Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar?

En fråga. Jag vet att höst och sommarvandringar är mer min grejer. Så jag är fundersam på att ta två ruggit fina höstsäckar istället för en bra vintersäck till Sarek i slutet av mars. Vad tror ni om denna kombo? Samt vad tror ni jag har för komfort temp med dessa två säckar?



WM Terraliten ytterst då den är mycket större. Samt den andra inuti. Jag vet att syntet är bättre val av yttre sovsäck, men jag vill inte köpa någon sådan säck. Tacksam för åsikter om vilket temp denna kombo kan klara?
 
-10 (kanske -15) grader komforttemperatur skulle jag gissa på…om du lyckas stänga bra runt huvudet/ansiktet, samt har en bra mössa. Ät sjukt mkt innan du sover, bruk värmeflaska på kalla nätter. Men mest optimalt är nog en dedikerad vintersäck.
 
Jag kan ha fel. Det är svårt att uppskatta. Min gissning gör jag på grundlag av att själv ha kombinerat två säckar. Ger din kombo mycket mycket loft och du kan stänga effektivt runt huvud så blir komfort-temp lägre. Får man inte stängt ordentligt runt huvudet så pumpar man ner kall luft varje gång man rör sig i sömnen. Vintersovsäckar har ofta invändig krage och liknande…
 
En säck med T komf -2C och en med 0C borde funka ner till -20C om de passar bra ihop (ingen dun som komprimeras eller stora glapp mellan säckarna). Men som silenhag skriver kräver det at de är tätt runt ansiktet/huvud och mellan säckarna.
 
Hade hoppats denna kombo skulle klara mer…
Hoppsan, här diskuteras samma fråga i två helt olika trådar. Det blir förvirrande. I den andra tråden
var jag mer optimistisk än vad de är som skriver här. I inlägg #4 i den tråden motiverar jag varför jag bedömer att kombon klarar mellan -25 och -30 grader. Kanske ännu lägre. Detta har utretts på Utsidan tidigare med hjälp av kunskaper från joanna.
Själv har jag alltid kört med dubbla sovsäckar på kalla vinterövernattningar och de har ungefär samma prestanda som dessa (men mina är av billigare kvalité).
 
Du har totalt 910 gram dun av god kvalitet som isolering. Tyget kan du i stort sett bortse ifrån. Sovsäckar med den mängden dun ligger som regel på -12till - 15 grader komforttemp. För mig verkar det i vart fall logiskt att tänka så!
 
Du har totalt 910 gram dun av god kvalitet som isolering. Tyget kan du i stort sett bortse ifrån. Sovsäckar med den mängden dun ligger som regel på -12till - 15 grader komforttemp. För mig verkar det i vart fall logiskt att tänka så!
Jag var för 10 år sedan också inne på det tänkesättet och redovisade det på min blogg här:

Men tro inte för mycket på just den artikeln, för det stämmer bara ungerfärligt och visar inte den fulla potentialen. Det finns ett proffsigare sätt att resonera, vilket dök upp i en tråd som jag efter mycket letande har återfunnit. Med hjälp av joannas (med fleras) ingenjörsinsikter så fick vi en gedigen teoretisk grund att stå på. Sedan ska ju sådant testas i verkligheten också, vilket jag har gjort och personligen känner mig övertygad av. Här är tråden:

Denna tråd är värd att upplivas. På köpet får man en nyttig portion fysik, alldeles gratis!
 
Senast ändrad:
Javisst är det en förenkling att lägga ihop dunvikterna eftersom "loftet" har mycket stor betydelse. Dessutom kan man hoppas på att det finns litet stillastående luft i skarven mellan sovsäckarna som också kan bidra med en aning isolering. Utan att ge mig in i den avancerad matematiken med delta hit och delta dit så tror jag ändå att om man lägger ihop dunvikterna (inte tjockleken) så får man ett resultat som är användbart. En viktig förutsättning är givetvis att dunet får så mycket utrymme att det inte kläms ihop dvs att yttersäckens innermått är minst lika stort som innersäckens yttermått när den har fullt loft.
Den optimala kombinationen borde ju vara 2 "quiltar" i dun. Då slipper man ju bära med sig (och betala för) dun som ändå bara kommer att klämmas ihop mellan kroppen och liggunderlaget.
 
Senast ändrad:
Hoppsan, här diskuteras samma fråga i två helt olika trådar. Det blir förvirrande. I den andra tråden
var jag mer optimistisk än vad de är som skriver här. I inlägg #4 i den tråden motiverar jag varför jag bedömer att kombon klarar mellan -25 och -30 grader. Kanske ännu lägre. Detta har utretts på Utsidan tidigare med hjälp av kunskaper från joanna.
Själv har jag alltid kört med dubbla sovsäckar på kalla vinterövernattningar och de har ungefär samma prestanda som dessa (men mina är av billigare kvalité).
Kör du en dun och andra syntet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
tgd Vilken tälttyp är lättast att slå upp? Bo och sova 41
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
Staffan Andersson WM - men vilken? Bo och sova 19
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.