars stapplande ut till Darreluoppalstugorna för utflygning). Ligger högt på listan av områden jag vill återvända till och njuta.

Har du gått tidigare i Sarek och vadat och har erfarenhet, så tror jag inte att dessa jokkar ska bli några större överraskningar. Så du behöver inte känna att det blir några dramatiska trauman. Sunt förnuft ska alltid råda vid vad.

Rissajåkka tar du vid inflödet vid A. Sarvesjåkkå, och den jåkken tar du vid själva utflödet i sjön.(det finns stenar att gå på där! Det kan vara djupt på ett ställe, så du får nog ändå ta av dig) Du kan även ta den längre upp -där den börjar slinga sig- innan deltalandet vid mynningen till Sarvesvagge. Det finns lätta grusbankar att gå på i plaskande grunt vatten.

Området där, dvs: Sarvesvagges mynning är fullt av gamla kåtatomter, härdar, seitar och annat spännande att se och upptäcka, (Attje Samemuseum i Jokkmokk, har inventerat) och det är dessutom försett med bra med och läckra tältplatser då det är platt med gräs. Det finns fåglar att titta på, och ett bra urval av fjällflora att vila ögonen på. Området precis som nedere delen av Kuopervagge vid Låvdak är bra exempel på hur väl marken gynnas och berikas vid både intensivt och extensivt renbete.

Om det är klart väder kan du tälta sedan, i mynningen av Njåtjosvagge, vaka på natten, och se hur solen vid uppgången i öster, ställer sig precis i mitten av dalhugget. En mycket spektakulär syn. Försök sedan, jag vet att detta råd är svårt att ta till sig-eftersom de flesta bara knatar vidare-ligg kvar och insup atmosfären. Att tälta mitt i dalhugget i Njåtjosvagge är en viktig livsupplevelse som är få förunnade!
Hej Anders! Du verkar känna till området väl i Sarek. Jag gick förra året den klassiska turen från Akka via ruohtesvagge och rapadalen med slutmål i Salto. Nu klurar jag på ovan nämnda alternativ 2 men slutmål i Stalolukta, har du några tips där, hur jag går efter passerat sjön Alggajavvre? Jag går själv. Mvh Helen

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Hej Anders! Du verkar känna till området väl i Sarek. Jag gick förra året den klassiska turen från Akka via ruohtesvagge och rapadalen med slutmål i Salto. Nu klurar jag på ovan nämnda alternativ 2 men slutmål i Stalolukta, har du några tips där, hur jag går efter passerat sjön Alggajavvre? Jag går själv. Mvh Helen
Antingen går du till Doutar och ansluter till Padjelantaleden där eller går du norra stranden Àlajavrre. och navigerar vidare. Jag har gått genom doutar till Stalo av olka anledningar, framförallt pga oväder.

Hej,
Jag har för många år sedan gått från Staloluokta till Alkavare kapell via den röd-markerade sträckan i bilden nedan. De enda ställen jag minns som besvärliga pga vegetation samt brant/stenigt var de två med cirkel grön-markerade områdena. Kan vara halt/besvärligt speciellt om det är blött, samt svårt att hitta en bra väg nedför om man kommer från kalfjäll och ska ner till Staloluokta. Eventuellt kan den del av den röd-markerade stigen närmast Staloluokta vara väl upptrampad/uppmärkt (gammal dragning av Padjelantaleden mot Arasluokta?).
Eventuellt skulle jag överväga någon av de två blå-markerade vägvalen, har dock inte gått där men ser lite flackare ut på kartan (osäker på om bron som är markerad på kartan vid utlopp Gieddavrre verkligen finns).
Vägvalet söder Orajep Rissavarre via Duottar-stugorna kan vara ett lättare alternativ, lång sträcka på led.
Mvh/RN

Sarek - Staloluokta-Alkavare kapell - vägval.jpg

Senast ändrad:

Aktuellt

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips i Norden!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!
Hej Helen

Jag tror inte jag behöver ge dig några råd nu och här, då sträckan du ska gå är så välkänd och intrampad att du inte direkt kommer stöta på några svårigheter eller annat. De flesta här i tråden vill nog ge dig fina tips! Om vädret är okej,-vilket det faktiskt kan vara- så ge dig tid att verkligen njuta av din valda tältplats vis Alajaure.

Ett annat tips är stressa inte. Se till att du tältar kanske vid någon vik så du kan bada, just Alajaure har fina tältplatser med mysiga badställen. Om du dessutom ger dig själv tid så satsa på en bestigning av Alatjåkkå, fantastisk utsikt. En vandring handlar om att ge sig själv tid att se och upptäcka.

Lycka till med din vandring.

Kul tråd att följa då den här sträckan äntligen kommit med i planen för sommarens vandring. Ser fram emot ett bad i Alajaure! FYI så är årets kyrkhelg i Alkavare kapell söndag 26 juli och tyvärr kommer vi dit ett par dagar för sent.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.